bak steed vast
bak steed vast
hallo
ik heb een probleem met het achteruitrijden. soms als ik achteruitrij dan loopt mijn versnellingsbak vas met veel moeite krijg ik hem er altijd wel weer uit maar alles zit dan verkeerd naar een paar honderd meter rijden komt alles weer goed op zijn plaats wat moet ik er aan doen vervangen kost me iets te veel uurloon
bedankt. ramon
ik heb een probleem met het achteruitrijden. soms als ik achteruitrij dan loopt mijn versnellingsbak vas met veel moeite krijg ik hem er altijd wel weer uit maar alles zit dan verkeerd naar een paar honderd meter rijden komt alles weer goed op zijn plaats wat moet ik er aan doen vervangen kost me iets te veel uurloon
bedankt. ramon
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Hoi,
het is heel simpel die bak moet je zo snel mogelijk vanaf, vandaag of morgen slaat ie vast en krijg je hem er niet meer uit. Ik vind het toch al een wonder dat ie bij jou al een paar keer uit zichzelf weer is gaan werken...............
Als je geen uurloon wilt betalen is daar een hele simpele oplossing voor, ZELF DOEN. Het klinkt allemaal moeilijker dan het is maar valt erg mee, als je dan toch je bak wisseld kijk dan gelijk ff naar je koppeling, je blok ligt nu toch al naast je auto...........
Voor je nieuwe bak geld: wissel je bakolie elke 20.000 km wordt door de meeste mensen vergeten, maar ook bakolie heeft geen eeuwig leven...
het is heel simpel die bak moet je zo snel mogelijk vanaf, vandaag of morgen slaat ie vast en krijg je hem er niet meer uit. Ik vind het toch al een wonder dat ie bij jou al een paar keer uit zichzelf weer is gaan werken...............
Als je geen uurloon wilt betalen is daar een hele simpele oplossing voor, ZELF DOEN. Het klinkt allemaal moeilijker dan het is maar valt erg mee, als je dan toch je bak wisseld kijk dan gelijk ff naar je koppeling, je blok ligt nu toch al naast je auto...........
Voor je nieuwe bak geld: wissel je bakolie elke 20.000 km wordt door de meeste mensen vergeten, maar ook bakolie heeft geen eeuwig leven...
2cv az 1968
bak steed vast
Ik ken het probleem, heb hetzelfde.
Als je het zelf oplost kun je n.a.w. zonder kosten de bak weer 100% in orde krijgen.
Is een slechte borging van een tandwielgroep.
Ik zal morgen proberen te omschrijven wat te doen, maar als je haast hebt kun je vast beginnen de bak uit de eend te halen.
Tot morgen, Lex van de Poll
Als je het zelf oplost kun je n.a.w. zonder kosten de bak weer 100% in orde krijgen.
Is een slechte borging van een tandwielgroep.
Ik zal morgen proberen te omschrijven wat te doen, maar als je haast hebt kun je vast beginnen de bak uit de eend te halen.
Tot morgen, Lex van de Poll
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Versnellingsbak
Ik zou in dit geval toch (even) het achterste deksel er-
af halen en de achterste moer goed vast zetten.Dit kan dikwijls veel problemen oplossen
en het komt nog al eens voor.
af halen en de achterste moer goed vast zetten.Dit kan dikwijls veel problemen oplossen
en het komt nog al eens voor.
Vervolg bakprobleem achter-uit versnelling. Het lijkt alsof de bak geblokkeerd zit in twee versnellingen.
Bak uitbouwen, achterste deksel verwijderen. Zoals Gerard al meldde kijken of achterste moer niet door de borg losgedraaid is.
Zo niet dan bovendeksel verwijderen. Let op voor bij de schakelstangen bevinden zich drie kogel met veertjes. Voorzichtig deksel opwippen en veertjes en kogels opvangen.
Je kunt nu in de bak kijken en ik denk dat de schakelvork 2e/3e versnelling en die van de achteruit gefixeerd zijn ten opzichte van elkaar.
Nu de schakelvorken markeren op de schakelvorkassen. Scheelt later een boel afstelwerk, heb je ook twee kalibers voor nodig, denk ik.
Boutjes van de vork-assen lossen, de assen naar achteren verwijderen.
Let op ook hier weer twee arreteerkogels voor, zijdelings van de assen.
Opsluitmoer van de primaire as, die met de snelheidsmeterworm verwijderen.Lager naar achteren uittikken. Reductietandwiel primaire as, stalen bus, tandwiel 2e versnelling, primaire as en synchronaaf 2e/3e verwijderen. In de priseas bevindt zich een naaldlager, kun je er zo uitwippen. Nu zal blijken dat de ringmoer van de synchronaaf niet goed geborgd is en los kan draaien op de naaf. Dat is het probleem. Er zijn sinds 1982 maar 3 borgen ingeslagen en die willen zich nog wel eens loswerken.
De schakelmof 2e/3e kun je met een beetje draaien uit die van de achteruit halen. Ringmoer vastzetten en rondom goed borgen. Nu alles weer in omgekeerde volgorde monteren. In principe zou dit de oplossing moeten zijn. Ik vond hier in een dorpje dichtbij een oud Citoên man die vroeg met pensioen is gegaan. Hij heeft als hobby het reviseren van versnellingsbakken, aangezien er bij mij nogal wat speling op de pignonas zat heb ik de bak bij hem laten reviseren.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, maar onze eigen specialist Gerard kan er misschien nog wat aan toevoegen of verbeteren.
Succes,
Lex van dePoll
Bak uitbouwen, achterste deksel verwijderen. Zoals Gerard al meldde kijken of achterste moer niet door de borg losgedraaid is.
Zo niet dan bovendeksel verwijderen. Let op voor bij de schakelstangen bevinden zich drie kogel met veertjes. Voorzichtig deksel opwippen en veertjes en kogels opvangen.
Je kunt nu in de bak kijken en ik denk dat de schakelvork 2e/3e versnelling en die van de achteruit gefixeerd zijn ten opzichte van elkaar.
Nu de schakelvorken markeren op de schakelvorkassen. Scheelt later een boel afstelwerk, heb je ook twee kalibers voor nodig, denk ik.
Boutjes van de vork-assen lossen, de assen naar achteren verwijderen.
Let op ook hier weer twee arreteerkogels voor, zijdelings van de assen.
Opsluitmoer van de primaire as, die met de snelheidsmeterworm verwijderen.Lager naar achteren uittikken. Reductietandwiel primaire as, stalen bus, tandwiel 2e versnelling, primaire as en synchronaaf 2e/3e verwijderen. In de priseas bevindt zich een naaldlager, kun je er zo uitwippen. Nu zal blijken dat de ringmoer van de synchronaaf niet goed geborgd is en los kan draaien op de naaf. Dat is het probleem. Er zijn sinds 1982 maar 3 borgen ingeslagen en die willen zich nog wel eens loswerken.
De schakelmof 2e/3e kun je met een beetje draaien uit die van de achteruit halen. Ringmoer vastzetten en rondom goed borgen. Nu alles weer in omgekeerde volgorde monteren. In principe zou dit de oplossing moeten zijn. Ik vond hier in een dorpje dichtbij een oud Citoên man die vroeg met pensioen is gegaan. Hij heeft als hobby het reviseren van versnellingsbakken, aangezien er bij mij nogal wat speling op de pignonas zat heb ik de bak bij hem laten reviseren.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, maar onze eigen specialist Gerard kan er misschien nog wat aan toevoegen of verbeteren.
Succes,
Lex van dePoll
ja bedankt ik weet nog niet of ik het zelf ga doen ik heb na dat ie weer vast is gelopen 300 km gereden zonder problemen alleen toen ik op de bestemming was ging hij een beetje suizend piepent geluid maken behalven in zijn achteruit
ik weet het niet meer hij schakelt echt super lekker beter als voor dat ie vast was gelopen toen deed die kraken naar de 3e versnelling
groet Ramon
ik weet het niet meer hij schakelt echt super lekker beter als voor dat ie vast was gelopen toen deed die kraken naar de 3e versnelling
groet Ramon
Re: Versnellingsbak
moet ik dan heel mijn moter er uit halen om dit te doen gerardGerard Maas schreef:Ik zou in dit geval toch (even) het achterste deksel er-
af halen en de achterste moer goed vast zetten.Dit kan dikwijls veel problemen oplossen
en het komt nog al eens voor.
groetjes Ramon
vandepoll schreef: Nu zal blijken dat de ringmoer van de synchronaaf niet goed geborgd is en los kan draaien op de naaf. Dat is het probleem. Er zijn sinds 1982 maar 3 borgen ingeslagen en die willen zich nog wel eens loswerken.
Lex van dePoll
Bij mij is die ring er ook af geschoten, hoewel er een stuk of 15 borgjes opzaten. Hij is er bij de vorige eigenaar dus ook al eens afgelopen. Nu is mijn vraag: Kan de ringmoer van de synchronaaf makkelijker losschieten als dat al eens eerder is gebeurd, ondanks de vele borgjes?
Misschien omdat de opstaande randjes op de naaf, waarachter je de borgjes zet afslijten?
Ik reed stapvoets achteruit, na een meter of 25 liep de bak vast. Ik heb nu voor de zekerheid voor een goede tweede-hands bak gekozen. De oude zal ik zeker weer repareren, maar ik vraag me dus af, hoelang hij het dan weer vol zal houden.
Christian