Beste allen,
Mijn chassis van mijn engelse 1955 AZ is gelast, geverfd en nu klaar voor inelkaar zetten, maar het viel mij op dat het linkerachterwiel verder is ingeveerd dan rechtsachter, terwijl de ogen van de trekstangen er net zo ver zijn ingedraaid. Ik ging verder kijken en zag dat de veerpotten niet gelijk in het chassis zitten; de een zit een centimeter of 2 verder naar voren dan de andere. De bussen met schroefdraad voor en achter de veerpotten zijn links en rechts niet gelijk. Wat hoort deze afstelling te zijn?
Groeten,
Stef
afstelling veerpotten 1955
-
- Beginner
- Berichten: 25
- Lid geworden op: di 25 nov, 2008 08:05
- Locatie: Richards Bay, Zuid-Afrika
afstelling veerpotten 1955
Slough AZ PO 1955
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Hallo Stef.
Let er goed op dat op de veerpot het tekenAV staat ingefelst en dat is de
voorkant.Aan de voorkant moet de moer aan de veerpotzijde 1-5mm
schroefdraad over hebben en aan de achterkant moet er 0-2mm ruimte
zijn tussen het rubber van de veerpot en de rand van de schroefdraad
Ik hoop dat je het begrijpt,anders kan je mij prive mailen
Let er goed op dat op de veerpot het tekenAV staat ingefelst en dat is de
voorkant.Aan de voorkant moet de moer aan de veerpotzijde 1-5mm
schroefdraad over hebben en aan de achterkant moet er 0-2mm ruimte
zijn tussen het rubber van de veerpot en de rand van de schroefdraad
Ik hoop dat je het begrijpt,anders kan je mij prive mailen
-
- Beginner
- Berichten: 25
- Lid geworden op: di 25 nov, 2008 08:05
- Locatie: Richards Bay, Zuid-Afrika
Beste Gerard,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb nog hele oude veerpotten, zonder rubber maar met spiraalbladveren op de einden van de veerpotten De veerpotten kunnen behoorlijk naar voren en achteren bewegen door deze losse ophanging. De afstelling die jij geeft heb ik ook gevonden in een olyslager boek voor model 1982. maar ja, ik heb geen rubbers....
Groeten,
Stef
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb nog hele oude veerpotten, zonder rubber maar met spiraalbladveren op de einden van de veerpotten De veerpotten kunnen behoorlijk naar voren en achteren bewegen door deze losse ophanging. De afstelling die jij geeft heb ik ook gevonden in een olyslager boek voor model 1982. maar ja, ik heb geen rubbers....
Groeten,
Stef
Slough AZ PO 1955
Dag Stef,
Ik zal morgen eens kijken wat de oude dictionaire de reparations zegt. Hier moet volgens mij ook het oude type veerpot met spiraalveer ophanging in staan.
Maar let ook op wat Gerard zegt. In de bussen van de veerpot staat AV (in elkaar geschreven letters) ingedrukt. Dit is de voorkant.
Ik zal morgen eens kijken wat de oude dictionaire de reparations zegt. Hier moet volgens mij ook het oude type veerpot met spiraalveer ophanging in staan.
Maar let ook op wat Gerard zegt. In de bussen van de veerpot staat AV (in elkaar geschreven letters) ingedrukt. Dit is de voorkant.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Hier al vast wat plaatjes. Dit praat wat makkelijker en helpt misschien met het oplossen van het probleem.






Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
Dat is prima het gaat om de afstanden D,E,C en B in het bovenste plaatje.
Verder nog de spiraalveren voor en achter de pot. Voorste veer hoogte (niet onder spanning) max 64mm. Achterste veer hoogte (niet onder spanning) max 38mm. Dus deze veren verwisselen kan al een scheefstand veroozaken.
De voorinstellingen van de veertrekstangen: D = 440mm voor de voorste en E = 535mm voor de achterste.
De afstanden van de bussen van de veerpot. B = 6mm vanaf de spiraalveer tot aan de kraag van de veerbus. C= 5mm tussen moer en spiraalveer de bus moet net in contact komen met deze veer.
Dit is allemaal voorinstelling. De correcte hoogte kun je pas afregelen als de auto compleet is met 50kg in de kofferbak.
Verder nog de spiraalveren voor en achter de pot. Voorste veer hoogte (niet onder spanning) max 64mm. Achterste veer hoogte (niet onder spanning) max 38mm. Dus deze veren verwisselen kan al een scheefstand veroozaken.
De voorinstellingen van de veertrekstangen: D = 440mm voor de voorste en E = 535mm voor de achterste.
De afstanden van de bussen van de veerpot. B = 6mm vanaf de spiraalveer tot aan de kraag van de veerbus. C= 5mm tussen moer en spiraalveer de bus moet net in contact komen met deze veer.
Dit is allemaal voorinstelling. De correcte hoogte kun je pas afregelen als de auto compleet is met 50kg in de kofferbak.
diverse Citroens, wat anders.