Restauratie van mijn rode eend.
Restauratie van mijn rode eend.
Hallo eendenliefhebbers.
Door een collega, op het werk en ook eendrijder, werd ik op dit forum gewezen. Omdat ik eindelijk aan de restauratie van mijn rode eend ben begonnen stelde hij mij voor mijn ervaringen en mijn problemen, die regelmatig opduiken, met jullie op dit forum te delen. Hopelijk kan ik gebruik maken van jullie ervaringen , kennis en commentaren. Ik zelf ben hier in het diepe gesprongen en gewoon begonnen. Nou ja, gewoon begonnen, ik ben al lang met het eenden virus besmet en heb al heel wat eenden gehad. Echter een echte retauratie heb ik nooit gedaan. Het bleef eerder bij wat oplappen en aan het rijden blijven. Ik woon nu al 11 jaar in Belgie en net zo lang staat de rode eend in de kelder te wachten op de dag dat hij de weg weer op mag. Het chassis was dermate slecht dat het echt geeen zin had om met de auto naar de Belgische keuring te gaan. Nu is het eindelijk zover dat ik begonnen ben met de restauratie. Ik hoop hem deze zomer klaar te hebben. Althans ik heb mijn dochter beloofd dat zij deze zomer, wanneer zij terug is uit Italie waar zij studeert, met de eend zal kunnen rond toeren.
Op dit moment ben ik al aardig op weg, althans dat vind ik. Ik heb de eend inmiddels geheel gedemonteerd waarbij ik gebruik heb kunnen maken van heel wat van jullie ervarigen en adviezen. Nuttige tips waren onder andere het omdraaien van het onderstel om de asbouten los te maken. het klinkt logisch en simpel maar anders is het echt niet te doen. Op het moment dat alles een beetje zichtbaar werd schrok ik van de toestand van het chassis. Dit is in de loop van de tijd wel erg veel opgelapt. Heel wat plaatjes gelast en "gebitakt". Wel een geruststelling als hier een nieuw exemplaar voor in de plaats komt,. De Assen zijn geschuurd en met Hammerite zwart gelakt. Wat een verschil als je ziet wat een middag schuren en slijpen kan doen met een hoop oud ijzer. Het lijkt wel weer nieuw. Zo krijg je steeds meer plezier in je project.
Ik heb verschillende foto 's gemaakt die ik ga proberen hierbij te zetten. Ik moet nog uitzoeken hoe dit moet. Nou, ik ga eens kijken of ik dit berichtje zo op het forum krijg. Als ik er ook nog fotos bij krijg dan ben ik helemaal gelukkig. Ik ben benieuwd of er iemand interesse in mijn verhaal heeft. Ik denk dat zeker de Eminence Grise, inmiddels ook rood, mijn verhaal zal volgen. Zo, nu aan de slag met de foto's. (moeilijker dan een veerpot verwijderen!)
Groeten uit Maaseik.
Door een collega, op het werk en ook eendrijder, werd ik op dit forum gewezen. Omdat ik eindelijk aan de restauratie van mijn rode eend ben begonnen stelde hij mij voor mijn ervaringen en mijn problemen, die regelmatig opduiken, met jullie op dit forum te delen. Hopelijk kan ik gebruik maken van jullie ervaringen , kennis en commentaren. Ik zelf ben hier in het diepe gesprongen en gewoon begonnen. Nou ja, gewoon begonnen, ik ben al lang met het eenden virus besmet en heb al heel wat eenden gehad. Echter een echte retauratie heb ik nooit gedaan. Het bleef eerder bij wat oplappen en aan het rijden blijven. Ik woon nu al 11 jaar in Belgie en net zo lang staat de rode eend in de kelder te wachten op de dag dat hij de weg weer op mag. Het chassis was dermate slecht dat het echt geeen zin had om met de auto naar de Belgische keuring te gaan. Nu is het eindelijk zover dat ik begonnen ben met de restauratie. Ik hoop hem deze zomer klaar te hebben. Althans ik heb mijn dochter beloofd dat zij deze zomer, wanneer zij terug is uit Italie waar zij studeert, met de eend zal kunnen rond toeren.
Op dit moment ben ik al aardig op weg, althans dat vind ik. Ik heb de eend inmiddels geheel gedemonteerd waarbij ik gebruik heb kunnen maken van heel wat van jullie ervarigen en adviezen. Nuttige tips waren onder andere het omdraaien van het onderstel om de asbouten los te maken. het klinkt logisch en simpel maar anders is het echt niet te doen. Op het moment dat alles een beetje zichtbaar werd schrok ik van de toestand van het chassis. Dit is in de loop van de tijd wel erg veel opgelapt. Heel wat plaatjes gelast en "gebitakt". Wel een geruststelling als hier een nieuw exemplaar voor in de plaats komt,. De Assen zijn geschuurd en met Hammerite zwart gelakt. Wat een verschil als je ziet wat een middag schuren en slijpen kan doen met een hoop oud ijzer. Het lijkt wel weer nieuw. Zo krijg je steeds meer plezier in je project.
Ik heb verschillende foto 's gemaakt die ik ga proberen hierbij te zetten. Ik moet nog uitzoeken hoe dit moet. Nou, ik ga eens kijken of ik dit berichtje zo op het forum krijg. Als ik er ook nog fotos bij krijg dan ben ik helemaal gelukkig. Ik ben benieuwd of er iemand interesse in mijn verhaal heeft. Ik denk dat zeker de Eminence Grise, inmiddels ook rood, mijn verhaal zal volgen. Zo, nu aan de slag met de foto's. (moeilijker dan een veerpot verwijderen!)
Groeten uit Maaseik.
Anatra rossa
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Welkom hier!
Interesse in je verslag is er, neem dat maar aan. Interesse in foto's ook. Voor het plaatsen van foto's, klik
HIER
Veel plezier op dit forum.
Interesse in je verslag is er, neem dat maar aan. Interesse in foto's ook. Voor het plaatsen van foto's, klik
HIER
Veel plezier op dit forum.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
-
- Beginner
- Berichten: 3
- Lid geworden op: ma 16 feb, 2009 13:03
De voetenbak is aangetast, daar moeten aan de binnen en aan de buitenkant nieuwe platen ingelast worden. Verder in prima staat. De vloerplaten zijn OK. Links achter in de hoek bij de dorpel een slechte plek maar niets onoverkomelijks. Hij of zij heeft dan ook 11 jaar binnen en verwarmd gestaan.
Anatra rossa
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
Hallo Baccio..
hartelijk welkom op dit geweldige forum.
veel succes met de restauratie. je bent goed op weg.
hartelijk welkom op dit geweldige forum.
veel succes met de restauratie. je bent goed op weg.
Laatst gewijzigd door Eminence Grise op ma 16 feb, 2009 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
[edit NP, de reactie van TB op de wasbeurtfoto van Baccio.TB schreef:Ziet er niet verkeerd uit hoor! Leuke eend. Succes met je restauratie.
De andere topics heb ik verwijderd omdat het wat onoverzichtelijk wordt als we je restauratie in 3 topics kunnen volgen. Nu staat alles over de Baccio-eend in 1 topic]
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams