Problemen met schakelen/koppelen
Problemen met schakelen/koppelen
Afgelopen zondag een probleem gekregen met mijn eend.
Het lijkt erop dat hij niet meer wil schakelen en/of koppelen.
Ik heb hier en daar gelezen dat dat kan liggen aan een losgelopen ring in de versnellingsbak. Deze moet dan opnieuw aangedraaid worden en geborgd. Dit gebeurd veelal als je lang of onbeheersd achteruit rijdt.
Ik heb ook begrepen dat de versnelling dan meestal in zijn drie staat en dat je nog kunt rijden.
Dat is bij mij niet het geval!
De pook staat in de 1ste versnelling en zit hellemaal vast
De eend zelf staat in zijn vrij.
De koppeling kan ik gewoon intrappen, maar ik kan niet schakelen, ik weet niet of hij wel ontkoppeld.
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Het lijkt erop dat hij niet meer wil schakelen en/of koppelen.
Ik heb hier en daar gelezen dat dat kan liggen aan een losgelopen ring in de versnellingsbak. Deze moet dan opnieuw aangedraaid worden en geborgd. Dit gebeurd veelal als je lang of onbeheersd achteruit rijdt.
Ik heb ook begrepen dat de versnelling dan meestal in zijn drie staat en dat je nog kunt rijden.
Dat is bij mij niet het geval!
De pook staat in de 1ste versnelling en zit hellemaal vast
De eend zelf staat in zijn vrij.
De koppeling kan ik gewoon intrappen, maar ik kan niet schakelen, ik weet niet of hij wel ontkoppeld.
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
-
- Veelvuldig poster
-
- Regelmatige poster
Helaas jongens, geen problemen met de stangen. Als ik de haakse verbinding tussen de stangen los maak glijdt de pook soepel heen en weer, in/uit.
Ook het rechtstreeks proberen te schakelen op de bak gaat niet.
Kan dus nog steeds aan de koppeling of aan de bak liggen....
Heeft iemand nog andere suggesties?
Ook het rechtstreeks proberen te schakelen op de bak gaat niet.
Kan dus nog steeds aan de koppeling of aan de bak liggen....
Heeft iemand nog andere suggesties?
- Jeroen-citroen
- Moderator
Re: Problemen met schakelen/koppelen
Probeer eens te starten met koppelingspedaal ingetrapt. Lukt dat dan ontkoppelt de koppeling. Lukt dat niet en wil de auto vooruit huppelen dan onkoppelt hj niet. Als het lukt laat je de koppeling opkomen rijdt de eend dan dan doet de kopeling wat hij moet doen en staat de bak vast in een versnelling.Alexander schreef:De koppeling kan ik gewoon intrappen, maar ik kan niet schakelen, ik weet niet of hij wel ontkoppelt
Het is helaas geen oplossing maar wel een test om te kijken of je koppeling wel of niet de boosddoener is.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
Je kunt de deksel eraf pakken. LET OP onder het bobbeltje vooraan op de bak zit een kogeltje met een veertje pas op dat het niet wegspringt!!!
Het kan zijn dat de pook tussen 2 schakelstangen geschoten is. En wat ook wel eens voorkomt is het per ongeluk inschakelen van 2 versnellingen dan doet ie ook niets meer.
Let bij het proberen te schakelen zonder deksel erop dat het eerder genoemd kogeltje er niet uitspringt (Het is voor de vergrendeling van de versnellingen).
Het kan zijn dat de pook tussen 2 schakelstangen geschoten is. En wat ook wel eens voorkomt is het per ongeluk inschakelen van 2 versnellingen dan doet ie ook niets meer.
Let bij het proberen te schakelen zonder deksel erop dat het eerder genoemd kogeltje er niet uitspringt (Het is voor de vergrendeling van de versnellingen).
diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster