Vreemde klepspeling ?

Plaats reactie
Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Vreemde klepspeling ?

Bericht door Martijn, Arnhem » di 24 feb, 2009 09:05

Ik heb gisteren weer even m'n klepjes gesteld. Gaat steeds makkelijker.

Toch is me nu voor het eerst iets vreemds opgevallen en ben heel erg benieuwd of jullie dit herkennen en hoe je daar mee omgaat. Misschien zie ik wel spoken.

Ik stel m'n klepjes door de ene klep te stellen als dezelfde klep van de andere zuiger helemaal open staat.

Het stellen ging vlot maar bij het controleren daarna bleek alles veel te wijt te staan op een bepaald moment. Er kon makkelijk een volgende voelermaat groter tussen, dus 0.30 i.p.v. 0.25 (voor LPG doe ik altijd krap 0.25).

De klep staat goed op moment dat andere tegenover liggende klep helemaal open staat. Maar als ik vervolgens de zuiger iets verder laat bewegen (in 4e versnelling de auto iets naar voren) wordt de speling groter. Dan kan vervolgens 0.30 er echt makkelijk doorheen.

Ik begin nu te twijfelen, hoort dit ? Moet ik gewoon stellen en niet verder kijken of is er toch iets vreemds aan de hand ?

Martijn Arnhem
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 24 feb, 2009 09:31

Het kan zijn dat je nokkenas en nokvolgers zodanig ingesleten zijn dat als het motortje iets verder doordraait je meer klepspeling krijgt.
Denk zelf niet dat het ernstig is of kwaad kan. Rijd hij verder goed?

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Martijn, Arnhem » di 24 feb, 2009 10:20

Ja, hij rijdt verder goed maar vraag me af op welk punt ik nu het beste af kan stellen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 24 feb, 2009 11:14

ik heb deze vraag meerdere malen her en der gesteld maar nog nooit een eenduidig antwoord gekregen. ik stel ze nu op de grootste speling (is een ietsjepietsje voorbij het punt waarop je zou moeten stellen) hier rij ik al jaren zo mee rond.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Martijn, Arnhem » di 24 feb, 2009 11:31

Zo heb ik het nu dus inderdaad ook gedaan. In dat geval moet je dus goed kijken naar de klep waar je aan bezig bent i.p.v. de klep aan de tegenoverliggende zuiger.

Nou, ga vandaag de 123 maar eens aansluiten, ligt al veel te lang te wachten.

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door DUKW » di 24 feb, 2009 17:13

het kan zijn dat je de volgende keer op een iets ander punt meet waardoor het verschil der in zit tis maar 5 honderste is bijna niks.

teminste dat is mijn idee der over

greets dukw

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » di 24 feb, 2009 17:37

Volgens de originele vraagbaak zou je de kleppen moeten stellen dat als de ene kant op tuimelen staat (dus de inlaatklep gaat dicht en uitlaatlkep gaat open, precies in het midden), dat je de andere kant beide kleppen kunt stellen.

Jouw manier zoals ook in de Haynes beschreven staat kan ook. Ik heb het op beide manieren gedaan en het nagelopen, klopt als een bus. Dus de manier waarop jij je kleppen gesteld hebt is in elk geval goed.

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Martijn, Arnhem » di 24 feb, 2009 19:53

Ik zag ook nog ergens een andere manier, weet niet meer op welke 2cv-site.

Bougies eruit halen en met schroevedraaier door het gat op zuiger voelen. As draaien en wanneer schroevedraaier op hoogste punt staat (zuiger op BDP) dan kun je beide kleppen van andere cilinder stellen.

Heb het nu niet geprobeerd.

Heb m'n 123 geïnstalleerd en het startte prachtig.

Martijn Arnhem

Plaats reactie