Ná 123 slechter starten
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
Ná 123 slechter starten
Ik heb gisteren m'n 123 ingebouwd.
Wat ik direct merk is dat ik toch wel even moet doorstarten voordat ie aanslaat. Op het moment dat ie voor 1e keer aanslaat moet ik eventjes (3 seconden) blijven doorstarten voordat ie lekker gaat lopen. Met de puntjes was het altijd starten en direct aanslaan en pruttelend tot leven komen (nokjes achter puntjes waren t.o.v. elkaar scheef afgesleten).
M'n Aca rijdt trouwens nu wel heel mooi en gelijkmatig op de 123, ook stationair.
Nou is mijn bobine niet meer helemaal je dat... ik heb er een 2e naast zitten om te starten als ie warm is. Bij koude start was er nooit een probleem.
Nu heb ik gehoord dat de 123 een betere vonk vraagt, kan het zijn dat de bobine de koude start met puntjes nog net wel goed aankon maar nu met de 123 niet meer ?
Martijn Arnhem
Wat ik direct merk is dat ik toch wel even moet doorstarten voordat ie aanslaat. Op het moment dat ie voor 1e keer aanslaat moet ik eventjes (3 seconden) blijven doorstarten voordat ie lekker gaat lopen. Met de puntjes was het altijd starten en direct aanslaan en pruttelend tot leven komen (nokjes achter puntjes waren t.o.v. elkaar scheef afgesleten).
M'n Aca rijdt trouwens nu wel heel mooi en gelijkmatig op de 123, ook stationair.
Nou is mijn bobine niet meer helemaal je dat... ik heb er een 2e naast zitten om te starten als ie warm is. Bij koude start was er nooit een probleem.
Nu heb ik gehoord dat de 123 een betere vonk vraagt, kan het zijn dat de bobine de koude start met puntjes nog net wel goed aankon maar nu met de 123 niet meer ?
Martijn Arnhem
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
hmmmm....ja. Er zit enige eigenwijsheid in onze familie.
Maar dat heeft alleen zin als de bobine anders met de 123 vonk omgaat dan met de puntjes vonk. En mijn vraag was eigenlijk of iemand weet of dat wel zo is.
Ik heb een beetje afgeleerd om zomaar weer een nieuw onderdeel te kopen om vervolgens later tot de ontdekking te komen dat dat niet had gehoeven. Maar oké, als het moet dan moet het. Ik zal Albert eens vragen.
Hoewel ; " niets moet, alles moet kunnen "
Martijn Arnhem
Maar dat heeft alleen zin als de bobine anders met de 123 vonk omgaat dan met de puntjes vonk. En mijn vraag was eigenlijk of iemand weet of dat wel zo is.
Ik heb een beetje afgeleerd om zomaar weer een nieuw onderdeel te kopen om vervolgens later tot de ontdekking te komen dat dat niet had gehoeven. Maar oké, als het moet dan moet het. Ik zal Albert eens vragen.
Hoewel ; " niets moet, alles moet kunnen "
Martijn Arnhem
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D
Martijn, je verwachting klopt: een 123 geeft een blokpuls af en de puntjes zijn meer sinusvormig. Dat is nu eenmaal zo met elektronische spullen (1 en o en zo). Je bobine heeft dus ook meer te lijden.
Zelf heb ik ook een nieuwe moeten plaatsen.
Let wel: er waren/zijn series bobines die niet helemaal top geproduceerd zijn en dan na zo'n 6.000 km overlijden icm de 123.
De bobine is tenslotte door meneer citroen er niet op ontworpen.
Ik had zelf gelijk (en overbodig) de bobinekabels vervangen. Mocht je dat ook overwegen, leg je oor dan eens te luisteren bij 123Ignition. die hebben (iets duurdere) hele goede kabels waar je een merkbaar betere vonk door krijgt.
Zelf heb ik ook een nieuwe moeten plaatsen.
Let wel: er waren/zijn series bobines die niet helemaal top geproduceerd zijn en dan na zo'n 6.000 km overlijden icm de 123.
De bobine is tenslotte door meneer citroen er niet op ontworpen.
Ik had zelf gelijk (en overbodig) de bobinekabels vervangen. Mocht je dat ook overwegen, leg je oor dan eens te luisteren bij 123Ignition. die hebben (iets duurdere) hele goede kabels waar je een merkbaar betere vonk door krijgt.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
Martijn, de 123 ignition schakelt idd 'harder' dan een contactpuntje. Betekent dus dat de stroom die gaat lopen sneller zal toenemen. Hierdoor word ook een grotere vonk verkregen. Wat vaak gebeurt is dat de hogere secundaire spanning een bobine laat doorslaan (intern). Ik verwacht dus ook dat het probleem in de bobine zit.
Verder vroeg ik me af of je de ontsteking met een stroboscoop lamp op tijd heb gezet?
Wat betreft de bobines van een 2cv, deze kunnen slecht tegen warmte en geven vaak problemen.....
grt,
leen
Verder vroeg ik me af of je de ontsteking met een stroboscoop lamp op tijd heb gezet?
Wat betreft de bobines van een 2cv, deze kunnen slecht tegen warmte en geven vaak problemen.....
grt,
leen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
Ja, bobine is toch maar een zwak punt van de hele auto.
Nee, ik heb 'm niet op tijd gesteld met stroboscoop. Lampje gaat nu precies aan wanneer pen in vliegwiel valt. Zo netjes heb ik 'm bij de puntjes nog niet afgesteld gekregen.
Verder mag bij LPG de ontsteking wat vroeger staan is mij verteld dus stroboscoop heeft dan ook niet veel zin meer.
Nee, ik heb 'm niet op tijd gesteld met stroboscoop. Lampje gaat nu precies aan wanneer pen in vliegwiel valt. Zo netjes heb ik 'm bij de puntjes nog niet afgesteld gekregen.
Verder mag bij LPG de ontsteking wat vroeger staan is mij verteld dus stroboscoop heeft dan ook niet veel zin meer.
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Er is inmiddels al aardig wat onzin over de vonk geschreven die ontstaat door aansturing door de 123. Inderdaad, de i23 schakelt met een rechte puls, maar dat doet de puntjes ook. Afgezien van wat kontakt bounce die ontstaat tijdens het schakelen van de puntjes is de werking gelijk. De kontakt bounce merk je nauwelijks meer terug aan de secundaire kant. De bobine heeft dus ook niet meer te lijden door een 123 systeem.
Wel is het zo dat de pulsbreedte van de 123 constant vast is en de breedte van de puls die ontstaat met puntjes afhankelijk is van de afstand van de contactjes. De 123 is zo ontworpen dat de stroom die gaat lopen de bobine niet overmatig verwarmt. De bobine moet daar tegen kunnen.
Dat de eend na inbouw van een 123 slechter gaat starten moet een andere oorzaak hebben, zoals een slechte klemverbinding tussen kabelklemmetjes en kabel of iets dergelijks.
Wel is het zo dat de pulsbreedte van de 123 constant vast is en de breedte van de puls die ontstaat met puntjes afhankelijk is van de afstand van de contactjes. De 123 is zo ontworpen dat de stroom die gaat lopen de bobine niet overmatig verwarmt. De bobine moet daar tegen kunnen.
Dat de eend na inbouw van een 123 slechter gaat starten moet een andere oorzaak hebben, zoals een slechte klemverbinding tussen kabelklemmetjes en kabel of iets dergelijks.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
??? waarom niet? eerst zoek je de standaard afstelling en dan draai je voorzichtig de 123 totdat het gemarkeerde streepje (wat je dus met de stroboscoop verlicht) de juiste afstand is vervroegd.Martijn, Arnhem schreef: Nee, ik heb 'm niet op tijd gesteld met stroboscoop. Lampje gaat nu precies aan wanneer pen in vliegwiel valt. Zo netjes heb ik 'm bij de puntjes nog niet afgesteld gekregen.
Verder mag bij LPG de ontsteking wat vroeger staan is mij verteld dus stroboscoop heeft dan ook niet veel zin meer.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
@dyane_maniac , da's waar...
Ik heb een tijdje terug een stukje gelezen over een vertselbare ontsteking. Kon geloof ik ook van binnenuit. Ging over een 123 maar zou ook voor puntjes gelden.
Het principe was dat de 2 bouten waar de ontsteking mee vastzitten op het blok waren vervangen door langere bouten zodat tussen bout en blok een veer gezet werd. Bij aandraaien werd de bout dus niet helemaal vastgezet maar zover totdat de veer 'm vasthield. Hoe de ontsteking vervolgens bedient werd is me niet duidelijk geworden helaas.
Gezien dat er tussen benzine en LPG en vooral E85 een gat zit in ontstekingsvervroeging (tot 5 graden vroeger) zou het een uitkomst kunnen zijn.
Weet iemand hier iets van ?
Ik heb een tijdje terug een stukje gelezen over een vertselbare ontsteking. Kon geloof ik ook van binnenuit. Ging over een 123 maar zou ook voor puntjes gelden.
Het principe was dat de 2 bouten waar de ontsteking mee vastzitten op het blok waren vervangen door langere bouten zodat tussen bout en blok een veer gezet werd. Bij aandraaien werd de bout dus niet helemaal vastgezet maar zover totdat de veer 'm vasthield. Hoe de ontsteking vervolgens bedient werd is me niet duidelijk geworden helaas.
Gezien dat er tussen benzine en LPG en vooral E85 een gat zit in ontstekingsvervroeging (tot 5 graden vroeger) zou het een uitkomst kunnen zijn.
Weet iemand hier iets van ?
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D