Trekgewicht op kenteken, RDW vraagt verklaring importeur!?!

Reparaties, modificaties en onderhoud
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Trekgewicht op kenteken, RDW vraagt verklaring importeur!?!

Bericht door Hanzzl69 » do 5 mar, 2009 13:49

Ik ben aan het proberen de trekgewichten (geremd en ongeremd) van mijn 2cv6 uit 1985 op het kenteken vermeld te krijgen.
Eerst maar eens met de RDW aan de slag. Formuliertje gedownload: "TMM personenauto." Tot dusver geen probleem.
Ook maar even gebeld om info over de procedure. Netjes kenteken opgegeven aan mijneer RDW. Blijkt dat hij in het systeem de trekgegevens niet kan vinden en dat ik een verklaring daarvan nodig heb, verstrekt door de importeur / fabrikant.
HUH?
Ik nog proberen van: "Maar ik ben toch zeker de enige niet met een lelijke eend met trekhaak" en ook "Maar er bestaat toch zoiets als een typegoedkeuring?" maar mijnheer RDW mag niet zomaar die gegevens overnemen op mijn kenteken.

Moet nu dus een importeur (jaja, ze kunnen nog geimporteerd worden kennelijk, lelijke eenden :wink: ) bellen met de vraag of die me zo'n verklaring op wil sturen.

Heeft iemand hier zo'n verklaring en dezelfde ervaring?

Edit: De klantenservice van Citroen Nederland deed niet moeilijk. De afdeling homologatie (HUH?) gaat of contact met me opnemen of mij zo'n verklaring opsturen.
Laatst gewijzigd door Hanzzl69 op do 5 mar, 2009 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 5 mar, 2009 13:56

Ja, dat probleem had ik ook. Wat je het beste kan doen is bellen met Citroen Nederland met het 0800- informatie nummer. Dan vraag je om een formulier waar de gegevens van jou 2cv op staan met de trekmassa's en die krijg je per post en stuur het dan door naar de RDW in Veendam. dan duurt het 2 weken en dan heb je je papieren weer terug met de trekgegevens vermeld. Je hoeft niet al je papieren op te sturen alleen de voertuig gegevens niet de tenaamstelling. Daar zijn geen koste aan verbonden zowel voor de brief van Citroen Nederland als de procedure bij de RDW.

Sterkte!

Ik had zelf het probleem omdat het mijn Burton betreft. Dus bij Citroen Nederland moest ik maar vertellen dat het om mijn 2cv ging. En bij de dyane werd het gelijk bij het import erbij vermeld.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 5 mar, 2009 14:00

Mijnheer RDW vroeg me wel alle kentekenpapieren op te sturen, de hele set. Staat idd ook ergens op de site van de RDW vermeld.
Hanzzl69

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 5 mar, 2009 14:05

Dat kan als je nog de mooie oude papieren hebt. Ik heb hele nieuwe gekregen bij de keuring van zowel de burton als dyane.
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

TB
Moderator

Bericht door TB » do 5 mar, 2009 16:28

Als ik mij niet vergis is het aanpassen van de gegevens toch kosteloos?

Stuur je kentekens trouwens wel aangetekend op!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Malle Babbe
Moderator
Contacteer:

Bericht door Malle Babbe » za 7 mar, 2009 20:01

Hmmm, ik weet dat niet.
Heb daar nooit vragen of problemen over gehad.
Ook bij APK niet.
:?
Malle Babbe

Leef, heb lief, lach en wees gelukkig !!!
;)

Leen
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Leen » ma 9 mar, 2009 14:06

Misschien een beetje rare vraag: waarom wil je vermeld hebben dat een eend geremd 250 kg en ongeremd 400 kg mag trekken?
Ik denk dat je beter af bent als er niets over op kenteken staat en er alleen vermeld staat dat de auto 560 kg weegt.

Leen

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 9 mar, 2009 15:49

De wetgeving zegt namelijk als er niks als trekgewicht vermeld staat mag een auto geen aanhanger trekken. Want bij controle kan dan niet de massa's gecontroleerd worden. En levert dit je een bekeuring op, omdat de papieren voor oom agent niet in orde zijn.

Voor een ford ka is bepaald dat deze niks mag trekken en dus staat het niet op het kentekenbewijs. En voor nog 1 auto hetzelfde verhaal.

Dus als er niks aan trekmassa's vermeld staan, mag je niks trekken.
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » ma 9 mar, 2009 15:56

Precies, nu ben ik altijd in overtreding als ik wat trek.
En Leen ... is het niet net andersom? 400 geremd en 250 ongeremd?
Hanzzl69

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » ma 9 mar, 2009 16:09

BasvanEerden schreef:De wetgeving zegt namelijk als er niks als trekgewicht vermeld staat mag een auto geen aanhanger trekken. Want bij controle kan dan niet de massa's gecontroleerd worden. En levert dit je een bekeuring op, omdat de papieren voor oom agent niet in orde zijn.

Voor een ford ka is bepaald dat deze niks mag trekken en dus staat het niet op het kentekenbewijs. En voor nog 1 auto hetzelfde verhaal.

Dus als er niks aan trekmassa's vermeld staan, mag je niks trekken.
ik heb dit ca 6 jaar geleden bij de rdw voorgelegd toen ik nieuwe papieren voor de aca kreeg. zij zeiden dat bij een aanhangergewicht incl max toel. belading onder de 750 kg bleef het geen probleem was. dat gewoon de door de fabriek aangegeven maxima aangehouden werd. dit is dus wel een tijd geleden.

ik zie nu dat in de papieren van de eend ook nix staat (in de papieren van mn dyane stond het wel, meen ik) ik zie zelfs niet eens een rubriekje staan waar het evt te trekken aanhanger gewicht in staan (en dat stond er bij de aca wel iig en dan een streepje als zijnde dat ik nix zou mogen trekken)

wel een beetje flut als ik nou helemaal mn papieren moet op sturen en dan weer nieuwe krijg, kost je geld en je zit 2 weken zonder papieren (en dus in theorie 2 weken zonder auto)

gezeur allemaal
BasvanEerden schreef:De wetgeving zegt namelijk als er niks als trekgewicht vermeld staat mag een auto geen aanhanger trekken. Want bij controle kan dan niet de massa's gecontroleerd worden. En levert dit je een bekeuring op, omdat de papieren voor oom agent niet in orde zijn.
maar zou er dan een verschil zijn tussen de oude papieren en de nieuwe? want bij de oude staat er niet eens een rubriek max aanhangergewicht...
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 9 mar, 2009 17:40

Inderdaad, zolang je onder 750KG blijft is het geen probleem, ANWB hanteert de stelregel van 80% van het eigen gewicht voor geremde aanhanger. In Nederland ben je dan niet strafbaar. In het buitenland wel, dus wel opletten.

Gerardo
Beginner
Beginner

Bericht door Gerardo » ma 9 mar, 2009 22:19

Na het lezen van al deze berichten begon ik zelf ook te twijfelen of er eigenlijk bij mij op de papieren wat staat vermeld. Ik heb verleden week namelijk, voor de trip naar Tjechie, een bagagewagen gekocht. Gelukkig staat daarop vermeld 280 kg ongeremd en inderdaad 400 kg ongeremd.

En als ik het goed begrijp mag de eend max. 930 kg wegen en aanhanger dus 280 tezamen1210 kg?????????
2cv6 speciale club 1987
AK400 1970

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » ma 9 mar, 2009 22:28

Zelfs meer, zoals je zei mag je geremd 400 kg trekken dus dat wordt dan 1330 kg.

Maar of dat nog lekker rijdt :?
Eend voor allen, allen voor eend..

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 9 mar, 2009 23:55

een eend met een eend erachter rijdt nog best aardig, je moet alleen opletten met remmen in een bocht. Het gewicht van de "aanhanger" duwt je zo om. Ik heb het al eens ervaren gelukkig zonder schade ;-)
diverse Citroens, wat anders.

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » di 10 mar, 2009 14:43

@dyane_maniac: Nederland heeft diverse serie kentekenbewijzen afgegeven. In de geschiedenis staat ook als een auto geen trekmassa voor aanhanger staat dat niet vermeld behalve als bij nieuw toelating een trekhaak gemonteerd. Pas vanaf juni 2004 toen de nieuwe kentekenbewijzen kwamen werd dat voor elke nieuwe auto de trekgewichten vermeld.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... #downloads

Voor het vermelden van de gewichten op je kentekenbewijs kost je geen geld. Alleen tijd. En reken daarbij op 2 weken.
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Plaats reactie