Zwaar sturen
Zwaar sturen
Beste liefhebbers,
Alhoewel ik hier niet zo actief ben, heb ik een eenden vraag. Ik bezit zelf een 2cv en ik mijn schouders doen zeer van het zware sturen!
Het sturen gaat wel, maar zodra ik echt flink bochten moet maken (vooral bij lage snelheid) moet ik zo hard sturen dat ik het stuurwiel er ooit weleens af kan trekken. De stuurderij gaat(wilt) ook niet uitzichzelf terug naar de midden stand, zodat ik nog het harde trekken nog dunnetjes over kan doen om na een bocht weer rechtdoor te kunnen gaan.
Nu ben ik wel bekend in de eendenproblematiek, maar wat kan het, naast een geknikt chassis, zijn? Er zijn geen signalen dat het chassis toch geknikt kan zijn (bolle zijkant bij vooras, stuurbuis niet in het midden, vaag sturen of een zeer soepele koppeling) ed. ed.
Aardig om te weten is dat er ooit schade mee is gereden, linksvoor, maar niet zo erg dat het chassis krom is. Dat is toen uitgezocht.
Bandjes zien er nieuw uit (Mabor). Fusees zijn recent gesmeerd. Genoeg lucht in de banden. Ik las dat uitlijnen niet zo moeilijk kan zijn, maar zou dat het zware sturen kunnen zijn? Wat kan het nog meer zijn???? Rotte fusees?
BvD
Neliz
Alhoewel ik hier niet zo actief ben, heb ik een eenden vraag. Ik bezit zelf een 2cv en ik mijn schouders doen zeer van het zware sturen!
Het sturen gaat wel, maar zodra ik echt flink bochten moet maken (vooral bij lage snelheid) moet ik zo hard sturen dat ik het stuurwiel er ooit weleens af kan trekken. De stuurderij gaat(wilt) ook niet uitzichzelf terug naar de midden stand, zodat ik nog het harde trekken nog dunnetjes over kan doen om na een bocht weer rechtdoor te kunnen gaan.
Nu ben ik wel bekend in de eendenproblematiek, maar wat kan het, naast een geknikt chassis, zijn? Er zijn geen signalen dat het chassis toch geknikt kan zijn (bolle zijkant bij vooras, stuurbuis niet in het midden, vaag sturen of een zeer soepele koppeling) ed. ed.
Aardig om te weten is dat er ooit schade mee is gereden, linksvoor, maar niet zo erg dat het chassis krom is. Dat is toen uitgezocht.
Bandjes zien er nieuw uit (Mabor). Fusees zijn recent gesmeerd. Genoeg lucht in de banden. Ik las dat uitlijnen niet zo moeilijk kan zijn, maar zou dat het zware sturen kunnen zijn? Wat kan het nog meer zijn???? Rotte fusees?
BvD
Neliz
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
rotte fusees kan, maar dan zo dat er helemaal geen speling meer op zit. Ook kan het een stuurkogel zijn, maar dan zou je zo nu en dan een soort van "dood punt" moeten hebben met sturen, een soort "kloenk" zeg maar.
De fusees, dan moeten ze droog staan en wat stroefgeroest zijn, kan, maar komt niet heeeeeel vaak voor, meer dat ze zo veel speling hebben dat je wiel iets anders wil gaan doen dan dat jij in de planning had.
Ik zou toch eens goed kijken naar je chassis. En je koets. het kan ook zijn dat je koets langzaam aan het zakken is, en daardoor op je stuurpijp komt te rusten. Dan kan je chassis nog goed zijn, maar de bodemplaten bv rot.
Succes,
Greatnix Spookeend
De fusees, dan moeten ze droog staan en wat stroefgeroest zijn, kan, maar komt niet heeeeeel vaak voor, meer dat ze zo veel speling hebben dat je wiel iets anders wil gaan doen dan dat jij in de planning had.
Ik zou toch eens goed kijken naar je chassis. En je koets. het kan ook zijn dat je koets langzaam aan het zakken is, en daardoor op je stuurpijp komt te rusten. Dan kan je chassis nog goed zijn, maar de bodemplaten bv rot.
Succes,
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1365
- Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
- Locatie: Zierikzee
Als je stuurbuis te strak aangedrukt op het stuurhuis vastgeschroefd zit zodat je nul stuurspeling hebt, stuurt je eend zwaar en komt het stuur moeilijk in rechtdoor positie terug. Heb ik eens last van gehad na een APK! Klemverbinding van stuurbuis aan stuurhuis iets oplossen en het stuur iets meer ruimte geven, waarna je de klem weer vastdraaid. Als je nu aan het stuur trekt en duwt mag er geen speling in zitten maar moet het stuur wel soepel draaien.
2cv4, bj 1971, niet meer origineel,600 cc en in zwart/rood charleston gespoten.
Spookeend:
Ook kan het een stuurkogel zijn, maar dan zou je zo nu en dan een soort van "dood punt" moeten hebben met sturen, een soort "kloenk" zeg maar.
Dat hoor ik welleens onder het sturen ja.
Dat de koets kan zakken heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar ik vind het een goede theorie.
Green-Duckman
Heb ik ook gehad en dat zie je niet heel goed, klein beetje aan de driehoekjes. Ja kan het wel zien als je de mat op tilt en naar de stuurstang kijkt.
Hoe kun je dat zien?
Robin
Als je stuurbuis te strak aangedrukt op het stuurhuis vastgeschroefd zit zodat je nul stuurspeling hebt, stuurt je eend zwaar en komt het stuur moeilijk in rechtdoor positie terug. Heb ik eens last van gehad na een APK! Klemverbinding van stuurbuis aan stuurhuis iets oplossen en het stuur iets meer ruimte geven, waarna je de klem weer vastdraaid
Met andere woorden: de stuurbuis staatonder spanning omdat de klemverbinding de buis omlaag trekt en het dashboard hem omhoog trekt? Dus de bout los en er weer terug in maar niet knoeter hard vast in die klemverbinding drukken/slaan?
En te vastgedraaide stuurkogels kan een oorzaak zijn. Kan ik die zonder dat ik de uitlijning verander even los draaien (die manchetknopen bedoelen jullie) en weer aandraaien?
Ook kan het een stuurkogel zijn, maar dan zou je zo nu en dan een soort van "dood punt" moeten hebben met sturen, een soort "kloenk" zeg maar.
Dat hoor ik welleens onder het sturen ja.
Dat de koets kan zakken heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar ik vind het een goede theorie.
Green-Duckman
Heb ik ook gehad en dat zie je niet heel goed, klein beetje aan de driehoekjes. Ja kan het wel zien als je de mat op tilt en naar de stuurstang kijkt.
Hoe kun je dat zien?
Robin
Als je stuurbuis te strak aangedrukt op het stuurhuis vastgeschroefd zit zodat je nul stuurspeling hebt, stuurt je eend zwaar en komt het stuur moeilijk in rechtdoor positie terug. Heb ik eens last van gehad na een APK! Klemverbinding van stuurbuis aan stuurhuis iets oplossen en het stuur iets meer ruimte geven, waarna je de klem weer vastdraaid
Met andere woorden: de stuurbuis staatonder spanning omdat de klemverbinding de buis omlaag trekt en het dashboard hem omhoog trekt? Dus de bout los en er weer terug in maar niet knoeter hard vast in die klemverbinding drukken/slaan?
En te vastgedraaide stuurkogels kan een oorzaak zijn. Kan ik die zonder dat ik de uitlijning verander even los draaien (die manchetknopen bedoelen jullie) en weer aandraaien?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Heb je ze wel te vast gedraaid? Gaat niet vanzelf namelijk, door slijtage krijg je juist meer speling maar gaat nooit vast zitten.Neliz schreef: En te vastgedraaide stuurkogels kan een oorzaak zijn. Kan ik die zonder dat ik de uitlijning verander even los draaien (die manchetknopen bedoelen jullie) en weer aandraaien?
Rij je gewoon door met deze klacht? Ik denk echt dat het te gevaarlijk is. Eerst ff oplossen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Volgens mij ken ik deze 2CV
Vergeet niet dat je draagarm ook nog een kleine beschadiging heeft waardoor de auto opnieuw uitgelijnd moet worden. Als je hem opnieuw laat uitlijnen dan gaat hij zeker soepeler sturen.
Je kunt dit zelf op zich ook wel doen, dan moet je de stuurkogels opnieuw verstellen en meten op de wielen, wat de juiste waarden moeten zijn weet ik zo niet.
Het chassis van deze eend is in ieder geval niet geknikt, de stuurstang zit nog netjes recht in het gat, de koets is ook niet gezakt, staat hooguit wat te hoog.
Ik houdt het op het opnieuw uitlijnen van de auto of eventueel vervangen van die linker draagarm.
Verder bevalt hij nog wel goed?
Vergeet niet dat je draagarm ook nog een kleine beschadiging heeft waardoor de auto opnieuw uitgelijnd moet worden. Als je hem opnieuw laat uitlijnen dan gaat hij zeker soepeler sturen.
Je kunt dit zelf op zich ook wel doen, dan moet je de stuurkogels opnieuw verstellen en meten op de wielen, wat de juiste waarden moeten zijn weet ik zo niet.
Het chassis van deze eend is in ieder geval niet geknikt, de stuurstang zit nog netjes recht in het gat, de koets is ook niet gezakt, staat hooguit wat te hoog.
Ik houdt het op het opnieuw uitlijnen van de auto of eventueel vervangen van die linker draagarm.
Verder bevalt hij nog wel goed?
-
- Las Expert
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
- Locatie: wijnjewoude
- Contacteer:
als je de eend van voren opkrikt zodat de wielen vrij zijn en dat je de stuurkogels los maakt en dan zien dat ie zwaar stuurt.
zoja:
je stuurhuis stuk( vervangen is meestal goedkoper)
wat ik ook wel heb gehad is dat het stukje buis boven je contact slot vast zit.
er zitten namelijk rubberen ring in!
zoja:
je stuurhuis stuk( vervangen is meestal goedkoper)
wat ik ook wel heb gehad is dat het stukje buis boven je contact slot vast zit.
er zitten namelijk rubberen ring in!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
Het bleek een vastzittende fusee te zijn. Stuurkogels los gemaakt en beide naven proberen te verdraaien. Links zat er geen beweging in. Rechts ging soepel.
Dat ik het wiel nog omkreeg leek haast een wonder te zijn. TOen ik de draagarm op de grond had liggen kon ik met veel kracht de wielnaaf een beetje verdraaien. Fitness is er niets bij
Dat ik het wiel nog omkreeg leek haast een wonder te zijn. TOen ik de draagarm op de grond had liggen kon ik met veel kracht de wielnaaf een beetje verdraaien. Fitness is er niets bij
Zwaar sturen!
Toen we laast voor de eerste keer een lange autostrade rit reden met de Dyane kregen we ook plots last van een heel zwaar stuur. Uiteindelijk werd het echt lastig en iedere keer dat we hem lieten afkoelen ging het terug even goed.
Ik vermoed dus dat het rollager waar de stuurstang in zit droogloopt maar je kan dit niet smeren omdat er een dichting boven zit!
Kan ik ergens een gaatje boren om langs daar kruipolie of vet in de lager te krijgen of zou het iets anders kunnen zijn?
Chassis is niet geplooit dus dat is het al zeker niet!
Ik vermoed dus dat het rollager waar de stuurstang in zit droogloopt maar je kan dit niet smeren omdat er een dichting boven zit!
Kan ik ergens een gaatje boren om langs daar kruipolie of vet in de lager te krijgen of zou het iets anders kunnen zijn?
Chassis is niet geplooit dus dat is het al zeker niet!