solderen van lasnaden

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
sjaak

solderen van lasnaden

Bericht door sjaak » zo 24 okt, 2004 22:36

wie heeft er ervaring met het dichtsolderen van lasnaden? Bij Rustbuster hebben ze het daar over, en het lijkt me duurzamer dan dichtplamuren met kunststof. De techniek lijkt eenvoudig, maar kan het dunne plaatwerk van de eend wel tegen het verhitten? je moet nl een vertinningspasta aanbrengen, en vervolgens verhitten met een hobbybrander, en daarna smeertin erin laten smelten / erin plamuren. Wie heeft dit wel eens gedaan?

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » zo 24 okt, 2004 23:44

nooit zelf gedaan maar wel gezien : als je het goed doet is dit zeker aan te bevelen vanwege de beschermende eigenschappen (tegen roest).
Probleem is echter het vertinnen. De meeste vertinpasta's zijn op basis van zoutzuur. Wanneer je dus een naad vertint bestaat de mogelijkheid dat je niet alle resten kunt wegspoelen en dan tast het zuur het staal supersnel aan. Ook is het zeer belangrijk dat het te behandelen stuk absoluut 100% vetvrij is anders hecht het slecht en moet je gewoon weer overnieuw beginnen. Over de hitte hoef je geen zorgen te maken: die is er veel minder dan bij laswerkzaamheden. Als er een of ander coating op de andere kant van een plaat zit gaat die er natuurlijk wel aan.

Ik zou het niet doen. Als alternatief voor plamuren kan ik het me voorstellen, maar bij naden kruipt het zuur waar je het niet hebben wil. Zelfs de minder agressieve pasta's zijn gevaarlijk.
Een goede kit lijkt me verstandiger.

B.

Job
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Job » ma 25 okt, 2004 14:31

Ik heb het als volgt gedaan: na het lassen de las glad slijpen en dan ontvetten (evt. ook omliggneden stukken opschuren). dan met zinkspray insluiten (min 2 lagen) en dan alles goed laten drogen, afkitten en aflakken.
Ik heb van een aantal mensen gohoord dat dat een zeer goede methode is. vertinnen is volgens mij ook erg duur!!

Job

Plaats reactie