Oliegebruik, welke soort en wanneer verversen is een veelbesproken onderwerp op vele forums maar ik heb er toch nog een paar vragen over.
Voor oudere motoren wordt over het algemeen w50 aangeraden, al raadt de haynes w40 aan.
Op vrijwel alle 2cv webshops wordt de minerale 15w40 verkocht terwijl er ook semi-synthetiche 10w40 overal te koop is.
Waarom dan de minerale? De 10 of 15 maakt niet veel uit, kouder dan -20 gr C wordt het hier heel zelden en een synthetische toevoeging is toch per definitie een verbetering?
Goed, als de motor altijd een minerale olie gebruikt heeft schijnt overstappen naar een synthetische versie solliciteren naar lekkage te betekenen, maar wat als alle pakkingen worden vernieuwd (en dus van deze tijd zijn ) i.c.m. een verse set zuigers/cil./veren en een schoongewassen motor?
Is dan een (half) synthetische w40 niet beter?
We leven in een wereld met veel maatschappelijke 'ziektes', vooral op denkniveau, simpelweg omdat we om onze oren worden gegooid met geaccepteerde en voor waar aangenomen manipulerende teksten in reclame, adviezen en nieuws (de media dus) die vaak slechts dollar-teken gerelateerd of op een andere manier misleidend zijn.
Waarom begin ik hier over, omdat dit met oliegebruik in motoren nu ook al zo schijnt te zijn.
Schijnt, omdat de adviezen overal vooral 'vaak vervangen' zeggen terwijl in de praktijk blijkt dat meer dan 100.000 km rijden op 3l olie absoluut geen kwaad kan. Een goede carterontluchting is daarbij wel essentieel.
Ik neem aan de ontluchting bij een eend geregeld wordt via het, ook weer veelbesproken, ventilatieventiel in de olievulpijp?
Ik denk erover om dit eens te gaan uittesten, na inrijden op 5000 km een chip op mijn peilstok te laten solderen en af en toe eens verslag uit te te brengen op 2cv.nl.
Af en toe omdat ik niet meer rij dan 5 tot 10 mille per jaar.
Ben ik gelijk een goed test-geval omdat de olie er dus vele jaren blijft in blijft zitten (of zou moeten blijven zitten) onder veel korte-rit omstandigheden.
En daar is hij weer: de olie
-
- Belgisch Meester Lasser
- Contacteer:
- André Post
- Heavy user
De luchtgekoelde motor van een eend heeft sterk varierende temperaturen binnen de motor.
De olie temperaturen kunnen dan ook hoger worden dan de olie langere tijd aan kan.
Synthetische olie kan meer hebben dan minerale olie.
Een redelijk alternatief is dan de halfsynthetische olie.
100.000km lijt me geen goed plan gezien de degeneratie van de motor olie bij hoge temperaturen.
Bedenk dat de olie niet alleen de uitlaatkleppen en de zuigerbodem koelt, maar ook nog moet smeren.
De olie temperaturen kunnen dan ook hoger worden dan de olie langere tijd aan kan.
Synthetische olie kan meer hebben dan minerale olie.
Een redelijk alternatief is dan de halfsynthetische olie.
100.000km lijt me geen goed plan gezien de degeneratie van de motor olie bij hoge temperaturen.
Bedenk dat de olie niet alleen de uitlaatkleppen en de zuigerbodem koelt, maar ook nog moet smeren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.