Hey,
Ik heb een probleempje; ik krijg mijn 2cv helemaal niet meer gestart. Al een tijdje klikt het relais van de startmotor regelmatig in plaats van in gang te draaien. Als ik dan gewoon terug probeerde lukte het na een aantal keren wel. Aangezien de garage er net een nieuwe startmotor had ingestoken ben ik teruggegaan en hebben ze er een andere (nieuwe) in gestoken omdat ze er van uit gingen dat het de start motor was die met een productiefoutje zat. Echter deze nieuwe klikte ook, maar in het begin was het niet zo erg, en (tegen beter weten in) was ik eraan gewoon geraakt. Dit leverde me een maand lang weinig problemen op, tot vandaag.
Deze ochtend klikte hij de eerste paar keren zelfs niet meer, maar deed hij gewoon niets, tot de startmotor na de derde of vierde keer proberen wel draaide (en toen met volle energie, dus ik denk dat het niet aan de accu ligt) en startte. Toen ik vanavond echter weer wou vertrekken vanop mijn werk kreeg ik er niets meer uit, zelfs geen klik. Als ik hem in contact zet brandt enkel het controlelampje, de benzine meter komt ook niet meer op (wat hij normaal wel doet). Ik denk dat het niet anders kan dan dat het aan de contactrol ligt. Klopt dat?
En hoe haal ik die contactrol er uit, en wat en hoe moet ik er aan repareren om hem wel weer in orde te krijgen?
Is er ook een manier om draadjes met elkaar te verbinden (er zijn er 2 gele en 1 zwarte) om hem gestart te krijgen zonder het contactslot te gebruiken, moest ik de rol niet in orde krijgen, zodat ik hem naar huis kan brengen en er daar verder naar te kijken (staat nu nog steeds op mijn werk)?
Alvast bedankt
geen kik
hey, ik weet niet of het de contactrol is die het je moeilijk maakt, maar het is inderdaad te starten met die 3 draadjes
zwart is de + , 1 gele is het contact, en 1 gele is de startmotor
wel even goed kijken waar welke zit aan de contactrol voor je ze loshaalt
hou 1 van de gele even tegen de zwarte dan weet je welke welke is (startmotor gaat dus draaien, of het contactlampje gaat branden)
wat je doet is je zorgt dat er contact is, dus gele van het contact verbinden met de zwarte, en vervolgens verbind je (tijdelijk! ) de startmotor ook met die zwarte, zodra hij is gestart haal je die weer los!
oh ja, niet gaan rijden op deze manier! stuurslot zit er nog op
stel dat het dus aan je contactrol ligt, en je wil gaan rijden op deze manier, dan moet je eerst het stuurslot verwijderen, of de sleutel wel in het contact doen, en draaien, voor tijdens het rijden
stel voor om dan wel schakelaars er tussen te zetten in plaats van prutsen met draadjes
heb zelf ook een tijdje gereden met de schakelaar voor achterruit verwarming als contact schakelaar, en een aparte knop als startknop voor de startmotor
(daar zijn wel anders topics over te vinden)
zwart is de + , 1 gele is het contact, en 1 gele is de startmotor
wel even goed kijken waar welke zit aan de contactrol voor je ze loshaalt
hou 1 van de gele even tegen de zwarte dan weet je welke welke is (startmotor gaat dus draaien, of het contactlampje gaat branden)
wat je doet is je zorgt dat er contact is, dus gele van het contact verbinden met de zwarte, en vervolgens verbind je (tijdelijk! ) de startmotor ook met die zwarte, zodra hij is gestart haal je die weer los!
oh ja, niet gaan rijden op deze manier! stuurslot zit er nog op
stel dat het dus aan je contactrol ligt, en je wil gaan rijden op deze manier, dan moet je eerst het stuurslot verwijderen, of de sleutel wel in het contact doen, en draaien, voor tijdens het rijden
stel voor om dan wel schakelaars er tussen te zetten in plaats van prutsen met draadjes
heb zelf ook een tijdje gereden met de schakelaar voor achterruit verwarming als contact schakelaar, en een aparte knop als startknop voor de startmotor
(daar zijn wel anders topics over te vinden)
Contactrol kun je loshalen door met een kleine platte schroevendraaier wat te rommelen aan dat metalen ringetje eromheen.
Dan kun je kijken. Waarschijnlijk zal ie geoxideerd zijn van binnen. Dan moet je m gewoon vervangen. Nieuwe zijn wel prijzig. Een goede gebruikte is ook een optie, maar dan moet je die eerst vinden.
Dan kun je kijken. Waarschijnlijk zal ie geoxideerd zijn van binnen. Dan moet je m gewoon vervangen. Nieuwe zijn wel prijzig. Een goede gebruikte is ook een optie, maar dan moet je die eerst vinden.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Blijkbaar zat ik toch fout; toen ik de draden met elkaar verbond gaf hij ook niets meer. Ook de lichten branden niet meer. Dus het zal toch aan de accu, spanningsregelaar of alternator liggen (of vergeet ik nog iets?). Ik gok dat het de batterij is omdat ik al een tijdje last heb van laag vermogen (ik veronderstel nu dat het dat was dat zorgde voor de klik en dat de startmotor gewoon niet genoeg stroom kreeg om hem rond te krijgen), of kan een spanningsregelaar of alternator ook maar half werken?
In ieder geval heb ik gedaan met gokken. Morgen, als er collega's zijn, met startkabels teruggaan en recht naar de garage rijden want ik heb geen spanningsmeter om te bepalen welke van de 3 het is en ... Meten is weten (toch al iets bijgeleerd op dit forum
)
In ieder geval heb ik gedaan met gokken. Morgen, als er collega's zijn, met startkabels teruggaan en recht naar de garage rijden want ik heb geen spanningsmeter om te bepalen welke van de 3 het is en ... Meten is weten (toch al iets bijgeleerd op dit forum

- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Contacteer:
Hoi,
Je accu kan te weinig spanning afgeven, zou iets van 14. nogwat moeten zijn bij stationair draaien, meen ik te herinneren (hier wel ergens terug te vinden , heb je bij het topic startproblemen gekeken?). Meestal heb je dan een nieuwe nodig omdat deze aan z'n eind is.
Je spanningsmeter kan kapot zijn. Gebeurt wel eens, die moet je dan vervangen.
Van je alternator /dynamo kunnen de koolborsteltjes aan de binnenkant versleten zijn. Die zijn makkelijk zelf te vervangen door nieuwe. Let wel even op dat je die voor het juiste type alternator koopt.
En dan heb je nog een bobine die stuk kan, bougiedraden die te oud zijn, bougies zelf die minder worden, de kabel van accu naar sartmotor die op is, je onstekingspuntjes die ingesleten zijn, zekeringetjes die doorbranden(hier niet erg waarschijnlijk), roest en vuil op verbindingen van draden, draden die los trillen ....
Succes! En laat even weten wat het was.
Je accu kan te weinig spanning afgeven, zou iets van 14. nogwat moeten zijn bij stationair draaien, meen ik te herinneren (hier wel ergens terug te vinden , heb je bij het topic startproblemen gekeken?). Meestal heb je dan een nieuwe nodig omdat deze aan z'n eind is.
Je spanningsmeter kan kapot zijn. Gebeurt wel eens, die moet je dan vervangen.
Van je alternator /dynamo kunnen de koolborsteltjes aan de binnenkant versleten zijn. Die zijn makkelijk zelf te vervangen door nieuwe. Let wel even op dat je die voor het juiste type alternator koopt.
En dan heb je nog een bobine die stuk kan, bougiedraden die te oud zijn, bougies zelf die minder worden, de kabel van accu naar sartmotor die op is, je onstekingspuntjes die ingesleten zijn, zekeringetjes die doorbranden(hier niet erg waarschijnlijk), roest en vuil op verbindingen van draden, draden die los trillen ....

Succes! En laat even weten wat het was.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Vandaag naar de garage gegaan, en samen met de garagist alles even doorgemeten. De bobine stond heet, en is er dus alleszins al aan. Deze zorgde er voor dat ik lang moest doorstarten, zeker bij een warme start, wat een extra belasting voor de accu betekende.
De spanningsregelaar werkte ook niet erg goed meer (was nog een mechanische); de alternator gaf 14.3 volt maar na de regelaar kwam er maar 12 volt op de accu. Deze hebben we dus ook vervangen, zodat de accu weer goed geladen wordt.
Verder was er een slechte verbinding tussen de accu en de startmotor, wat er voor zorgde dat de startmotor niet altijd voldoende stroom kreeg (en dus weer langer doorstarten -> meer belasting van de accu) dus die hebben we ook vervangen.
De klik die de startmotor maakt (het relais) zonder te starten is echter nog steeds aanwezig. Dit is de 2e nieuwe startmotor, dus de garagist dacht dat het gewoon aan de kwalitieit van de startmotor ligt, en dat nog een nieuwe me niet veel verder zal helpen. Hij heeft nu een aantal originele startmotoren die gereviseerd zullen worden, en dan kan ik later terugkomen om er zo 1 op te halen. Hopelijk helpt dat...
Ik ben al heel blij dat ik vandaag weer kon rondtoeren (met open dakje natuurlijk, prachtig weer
)
De spanningsregelaar werkte ook niet erg goed meer (was nog een mechanische); de alternator gaf 14.3 volt maar na de regelaar kwam er maar 12 volt op de accu. Deze hebben we dus ook vervangen, zodat de accu weer goed geladen wordt.
Verder was er een slechte verbinding tussen de accu en de startmotor, wat er voor zorgde dat de startmotor niet altijd voldoende stroom kreeg (en dus weer langer doorstarten -> meer belasting van de accu) dus die hebben we ook vervangen.
De klik die de startmotor maakt (het relais) zonder te starten is echter nog steeds aanwezig. Dit is de 2e nieuwe startmotor, dus de garagist dacht dat het gewoon aan de kwalitieit van de startmotor ligt, en dat nog een nieuwe me niet veel verder zal helpen. Hij heeft nu een aantal originele startmotoren die gereviseerd zullen worden, en dan kan ik later terugkomen om er zo 1 op te halen. Hopelijk helpt dat...
Ik ben al heel blij dat ik vandaag weer kon rondtoeren (met open dakje natuurlijk, prachtig weer

- André Post
- Heavy user
Er kan nog gemeten worden wat de spanning over het start relais is als je start.
Dat relais vraagt nog best veel stroom, een overgangs weerstand ergens in het circuit kan dit veroorzaken.
Mijn Mehari had dit ook 's ochtends, heb er toen een relais tussen gezet.
Dat relais vraagt nog best veel stroom, een overgangs weerstand ergens in het circuit kan dit veroorzaken.
Mijn Mehari had dit ook 's ochtends, heb er toen een relais tussen gezet.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.