Carburateur reviseren of vervangen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
letatcest
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 mei, 2008 21:53
Locatie: Amsterdam

Carburateur reviseren of vervangen?

Bericht door letatcest » do 23 apr, 2009 08:56

Ik zit in dubio: ga ik de carburateur reviseren of vervangen?

Een revisiesetje kost zo'n 35 euro. Maar daar zit dan weer niet een [naam] ding in waar de choke tegenaan komt en dat soort zaken.

Een nieuwe carb. kost 400+ euro en een gereviseerde ong. de helft.

Al rondstruinend over het forum kom ik echter weinig tegen over de carburateur met betrekking tot revisie (wel dingen over vuiltjes, etc.)

Die van mij heb ik zo'n 12 jaar geleden een nieuwe pakking en schoonmaakbeurt gegeven... maar dat was het dan ook wel. Op zich rijdt ie nog steeds zo'n 1:15,5 bij rustig snelwegrijden, maar vooral met starten merk je dat de choke verhoudingen hun beste tijd gehad hebben en met een motor die warm is heeft ie startlast. Altijd al gehad natuurlijk, maar het wordt nu wel erg vervelend.
Aangezien de carb. het enige is waar ik nooit echt aangezeten heb - buiten die ene keer dus - kan ik hier wel enig advies over gebruiken :)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 23 apr, 2009 09:29

meeste problemen krijg je als er speling op de asjes komt te zitten. dit reviseer je zelf ook niet 123 even. als dat nog helemaal goed is, kun je overwegen het zelf te reviseren en de carb. ultrasoon te reinigen of met schuma wat bij de mitsubishi dealer te koop is.

mag ik trouwens vragen waar je gereviseerde carb's kunt kopen voor 200 en zelfs nieuwe voor 400? ik weet alleen gereviseerde voor 400. (deze adressen graag even per pm)

ik overweeg nu om op mijnte restaureren dyane een enkeltraps carb te zetten. deze kun je nieuw krijgen voor 100 a 175 euro (en het scheelt mij een hoop gedoe, want in de dyane hoort en komt ook weer een gasplankje ipv hangend pedaal) en dit schijnt zuiniger te rijden

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » do 23 apr, 2009 11:49

staand gaspedaal zuiniger?
'k heb in m'n busje zo'n pedaal en 'k heb het gevoel dat je daarmee minder gecontroleerd kunt gasgeven, en dus minder goed gas terugtrekken als je op snelheid bent... of is dit maar een gevoel?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 23 apr, 2009 12:27

ach ik ken 2 standen... maar het ging me niet zozeer om gasplank of gaspedaal, maar meer om de bijbehorende enkeltrapscarb
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 23 apr, 2009 12:50

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een gereviseerde, omdat ook materialen oud zijn en alleen dat aangepakt wordt wat "noodzakelijk" is. Met een nieuwe kun je de komende 20 jaar in ieder geval weer vooruit. Verder nieuwe bobine en contactpunten afstellen volgens het recept van Gerard Maas.

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » do 23 apr, 2009 13:14

Op marktplaats staan ook regelmatig gereviseerde carburateurs:
http://link.marktplaats.nl/244333826
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Gebruikersavatar
joost2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 24 aug, 2004 20:17
Locatie: Citroville

Bericht door joost2cv » do 23 apr, 2009 20:09

Laatste half jaar wat 2e hands op elkaar lijkende carb. gekocht. Afgelopen winter carb. uit elkaar gehaald in de wasbenzine laten liggen. Later versleten delen van de andere afgehaald en zelf weer 1 goed exemplaar samengesteld. Nog gedacht aan ultrasoon reinigen maar dat was niet eens nodig. Met ultrasoon reinigen overigens goede ervaringen.

Groeten Joost

Gebruikersavatar
letatcest
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 mei, 2008 21:53
Locatie: Amsterdam

Bericht door letatcest » do 23 apr, 2009 23:29

Tnx voor de info, ik weet nog niet precies wat ik er mee ga doen, ik denk toch in eerste instantie maar eens kijken wat ik met wat nieuwe onderdeeltjes kan doen. Vind ~420 euro wel veel voor een nieuwe carb. dan zou dat direct het duurste onderdeel van de auto zijn...

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 25 apr, 2009 01:21

Gewoon dekseltje eraf halen en je vlotterhoogte nakijken en eventueel afstellen. Moet op 18mm staan. Misschien scheelt dat al.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
letatcest
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 mei, 2008 21:53
Locatie: Amsterdam

Bericht door letatcest » zo 26 apr, 2009 12:22

Ik ga nu in eerste instantie een paar nieuwe onderdeeltjes bestellen voor niet te veel geld en kijken wat het verschil wordt. Even in een trilbad en zo.

LosPoppelos
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 23 aug, 2008 21:08
Locatie: Schiedam

Bericht door LosPoppelos » ma 11 mei, 2009 10:23

Als je een carburateur zelf reviseert met zo'n revisie pakket, kun je hem dan ook spuiten in kleurtje als die toch uit elkaar ligt?
of is dat geen verstandige beslissing?

Plaats reactie