Ik mis vermogen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Ik mis vermogen
Ik ben al een hele tijd bezig (geweest) met het aanpassen van mijn 602 motor om deze wat meer pit te geven. Helaas merk ik tot op heden nog vrij weinig wanneer ik veel meer zou verwachten. Nu heb ik het vermoeden dat dit mede door afstelling komt.
Even opsommen wat ik tot nu toe gedaan heb:
- 9:1 compressie zuigers/cilinders
- Race-nokas van Kent Cams
- 123 ignition
Ik heb nu meerdere malen de kleppen gesteld, de ontsteking afgesteld en al een enkele keer een grotere secundaire sproeier gemonteerd (zelf uitgeboord) maar helaas nog weinig resultaat.
Ik merk dat wanneer de motor echt belast wordt (optrekken en heuvel op) er wel wat meer kracht in zit dan een standaard motor. Helaas merk ik op topsnelheid nog maar weinig. Ik klim met gemak op naar de 90-100 maar daarna is het echt kruipen naar de 120 en 127 met een beetje geduld en gunstige omstandigheden.
Ook als ik in zijn 3 pittig door wil trekken voel ik de motor snakken naar lucht of inhouden bij 90km/h.
Kan iemand mij nou eens zeggen waar ik nog aan kan werken? Ik bestel bij deze ook grotere sproeiers 115 primair en 120 secundair maar denk dat dat niet het enige is...
Even opsommen wat ik tot nu toe gedaan heb:
- 9:1 compressie zuigers/cilinders
- Race-nokas van Kent Cams
- 123 ignition
Ik heb nu meerdere malen de kleppen gesteld, de ontsteking afgesteld en al een enkele keer een grotere secundaire sproeier gemonteerd (zelf uitgeboord) maar helaas nog weinig resultaat.
Ik merk dat wanneer de motor echt belast wordt (optrekken en heuvel op) er wel wat meer kracht in zit dan een standaard motor. Helaas merk ik op topsnelheid nog maar weinig. Ik klim met gemak op naar de 90-100 maar daarna is het echt kruipen naar de 120 en 127 met een beetje geduld en gunstige omstandigheden.
Ook als ik in zijn 3 pittig door wil trekken voel ik de motor snakken naar lucht of inhouden bij 90km/h.
Kan iemand mij nou eens zeggen waar ik nog aan kan werken? Ik bestel bij deze ook grotere sproeiers 115 primair en 120 secundair maar denk dat dat niet het enige is...
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez
was: Thadeez
Het is lastig om te zeggen waar het aan ligt. Vergeet niet dat het nog steeds 602 cc is.
Op de vermogensbank dat van BCC kun je aan de grafiek zien op welke punten je carburateur afgesteld kan worden mbv andere sproeiers. Dat is wel aan te raden.
Maar is het blok al goed ingereden? Want daar zou ook e.e.a. kunnen liggen. En 127 km/h vind ik best netjes voor een 602cc.
Ik heb trouwens bij te vermogensbank dag 95 en 105 sproeiers gemonteerd. Origineel was dit 87.5 en 102. Dat scheelde zo een 3 pk en een dipje is eruit rond de 3000 toeren. Zeker in de tweede trap gaat ie als de brandweer.
Op de vermogensbank dat van BCC kun je aan de grafiek zien op welke punten je carburateur afgesteld kan worden mbv andere sproeiers. Dat is wel aan te raden.
Maar is het blok al goed ingereden? Want daar zou ook e.e.a. kunnen liggen. En 127 km/h vind ik best netjes voor een 602cc.
Ik heb trouwens bij te vermogensbank dag 95 en 105 sproeiers gemonteerd. Origineel was dit 87.5 en 102. Dat scheelde zo een 3 pk en een dipje is eruit rond de 3000 toeren. Zeker in de tweede trap gaat ie als de brandweer.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Thanks, ik vermoed zelf ook dat het grootste deel te verwijten is aan de carburateur afstelling. Echter zijn er met de modificaties die ik heb gedaan nog zoveel meer factoren zoals de uitlaat (voorste pot vervangen door een open 2 in 1 systeem) en inlaat.
Heb al een paar keer geprobeerd me in te schrijven voor de vermogensbankdag van BCC maar helaas kwam het of niet uit, of ik had het inschrijfgeld even niet beschikbaar... Op dit moment kan ik me inschrijven en dan zal het rond begin Juli uitkomen. Schiet niet echt op
Heb al een paar keer geprobeerd me in te schrijven voor de vermogensbankdag van BCC maar helaas kwam het of niet uit, of ik had het inschrijfgeld even niet beschikbaar... Op dit moment kan ik me inschrijven en dan zal het rond begin Juli uitkomen. Schiet niet echt op
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez
was: Thadeez
voor een andere nokkenas heb je niet persee een andere carburateur nodig. Engelse racers rijden ook met standaard 2cv of dyane carb.
Het kan heel goed enkel aan je sproeier bezetting liggen... dat heeft veel invloed, is mijn ervaring. Zelfs bij een kleine verandering kunne andere sproeiers al nodig/wenselijk zijn, laat staan als je je motor geheel anders opbouwd als origineel.
Ik heb zelf goede ervaring met een lambda kastje in de auto, hiermee kan je bij voor jouw relevante omstandigheden zien of je blok arm of rijk draait. net rijk is goed voor vermogen, net arm goed voor benzine verbruik.
Succes, Bart
Het kan heel goed enkel aan je sproeier bezetting liggen... dat heeft veel invloed, is mijn ervaring. Zelfs bij een kleine verandering kunne andere sproeiers al nodig/wenselijk zijn, laat staan als je je motor geheel anders opbouwd als origineel.
Ik heb zelf goede ervaring met een lambda kastje in de auto, hiermee kan je bij voor jouw relevante omstandigheden zien of je blok arm of rijk draait. net rijk is goed voor vermogen, net arm goed voor benzine verbruik.
Succes, Bart
probeer eens even een normaal eenden lucht filter met de sproeiers die je nu er in hebt!
als je primaire 110 doet en secundair 120 moet je zker ruim genoeg zijn anders trek je echt ergens valse lucht misschien
ik haalde het meeste vermogen uit een eenden filter met bcc powertube! ik had destijds primaire 110 en secundaire ook 110....
als je primaire 110 doet en secundair 120 moet je zker ruim genoeg zijn anders trek je echt ergens valse lucht misschien
ik haalde het meeste vermogen uit een eenden filter met bcc powertube! ik had destijds primaire 110 en secundaire ook 110....
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Om wat vragen te beantwoorden:
Ik rijd al een poos met een universeel open luchtfilter (een conus direct op de carb). Onlangs heb ik even proefgereden met een origineel eenden luchtfilter maar daarmee kwam ik niet eens tot de 115 op de snelweg (warme motor) en trok hij echt een stuk minder hard. Na een week maar weer een open luchtfilter gemonteerd en wat een verschil al!
Mijn broertje merkte wel dat mijn tweede trap een stuk " korter" is dan de zijne, dus ik zal morgen proberen een andere carburateur uit onze verzameling te halen, deze schoon te maken en met originele sproeiers op mijn motor te zetten. Kijken we wat dat doet.
Ik bestel bij deze ook meteen een primaire 110 en secundaire 120 sproeier bij BCC. Vermogensbank in de buurt moet ik eens zien te vinden dan, ken je er eentje in omgeving Hilversum?
Ik rijd al een poos met een universeel open luchtfilter (een conus direct op de carb). Onlangs heb ik even proefgereden met een origineel eenden luchtfilter maar daarmee kwam ik niet eens tot de 115 op de snelweg (warme motor) en trok hij echt een stuk minder hard. Na een week maar weer een open luchtfilter gemonteerd en wat een verschil al!
Mijn broertje merkte wel dat mijn tweede trap een stuk " korter" is dan de zijne, dus ik zal morgen proberen een andere carburateur uit onze verzameling te halen, deze schoon te maken en met originele sproeiers op mijn motor te zetten. Kijken we wat dat doet.
Ik bestel bij deze ook meteen een primaire 110 en secundaire 120 sproeier bij BCC. Vermogensbank in de buurt moet ik eens zien te vinden dan, ken je er eentje in omgeving Hilversum?
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez
was: Thadeez
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je veel moet verwachten van de dingen die je hebt aangepast. Een open luchtfilter en een Y-pijp zorgt ervoor dat hij iets happiger lijkt op het gas, maar zal verder weinig toevoegen aan je topsnelheid is mijn ervaring. De zuiger en cilinderset zullen ook het grote verschil niet geven, mede als de 123. Ik heb mijn eend met diverse standaard blokjes, nog nooit harder zien rijden met een 123 ontsteking. Dat is mij betreft ook meer een fabeltje. Wat de nokkenas uiteindelijk gaat doen, durf ik niet te zeggen. Maar zoals gezegd van de andere aanpassingen hoef je geen wonderen te verwachten. Wil je echt meer power dan zul je echt naar de 650cc moeten gaan (bigbore of visa). Dan heb je net dat beetje meer trekkracht wat je zoekt. Maar ook hier geld een GTI-killer zal het niet worden.
Zoals ook al gezegd hierboven 127km/uur is erg netjes voor een 602cc.
Zoals ook al gezegd hierboven 127km/uur is erg netjes voor een 602cc.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
127 km is zelfs al lekker voor een bibore, met een eendenbak erachter.
Met al dat tunen is vaak niet zozeer de top die je enorm verhoogd, maar het rijden zelf. Optrekken gaat lekkerder, doortrekken in toeren ook, en het koppel gaat omhoog. Dat merk vooral aan het rijden tegenwind en met bv een kar erachter. Als voorbeeld. Ik rij met een goeie klapkar achter de eend (500 kg) gewoon 110 als het moet, handig om even een vrachtwagen in te halen.
Waar een originele eend echt even een versnelling terug moet, heuvel op of flink tegenwind, rij je met iets opgevoerde gewoon rustig in die hogere versnelling door.
Je kunt wel meer topsnelheid halen, maar dan gaat het tunen wel een stapje verder en de betrouwbaarheid en de houdbaarheid van je blok en bak wel flink naar beneden. Die spa en andere race eenden zijn gebouwd om te racen. Lichter, sneller, en altijd sleutelen voor en na de wedstrijd. Dat zijn nogal verschillen met een "dagelijks" gebruik eend toch?
Greatnix Spookeend
Met al dat tunen is vaak niet zozeer de top die je enorm verhoogd, maar het rijden zelf. Optrekken gaat lekkerder, doortrekken in toeren ook, en het koppel gaat omhoog. Dat merk vooral aan het rijden tegenwind en met bv een kar erachter. Als voorbeeld. Ik rij met een goeie klapkar achter de eend (500 kg) gewoon 110 als het moet, handig om even een vrachtwagen in te halen.
Waar een originele eend echt even een versnelling terug moet, heuvel op of flink tegenwind, rij je met iets opgevoerde gewoon rustig in die hogere versnelling door.
Je kunt wel meer topsnelheid halen, maar dan gaat het tunen wel een stapje verder en de betrouwbaarheid en de houdbaarheid van je blok en bak wel flink naar beneden. Die spa en andere race eenden zijn gebouwd om te racen. Lichter, sneller, en altijd sleutelen voor en na de wedstrijd. Dat zijn nogal verschillen met een "dagelijks" gebruik eend toch?
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
Hier ben ik het deels wel mee eens. Er zal inderdaad een toename zijn aan het onderhoud van het blok, maar als ik veel racers op 2cvracing.co.uk ,mag geloven overleven die blokken vaak meerdere races. Op de weg is die intensiteit toch wel wat minder en dat zou in mijn opinie moeten betekenen dat het blok dan langer meegaat. De karakteristieken zoals hogere koppel en topsnelheid zou ik toch echt wel moeten terugvinden in mijn blok. Voordat ik op de 127km/h zit ben ik al vele kilometers verder overigens. 115 reikt hij nog wel maar daarna wordt het echt kruipen. Ik hoopte hier toch wel wat verschil te merken (nokas, hogere toeren).Spookeend schreef:...
Je kunt wel meer topsnelheid halen, maar dan gaat het tunen wel een stapje verder en de betrouwbaarheid en de houdbaarheid van je blok en bak wel flink naar beneden. Die spa en andere race eenden zijn gebouwd om te racen. Lichter, sneller, en altijd sleutelen voor en na de wedstrijd. Dat zijn nogal verschillen met een "dagelijks" gebruik eend toch?
Greatnix Spookeend
Eerlijk gezegd heb ik eerder de neiging om uit te wijken naar een GS blok op Ami Super chassis, of zelfs een BMW blok. Daarintegen zal dat tijdens de keuring wel wat problemen opleveren ben ik bang. Ik lees lekker mee met Leen zijn avonturen op dit moment.
Alsnog zal ik vanmiddag proberen een andere carb te monteren om te zien of dit verschil uitmaakt. Ik neem jullie reacties uiteraard ter harte maar toch geloof ik dat er nog wel wat meer in mijn blokje zit dan wat ik nu ondervind.
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez
was: Thadeez
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
nou ja, ik zit ook zo aan de 110/115 maar sneller dan dat duurt gewoon even. de 4e is wat dat betreft toch een overdrive, en heeft moeite om de ?romp? snelheid te overtreffen dan. Aerodynamisch is het nou niet echt super gesteld met een eend, lol.
En meerdere races?? dan praat je over een paar 1000 km hooguit? Ik mag toch hopen dat je niet per 10.000 km aan een revisie denkt?
En meerdere races?? dan praat je over een paar 1000 km hooguit? Ik mag toch hopen dat je niet per 10.000 km aan een revisie denkt?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Een race-eend met een straat-eend vergelijken is sowieos aples met peren vergelijken. Om je top omhoog te doen moet je zoals gezegd echt veel meer pk's hebben. Je moet het echt van je verhoogde koppel hebben met de huidige aanpassingen. Ik merkte het zelf met name bij Spa 2007 en 2008. @007 had ik nog een 602cc blok en moest ik in de bergen moeite doen om bij te gassen om de voorste te volgen, met de 650cc doe je dat een stuk makkelijker.
Sproeiers aanpassen is fine-tuning en daar zijn niet veel effectieve pk's te halen hoor.
Maar ben benieuwd of je me op andere gedachten kunt brengen.
Sproeiers aanpassen is fine-tuning en daar zijn niet veel effectieve pk's te halen hoor.
Maar ben benieuwd of je me op andere gedachten kunt brengen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
en het gevoel van snakken naar lucht bij 90 in 3, heb je een toerenteller?
Mijne haalt de 90 in 3 gemakkelijk, maar dan zit ik wel op (net over) de 6000 toeren.
In zijn 2e trek ik makkelijk door naar 6500 toeren als het moet. Je moet alleen niet vergeten dat de trekkracht afneemt als je over max koppel/toeren heen bent, en dat merk je dus met de toename van snelheid en luchtweerstand. Bij 130 op de gps in 4 (duh) zit ik op 6300 toeren. Maar dat is dan wel windstil of wind mee. En het duurt echt wel ff voor ik er ben dan.
Zijn gewoon een hoop factoren samen die het lastiger maken om een eend over die top te krijgen, maar dat koppel onderin is zo lekker, lol.
Mijne haalt de 90 in 3 gemakkelijk, maar dan zit ik wel op (net over) de 6000 toeren.
In zijn 2e trek ik makkelijk door naar 6500 toeren als het moet. Je moet alleen niet vergeten dat de trekkracht afneemt als je over max koppel/toeren heen bent, en dat merk je dus met de toename van snelheid en luchtweerstand. Bij 130 op de gps in 4 (duh) zit ik op 6300 toeren. Maar dat is dan wel windstil of wind mee. En het duurt echt wel ff voor ik er ben dan.
Zijn gewoon een hoop factoren samen die het lastiger maken om een eend over die top te krijgen, maar dat koppel onderin is zo lekker, lol.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Een luikse vriend die de eenden voor francochamps prepareerd, past de o.a koppen aan voor grotere kleppen, vervangt de tweede demper door de pijp van een renault 4 (minder weerstand). Ook worden er vliegwielen uitgeboord, veel snellere accelleratie maar minder mooi stationair lopen natuurlijk.
diverse Citroens, wat anders.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Als ik dit zit te lezen,moet ik alleen lachen Als je bedenkt dat een 12pk
al 90km/h liep en de 33pk kwam tot 120km/h.De luchtweerstand loopt
kwadratisch op (en die is bij een eend hoog)Dus als je echt harder wilt moet je een Amerikaan met een Hemi motor kopen en niet over de benzine
prijzen klagen.Mijn tocht door Amerika met een V10 liep 1 op 3 Als echte
eend liefhebber probeer je hem zo goed mogelijk te houden.Maar als je hard wil rijden,zoek dan iets anders.
al 90km/h liep en de 33pk kwam tot 120km/h.De luchtweerstand loopt
kwadratisch op (en die is bij een eend hoog)Dus als je echt harder wilt moet je een Amerikaan met een Hemi motor kopen en niet over de benzine
prijzen klagen.Mijn tocht door Amerika met een V10 liep 1 op 3 Als echte
eend liefhebber probeer je hem zo goed mogelijk te houden.Maar als je hard wil rijden,zoek dan iets anders.