Olie lekkage

Plaats reactie
Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Olie lekkage

Bericht door Kulio » ma 27 apr, 2009 19:40

Mijn Dyane 6 uit 1983 lekt/verbruikt flink wat olie. Ongeveer 1 liter per 600 km of o,5 liter per 2 maanden stalling, dat komt overeen met de gereden afstand. Ik dacht de auto op te krikken en van onderuit te kijken waar de olie vandaan komt, maar helaas, er zit een plaat onder de motor. Ik heb geprobeerd met een lamp te kijken waar olie zit, maar dat levert geen informatie op. Er zit overal wel ergens olie, onder de klepdeksels of verder naar het midden.

Hoe kan je het beste constateren waar olie lekt zonder de motor eruit te halen? De bougie aan de rechterkant is wat vettig maar niet overdreven. Het luchtfilter is redelijk vrij van olie, dus ik verdenk mijn vulpijp niet. De oliesporen op de vloer geven ook weinig info, die zie ik ze rechts, links en middenin, voornamelijk aan de voorkant van de motor.

Is er een hands-on procdure om te bepalen waar de olie lekt?

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 27 apr, 2009 19:51

Dat probleem heb ik ook met mijn dyane. Ik kan het niet vinden. Ik kreeg te horen dat ik naar de vulpijp moest kijken en oliefilter en misschien lekt je oliepomp. Of de krukaskeerring. Misschien weet er iemand meer? Ik ben benieuwd naar de tips.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » ma 27 apr, 2009 20:01

Brilrubbers? Daar komt bij mij de lekkage vandaan, geloof ik.
Eend voor allen, allen voor eend..

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » ma 27 apr, 2009 21:00

Blokje eens cleanen en zien waar hij na verloop van tijd weer vet wordt. Dan heb je een richting om te gaan zoeken.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » ma 27 apr, 2009 21:44

Wat ook een bende geeft is een lekke olieleiding. Deze zit op 3 punten vast, op het blok en op elk van de cilinderkoppen. Als deze laatste niet goed afdichten blaast de rijwind de olie door de hele koeltunnel die om de cilinderkop loopt en zo krijg je overal olie.

Dit was bij mij het geval. Maar uiteraard kan het lek ook elders zitten dus maak de boel goed schoon en kijk dan waar het weer vies wordt.
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

TB
Moderator

Bericht door TB » ma 27 apr, 2009 21:46

Ik heb laatst een simpel plankje gemaakt met een waterslang om de onderdruk te meten. Dan weet je zeker dat dat ok is of niet.

Tja, zo een blok kan overal vandaan lekken, maar ik vind het olieverbruik dat je opgeeft best fors! Zoiets had ik ook met een slechte vulpijp. In eerste instantie geen plas olie in het filter. Dat kwam later pas.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie