afgekeurd op co-waarde

Gebruikersavatar
Stieno
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 14 mar, 2003 18:48
Locatie: Amersfoort

afgekeurd op co-waarde

Bericht door Stieno » di 9 nov, 2004 19:28

Mijn eendje is apk-afgekeurd, niet op roest, niet op remmen banden enz, nee ... op de co- waarde, te hoog, de kwik -fucked kon t niet bijstellen....


verder constateerde de keurmeester een benzinelek bij de carb. (volgens mij is dat t overloopje maar goed....) Naar de mening van de keurmeester stond de vlotter te hoog.

Wie weet hoe ik mijn eendje door de keuring krijg, wie kan t eventueel voor mij doen? ik wil zo langzamerhand eindelijk wel eens rijden !!
Tja.....duzzz

Heidi
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 29 aug, 2004 15:46
Locatie: Enschede

Bericht door Heidi » di 9 nov, 2004 19:33

oh da's balen zeg.. is je auto niet toevallig dan 1970? want volgens mij mogen ze em dan niet afkeuren op de co-waarde..
stom dat ie em niet even kon bijstellen..

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 9 nov, 2004 19:37

CO = koperen/messing schroefje op je carburateur. Als de kwikflut daar niet eens aan kan draaien, vraag ik me af of ze zelfs ook maar een rijbewijs hebben.

Over de vlotter kan ik weinig zinnigs zeggen, aangezien ik daar nooit mee te maken heb gehad.

Maarruh ... Ik heb nog nooit iets positiefs over de kwikflut gehoord. Nu is goed nieuws gelijk aan geen nieuws, maar ik heb ook geen slecht nieuws over andere garages gehoord, dus mijn tip: ga naar een garage in plaats van zo'n debielenbewaarplaats.
Afblijven.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » di 9 nov, 2004 19:43

je co-schroef dicht draaien en waarschijnlijk je gasklep iets verder open zetten anders slaat ie af, mijn ervarng is dat je dat het beste tijdens de keuring kan doen, omdat je dit alleen goed kan afstellen als die co-meter er aan hangt, is echt een minuut werk meer niet.
Na het afmelden kan je dan de boel weer terug stellen als je motortje niet zo lekker stationair loopt
:idea:
2cv az 1968

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » di 9 nov, 2004 20:22

Als de vlotterhoogte verkeert was zoadat de vlotterkamer overliep loopt de motor te rijk en klopt de CO ook niet :idea:

Eerst de vlotterhoogte dus maar eens controleren voor je aan de CO schroef gaat draaien lijkt mij het beste.

/Aryan

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 9 nov, 2004 20:41

CO schroef is wel het simpelste. Krijg je het daarmee niet in orde, dan kan je altijd nog aan je vlotter sleutelen.

Of zeg ik nu iets heel raars ?
Afblijven.

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » di 9 nov, 2004 20:56

Lelijke Eend schreef:CO schroef is wel het simpelste. Krijg je het daarmee niet in orde, dan kan je altijd nog aan je vlotter sleutelen.

Of zeg ik nu iets heel raars ?
Nou raars niet direct maar het is geen goede oplossing want het is wel belangrijk dat de vlottehoogte goed is anders krijgt de motor constant teveel of te weinig benzine (niet alleen bij stationair dus) en zal niet goed en onzuinig lopen.

Dus: eerst de vlotterhoogte afstellen en dan een schroevendraaiertje menemen naar de APK om de CO evt bij te stellen als dat dan nog nodig is.

Dit alles onder voorbehoudt dat de onsteking goed staat en de bougies nieuw zijn, anders kunnen die ook tot hoge CO waarden leiden.

/Aryan

Gebruikersavatar
Stieno
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 14 mar, 2003 18:48
Locatie: Amersfoort

Bericht door Stieno » wo 10 nov, 2004 01:01

ok de motor is van 87. De co schroef is door de kwikflut keurmeester aangedraaid, maar daar kreeg tie het niet mee geregeld. De vlotterhoogte wilde ze daar niet aan. Dat lijkt te veel op echt monteurswerk denk ik. :wink: Maar ja ze zijn wel goedkoop, en mijn panda hadden ze ook fijn goedgekeurd, dus ....

De vlotterhoogte stellen, es daar nog een handige procedure voor, of kan dat net zoals bij je brommertje (gewoon lager tot de motor niet meer oppakt)

heb een haynes manual, maar een verslag van een ervaringsdeskundige in het nederlands kan nooit kwaad!

Bedankt alvast.

ps. ontsteking is wel ok dacht ik, bougies zijn nieuw. blok loopt als een zonnetje!
Tja.....duzzz

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » wo 10 nov, 2004 07:26

CO te hoog = te rijk mengsel, dus te veel benzine.
Kan komen door een te hoog vlotter niveau , maar stationair draaiend lijkt me dat sterk.
Zet er eerst eens nieuwe bougies in. als deze te veel inwendige weerstand hebben , krijg je (vooral stationair) een slechte verbranding , en dus ook een te hoog CO.
Nog een tip, laat volgend jaar je auto door een garage keuren.!
Daffy :lol:

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » wo 10 nov, 2004 08:28

Stieno schreef:ok de motor is van 87. De co schroef is door de kwikflut keurmeester aangedraaid, maar daar kreeg tie het niet mee geregeld. De vlotterhoogte wilde ze daar niet aan. Dat lijkt te veel op echt monteurswerk denk ik. :wink: Maar ja ze zijn wel goedkoop, en mijn panda hadden ze ook fijn goedgekeurd, dus ....

De vlotterhoogte stellen, es daar nog een handige procedure voor, of kan dat net zoals bij je brommertje (gewoon lager tot de motor niet meer oppakt)

heb een haynes manual, maar een verslag van een ervaringsdeskundige in het nederlands kan nooit kwaad!

Bedankt alvast.

ps. ontsteking is wel ok dacht ik, bougies zijn nieuw. blok loopt als een zonnetje!
Vlotterhoogste stellen is makkelijk zelf te doen.
1 Haal hijt knietje tussen carb en luchtfilter weg (en vervang die rot bandjes klemmen meteen door 2 grote slangklemmen) maak de benzine slang ook los.
2 Schroef de 6 schroeven los van het carb deksel en let op hoe alles zat (chokekabel enzo)
3 Till het deksel voorzichtig op, probeer de pakking niet te scheuren en de chokeklep haakt een beetje vast en onthou hoe dat zit
4 Hou het deksel met vlotter op zijn kop, de afstand van het centrum van de vlotters (die ronde zwarte dingen) tot de pakking/onderkant deksel moet 18 ± 1 mm zijn. Als het niet klopt buig je voorzichtig aan het lipje dat het ventieltje sluit an als ze ongelijk zij aan aan de vlotters zodat ze gelijk zijn. De vlotters mogen ook zijdelings niet in de vlotterkamer aanlopen. Kijk ook of het ventieltje goed afsluit, hou hem op zijn kop en blaas zo hart je kunt op de slang aansluiting, het ventiel mak niet lekken.

Maak nu meteen de vlotterkamer schoon en zet het weer in omgekeerde volgorde inelkaar. Wees voorzchtig dat je de vlotter niet verbuigt bij het inelkaar zetten. En vergeet de benzine slang niet :!: Als je die vergeet ontstaat er al gauw een aardige plas benzine onder je eend als je probeert te starten, brandgevaar.

De eerste start duurt nu natuurlijk langer dan normaal omdat de vlotterkamer weer gevult moet als je dieschoongemaaakt hebt.

Als je toch bezig bent monteer dan maar zo'n benzinefitertje in de benzineslang voor de carb, dan krijg je nooi een verstopte sproeier door vuil.

/Aryan

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » wo 10 nov, 2004 10:02

maar waarom zou er iets mis zijn met het niveau van de vlotterkamer????????? alleen omdat de monteur van de kwikfit het zegt????????????? check gewoon of je luchtfilter schoon is (haal hem er desnoods effe uit) zorg dat je blok goed warm is en hang hem dan eens aan een co meter, en probeer dan eventueel aan de schroef te draaien. Maar bedenk eendjes hebben meenstal een erg laag co (eigen ervaring)

succes Frank

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » wo 10 nov, 2004 10:48

Frank Munneke schreef:maar waarom zou er iets mis zijn met het niveau van de vlotterkamer????????? alleen omdat de monteur van de kwikfit het zegt?????????????
Als het nivveau zo hoog is dat de benzine er via de oveloop er weer uit komt, tenminste dat stond er toch, zou ik het wel even willen nakijken.

Luchtfilter, onsteking (puntjes, condensator, bobine bougiekabels) en zelfs kleppen kunnen het co gehalte verder natuurlijk ook nadelig beinvloeden.

/Aryan

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 10 nov, 2004 11:27

aryan schreef: (...) Vlotterhoogste stellen is makkelijk zelf te doen.
1 Haal hijt knietje tussen carb en luchtfilter weg (en vervang die rot bandjes klemmen meteen door 2 grote slangklemmen) maak de benzine slang ook los.
2 Schroef de 6 schroeven los van het carb deksel en let op hoe alles zat (chokekabel enzo)
3 Till het deksel voorzichtig op, probeer de pakking niet te scheuren en de chokeklep haakt een beetje vast en onthou hoe dat zit
4 Hou het deksel met vlotter op zijn kop, de afstand van het centrum van de vlotters (die ronde zwarte dingen) tot de pakking/onderkant deksel moet 18 ± 1 mm zijn. Als het niet klopt buig je voorzichtig aan het lipje dat het ventieltje sluit an als ze ongelijk zij aan aan de vlotters zodat ze gelijk zijn. De vlotters mogen ook zijdelings niet in de vlotterkamer aanlopen. Kijk ook of het ventieltje goed afsluit, hou hem op zijn kop en blaas zo hart je kunt op de slang aansluiting, het ventiel mak niet lekken.

Maak nu meteen de vlotterkamer schoon en zet het weer in omgekeerde volgorde inelkaar. Wees voorzchtig dat je de vlotter niet verbuigt bij het inelkaar zetten. En vergeet de benzine slang niet :!: Als je die vergeet ontstaat er al gauw een aardige plas benzine onder je eend als je probeert te starten, brandgevaar.

De eerste start duurt nu natuurlijk langer dan normaal omdat de vlotterkamer weer gevult moet als je dieschoongemaaakt hebt.

Als je toch bezig bent monteer dan maar zo'n benzinefitertje in de benzineslang voor de carb, dan krijg je nooi een verstopte sproeier door vuil.

/Aryan
Heb je er ook foto's van ?
Afblijven.

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » wo 10 nov, 2004 14:19

Lelijke Eend schreef: Heb je er ook foto's van ?
Nee niet zo bij de hand, ik heb wel fotos van het huis dat blijft zitten en een zelf gemaarkte verstelbare sproeier http://korridor.se/aryan/acadiane/sproe ... oeier.html maar niet van de vlotter.
Maar volgens mij kom je er met bovenstaande beschrijving best uit, of waar zou je een foto van willen zien?

/Aryan

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » wo 10 nov, 2004 14:40

aryan schreef:
Frank Munneke schreef:maar waarom zou er iets mis zijn met het niveau van de vlotterkamer????????? alleen omdat de monteur van de kwikfit het zegt?????????????
Als het nivveau zo hoog is dat de benzine er via de oveloop er weer uit komt, tenminste dat stond er toch, zou ik het wel even willen nakijken.

Luchtfilter, onsteking (puntjes, condensator, bobine bougiekabels) en zelfs kleppen kunnen het co gehalte verder natuurlijk ook nadelig beinvloeden.

/Aryan
of de monteur heeft bij niet lopende motor op het gaspedaal gedrukt en de hierdoor onder uit de carbarateur lopende benzine aangezien als iets anders.

Gesloten