overspuiten
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Hoi Gerard,
Nee, helemaal gelukt is het nog niet. Alles is mooi glad op één flinke zakker na. Ik hoorde van een buurman die een oude Volvo heeft dat er een apparaatje bestaat waarmee je de zakkers er uit kunt schuren. Ken jij dat ding ?
Voorlopig heb ik het spatbord toch maar gemonteerd, maar wil het later nog eens over doen. Nu eerst een poging wagen met de motorkap.
Op het filmpje op Youtube, lijkt het alsof ze er een dikke laag op zetten zo hard komt de straal uit de verfspuit en toch geeft het een strak resultaat. Ik moet dus nog veel oefenen.
Groeten,
Boudewijn
Nee, helemaal gelukt is het nog niet. Alles is mooi glad op één flinke zakker na. Ik hoorde van een buurman die een oude Volvo heeft dat er een apparaatje bestaat waarmee je de zakkers er uit kunt schuren. Ken jij dat ding ?
Voorlopig heb ik het spatbord toch maar gemonteerd, maar wil het later nog eens over doen. Nu eerst een poging wagen met de motorkap.
Op het filmpje op Youtube, lijkt het alsof ze er een dikke laag op zetten zo hard komt de straal uit de verfspuit en toch geeft het een strak resultaat. Ik moet dus nog veel oefenen.
Groeten,
Boudewijn
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Moderator
Bij de autoschade waar ik werkte hadden we kleine blokjes waarop een stukje (heel fijn) schuurpapier werd bevestigd. Daarmee schuurde je (nat) heel voorzichtig de zakker weg, daarna een luchttolletje met polijstschijfje en polijstpasta om het oppervlak te polijsten. Wax erop und fertig! (hoewel, liever geen zakkers natuurlijk! vaak betekende dit gewoon de zakker wegschuren, de rest van het scherm matteren en opnieuw spuiten, dat ligt wat aan de grootte van de zakker en op welk deel/paneel hij zit)
Het is wel een preciesiewerkje, want schuur je te ver, of ga je even scheef dan bestaat de kans dat je door je laklaag heen gaat en weer kan spuiten.
Dus heel rustig en geduldig werken is de boodschap.
Editje: zie "kleine onregelmatigheden" in deze link, we gebruikten de Micron Micro blokjes, daarna polijsten en afschermen met goede wax (bendolit bijvoorbeeld)
http://solutions.3mnederland.nl/wps/por ... PaintRect/
Het is wel een preciesiewerkje, want schuur je te ver, of ga je even scheef dan bestaat de kans dat je door je laklaag heen gaat en weer kan spuiten.
Dus heel rustig en geduldig werken is de boodschap.
Editje: zie "kleine onregelmatigheden" in deze link, we gebruikten de Micron Micro blokjes, daarna polijsten en afschermen met goede wax (bendolit bijvoorbeeld)
http://solutions.3mnederland.nl/wps/por ... PaintRect/
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Regelmatige poster
ha ha daarom kan je het beter aan een vakman over laten
inderdaad mijn colega heeft het al netjes uitgelegd maar
een zakker uitpoetsen is echt een kl... baan ik doe het liever helemaal over dan uitpoetsen, ik heb er te weinig geduld voor
maar zit de zakker in je kleur lak en dan blance lak er nog over
dan kan je het helemaal vergeten
mvg gerard

inderdaad mijn colega heeft het al netjes uitgelegd maar
een zakker uitpoetsen is echt een kl... baan ik doe het liever helemaal over dan uitpoetsen, ik heb er te weinig geduld voor

maar zit de zakker in je kleur lak en dan blance lak er nog over
mvg gerard
-
- Moderator
IDD! machinaal strakmaken, rest matteren en weer wat lak er op blazen is doorgaans sneller. En dan hopen dat je in die nieuwe laag niet weer een zakker spuit..gerard560 schreef:ha
een zakker uitpoetsen is echt een kl... baan ik doe het liever helemaal over dan uitpoetsen, ik heb er te weinig geduld voor![]()

Andersom werkt wel; zit de zakker in de blanke lak, dan kun je die makkelijker wegwerken, MITS je niet door de blanke lak heenschuurt.maar zit de zakker in je kleur lak en dan blance lak er nog over
mvg gerard
Maar ook hier kun je de zakker machinaal of met een blok weg(strak)schuren en het scherm opnieuw in de blanke lak zetten. Daar hoeft dan geen nieuwe kleurlaag onder als de zakker in de blanke lak zat.
Joh, 't regent, lekker klusje voor vanmiddag.

Succes!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Ja de zakker zit in de blanke lak. Dat is juist mijn probleem. Eerst Epoxie spuiten en geen zakker. Dan een laag witte 2k lak en geen zakker. Dan de kleur lak en geen zakker. Maar dan de blanke lak en dan gaat het mis.
Ik laat het spatbord voorlopig wat het is en ga lekker mijn motorkap schuren en plamuren. Buiten regent het toch.
(Vandaag nog naar Brummen geweest. Onderweg veel Citroens zien rijden (van Waggel?). En ook een Lomax of Le Parton lekker nat regenen, zit ik toch maar mooi droog in de garage te schuren)
Ik laat het spatbord voorlopig wat het is en ga lekker mijn motorkap schuren en plamuren. Buiten regent het toch.
(Vandaag nog naar Brummen geweest. Onderweg veel Citroens zien rijden (van Waggel?). En ook een Lomax of Le Parton lekker nat regenen, zit ik toch maar mooi droog in de garage te schuren)
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Moderator
Dat is dan een minder groot probleem; die zakker kun je (afhankelijk van de grootte ervan en van je geduld) wegschuren met zo'n blokje en dat stuk dan polijsten, óf de lel (zakker) wegschuren, de rest van je scherm matteren en hem dan opnieuw in de blanke lak zetten. Je hoeft dus niet als een gek te gaan schuren en al je laklagen opnieuw te doen.
Hopelijk regent het van de week nog eens, heb je een goed excuus om binnen te blijven..
Succes!
Hopelijk regent het van de week nog eens, heb je een goed excuus om binnen te blijven..

Succes!
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Heavy user
mag ik dit topic misschien even misbruiken om een vraag te stellen mbt compressoren of eigenlijk de specificaties ervan. wat heb je nodig om goed te kunnen spuiten. ik ben van plan de primer lagen zelf te spuiten en de toplaag over te laten aan een prof, tenzij het me heel goed af gaat. momenteel heb ik alleen een prut compressortje welke eigenlijk toch vervangen zou moeten worden. ik zag deze en vind dit opzich een aardige ivm de ruimte die deze in beslag neemt en hij is wel aardig geprijst. kan iemand iets zeggen over de (specificaties van) deze compressor?
http://link.marktplaats.nl/233464795
http://link.marktplaats.nl/233464795
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Addicted user
- Contacteer:
hele goede keus en goede prijs, 300 liter per minuut is voldoende als je een hvlp spuitpistool gebruikt. Ik heb zelf een 260/10 en deze werkte ook perfect (ben nu bezig om de aan/uit schakelaar te vervangen) Let wel op dat deze erg veel herrie maakt (80 dB), persoonlijk zou ik voor de HL310/90 gaan, met maar 68 dB, maar die heeft ook een werkdruk van 10 bar, terwijl de 360/50 maar tot 8 bar komt.
-
- Heavy user
Ik zie deze compressor ook veel aangeboden onder de merknaam specair. hiervan wordt gezegd dat dit hetzelfde is als airpress en idd ze zien er 100% eender uit. is dit ook het geval? ik zie deze compressor vaker aangeboden als specair dan airpress. het scheelt qua prijs ongeveer 2 tientjes, maar 1 bedrijf kan de compressor leveren tegen lage verzendkosten, maar dit zou dan een specair ipv airpress zijn. wat vinden jullie?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Mijn motorkap is inmiddels gespoten. Na twee jaar met een rode neus te hebben gereden, is dit toch een verbetering. Helemaal mooi is het nog niet maar ik heb nu geen tijd meer. Ik ga hem nog wel eens opschuren en nog eens in de blanke lak zetten.
Het spuiten gaat inmiddels iets beter doordat ik de aanslag van de naald wat heb ingedraaid. Hierdoor komt er minder verf uit de spuit en kun je wat rustiger aan doen zonder gelijk zakkers te krijgen. Ik heb nu drie TL-buizen in mijn "spuitcabine", maar om het vloeien van de blanke lak goed te kunnen zien wil ik er toch nog een paar bij hangen.
Nog bedankt voor jullie adviezen, en ik hoop dat er eens een keer een 2CV.NL cursus eendenspuiten wordt georganiseerd.
Zo als het was:

Met de gele kap:

Er is nog duidelijk kleurverschil te zien. Dat komt omdat de originele kleur helemaal verschoten is. Het plan is dus om de gehele auto van een frisse nieuwe lak te voorzien. Ik heb dus nog voldoende oefen materiaal om het autospuiten te leren.
De grijze grille wordt nog door een zwarte vervangen.
Het spuiten gaat inmiddels iets beter doordat ik de aanslag van de naald wat heb ingedraaid. Hierdoor komt er minder verf uit de spuit en kun je wat rustiger aan doen zonder gelijk zakkers te krijgen. Ik heb nu drie TL-buizen in mijn "spuitcabine", maar om het vloeien van de blanke lak goed te kunnen zien wil ik er toch nog een paar bij hangen.
Nog bedankt voor jullie adviezen, en ik hoop dat er eens een keer een 2CV.NL cursus eendenspuiten wordt georganiseerd.
Zo als het was:

Met de gele kap:

Er is nog duidelijk kleurverschil te zien. Dat komt omdat de originele kleur helemaal verschoten is. Het plan is dus om de gehele auto van een frisse nieuwe lak te voorzien. Ik heb dus nog voldoende oefen materiaal om het autospuiten te leren.
De grijze grille wordt nog door een zwarte vervangen.
-
- Moderator
Idd!
En wat lampen betreft, zorg dat je in ieder geval de vier hoeken van je hok verlicht hebt en liefst ook nog 'wat' licht van boven. Kijk eens schuin over je plaatwerk om te zien hoe het licht valt en kijk tijdens het spuiten naar je straal/wat de lak doet, terwijl je met een schuin oog het nog te spuiten deel checkt (beetje vooruitkijken..)
Klinkt cheesy en logisch, maar door 'meters te maken' en te experimenteren met je verfspuit en de afstellingen daarvan leer je wat hij doet en wordt je spuitwerk steeds beter en strakker. En licht, goed en veel licht!
Maar op de foto is te zien dat je al de goede kant op gaat, ziet er heel oké uit!
En wat lampen betreft, zorg dat je in ieder geval de vier hoeken van je hok verlicht hebt en liefst ook nog 'wat' licht van boven. Kijk eens schuin over je plaatwerk om te zien hoe het licht valt en kijk tijdens het spuiten naar je straal/wat de lak doet, terwijl je met een schuin oog het nog te spuiten deel checkt (beetje vooruitkijken..)
Klinkt cheesy en logisch, maar door 'meters te maken' en te experimenteren met je verfspuit en de afstellingen daarvan leer je wat hij doet en wordt je spuitwerk steeds beter en strakker. En licht, goed en veel licht!
Maar op de foto is te zien dat je al de goede kant op gaat, ziet er heel oké uit!
Douglas Adams
Douglas Adams