Alles over de wielophanging
-
Willem2
- Veelvuldig poster

Bericht
door Willem2 » wo 20 mei, 2009 21:50
Net even wat vers vet in de fusees en rubbers gespoten.
Ik had de voorkant even opgetild met de vorkheftruck, toen zag ik dat de stuurstang aan de bestuurderskant het chassis raakt.
Weer op de grond laten zakken, zie ik dat hij dan de draagarm raakt
Lijkt mij niet goed. Aan de andere kant (bijrijderskant) zit er nog een centimeter op twee speling tussen stuurstang en draagarm/chassis.
Wie weet wat ik hieraan moet doen.
Eend voor allen, allen voor eend..
-
Roel van de wal
- Gebruiker

Bericht
door Roel van de wal » wo 20 mei, 2009 23:59
Willem (?)
Ik ben bang dat je een "chassis" probleempje hebt. vermoedelijk een "geknikt" chassis. Ik wens je veel succes bij het oplossen er van.
Groet,
roel
-
Willem2
- Veelvuldig poster

Bericht
door Willem2 » do 21 mei, 2009 00:04
Ik hoop het niet. Het chassis iet er op zich nog goed uit. Hoe check ik of het nog goed is?
Met rijden merk ik niets, rijd keurig rechtdoor.
-
henk.beton
- Gebruiker

Bericht
door henk.beton » do 21 mei, 2009 00:13
Willem2 schreef:Ik hoop het niet. Het chassis iet er op zich nog goed uit. Hoe check ik of het nog goed is?
Met rijden merk ik niets, rijd keurig rechtdoor.
Hoi,ik zou de eend vlak zetten en dan de voorkant links en rechts van het chassis opmeten.

Als het goed is moet deze gelijk zijn.

Anders zou ik het ook niet weten.

Succes ermee,en we horen nog wel hoe dit afloopt.

Groetjes eendrijder Henk
-
AZL57
- Addicted user

Bericht
door AZL57 » do 21 mei, 2009 09:15
De metalen nok die op je chassis komt en er voor zorgt dat de arm niet verder naar beneden kan is waarschijnlijk verbogen.. Spatbord eraf auto op zin wielen zetten. Kijken hoe hoog de nok aan de andere kant zit. Dan deze met een flinke hamer naar beneden tikken op het gelijke niveau.
diverse Citroens, wat anders.
-
Peter v G
- Regelmatige poster

Bericht
door Peter v G » do 21 mei, 2009 09:25
Kijk ook even naar je stuurkogelarmpjes. Hier zijn nl. ook verschillende hoogten in. Is niet snel met het oog te zien maar je kunt het opmeten.
-
Willem2
- Veelvuldig poster

Bericht
door Willem2 » do 21 mei, 2009 11:25
AZL57 schreef:De metalen nok die op je chassis komt en er voor zorgt dat de arm niet verder naar beneden kan is waarschijnlijk verbogen.. Spatbord eraf auto op zin wielen zetten. Kijken hoe hoog de nok aan de andere kant zit. Dan deze met een flinke hamer naar beneden tikken op het gelijke niveau.
De draagarm kan ver genoeg naar beneden, bij de 1e foto heb ik de eend met de vorkheftruck opgetild, dat zit wel goed.
Peter v G schreef:Kijk ook even naar je stuurkogelarmpjes. Hier zijn nl. ook verschillende hoogten in. Is niet snel met het oog te zien maar je kunt het opmeten.
Dat zal ik zo een gaan opmeten, klinkt iig beter dan een geknakt chassis

-
landloper
- Regelmatige poster

Bericht
door landloper » do 21 mei, 2009 13:02
Bij twijfel over je chassis kan je op de voorbumper gaan staan en dan inveren. Als het chassis zwak is, kan je de beweging voelen bij de driekhoekjes boven je voorspatborden. Voorover op de bumper gaan staan dus zodat je tegelijkertijd kunt inveren en de eventuele beweging kunt voelen. Een gezond chassis geeft geen krimp.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
Willem2
- Veelvuldig poster

Bericht
door Willem2 » do 21 mei, 2009 13:50
En als het chassis doorzakt, dan is dat toch achter de vooras? Dus dan veanderd er niets aan de stuurinrichting/ wielophanging.
Maar goed, ik ga zo nog even op onderzoek uit
-
landloper
- Regelmatige poster

Bericht
door landloper » do 21 mei, 2009 14:47
Vaak achter de voorste traverse-as ja.
Ik ben even onder de motorkap gedoken. Zit de voorste traverse-as goed vast op je chassis? Verder is de stuurstang misschien krom? Een gaar chassis zou toch best een oorzaak kunnen zijn.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
AZL57
- Addicted user

Bericht
door AZL57 » do 21 mei, 2009 16:32
Tuurlijk kan je draagarm ver genoeg naar beneden, hij kan zelfs veel te ver naar beneden als je aanslagnok verbogen is. Die moet je dus op zijn goede stand terug buigen....
-
Willem2
- Veelvuldig poster

Bericht
door Willem2 » do 21 mei, 2009 17:20
AZL57 schreef:Tuurlijk kan je draagarm ver genoeg naar beneden, hij kan zelfs veel te ver naar beneden als je aanslagnok verbogen is. Die moet je dus op zijn goede stand terug buigen....
Ah, verkeerd gelezen

.
Maar omdat de stuurstang ook de draagarm raakt als de auto gewoon op de grond staat denk ik niet dat die aanslagnok het probleem is.
Verder net even onder de auto gekeken. Het chassis ziet er nog erg goed en recht uit, voor zover dat met het blote oog te zien is.
Ook zie ik niet een verschil in stuurstang links en rechts.
Ik denk dat ik morgen even langs een eendenboer rij.
-
AZL57
- Addicted user

Bericht
door AZL57 » do 21 mei, 2009 18:34
en is er verschil hoe hoog de aanslag nok links en rechts boven het chassis zit als de auto op zijn wielen staat?
-
Spookeend
- Veelvuldig poster

-
Contacteer:
Bericht
door Spookeend » do 21 mei, 2009 18:42
het is wel zo dat bij volledige stuuruitslag de hoogte van de stuurstang iets varieert. Dus, dan kan het zijn dat bij rechts sturen de rechterkant op het chassis leunt en de andere kant speling heeft?
Verder zou ik anders niet weten waar eropeens hoogte verschil in kan zitten eigenlijk. Vanmiddag nog bezig geweest met de uitlijning, maar ik zie niet waar er hoogte verschil in kan zitten. Alleen als de stang echt verbogen is, maar dat moet je dan meteen met het blote oog kunnen zien.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
Willem2
- Veelvuldig poster

Bericht
door Willem2 » do 21 mei, 2009 18:52
@AZL57: Geen verschil links en rechts, is allebei 24 mm.
@ Spookeend: Hij raakt het chassis alleen als de voorwielen van de grond zijn. Als hij gewoon op de grond staat raakt de stuurstang bij naar rechts sturen.
Links en rechts zijn dus niet hetzelfde, Als de wielen rechtuit staan heb ik links (bestuurder) 5 mm speleing en rechts 12. Alles lijkt vereder recht.