restauratie '82 2CV6 JD-02-XF
Geh, vandaag spoorstangen, naafmoeren en alles losgekregen. Dat was het allerlaatste wat ons dwarszat, letterlijk het piece de resistance.
En hoe? Met precies de 2 dingen die ik niet had: geduld en een moordenaar
Zoals in de bouw het bereiken van het hoogste punt gevierd wordt, zo drink ik nu een biertje op het dieptepunt: alles ligt uit elkaar en is nog vies, dus vanaf nu kan het alleen nog maar bergop!
En hoe? Met precies de 2 dingen die ik niet had: geduld en een moordenaar

Zoals in de bouw het bereiken van het hoogste punt gevierd wordt, zo drink ik nu een biertje op het dieptepunt: alles ligt uit elkaar en is nog vies, dus vanaf nu kan het alleen nog maar bergop!
Hmm, probleempje (?). Toen we het blok uitelkaar haalden en de krukas eruit pakten, zagen we dat op de plek waar die met een lager in het carter ligt, een pinnetje afgebroken was. Ik neem aan dat dat pinnetje er zit om het lager op een bepaalde afstand te houden.
- is dat dingetje kritiek (lijkt me bijna wel met de snelheden waarmee de krukas draait)?
- hoe is dat te repareren? Niet eenvoudig te lassen, want aluminium. Bison metaallijm?
- is dat dingetje kritiek (lijkt me bijna wel met de snelheden waarmee de krukas draait)?
- hoe is dat te repareren? Niet eenvoudig te lassen, want aluminium. Bison metaallijm?
Foto zou het makkelijker maken, dan hebben we er beeld bij.Jesse schreef:Hmm, probleempje (?). Toen we het blok uitelkaar haalden en de krukas eruit pakten, zagen we dat op de plek waar die met een lager in het carter ligt, een pinnetje afgebroken was. Ik neem aan dat dat pinnetje er zit om het lager op een bepaalde afstand te houden.
- is dat dingetje kritiek (lijkt me bijna wel met de snelheden waarmee de krukas draait)?
- hoe is dat te repareren? Niet eenvoudig te lassen, want aluminium. Bison metaallijm?
Weet je zeker dat het afgebroken is? In 1 van de karterhelften horen twee pinnetjes te zitten, een bij voorste en een bij achterste lager. Met die pinnetjes worden de glijlagers van de krukas gepositioneert.
Groetjes, Bart
Eindelijk een fotootje erbij, rechts (groen) zit ie nog, links (rood) is ie weg.

Maar ik heb hem inderdaad nog! Welke Loctite btw (er zijn zoveel), of anders met Bison Kombi Super? Heb ergens gelezen dat je daarmee aluminium kunt lijmen en het zo sterk is dat je er draad in kunt tappen.
[strikethrough werkt hier niet]Daarnaast: had vandaag eens gebeld naar een niet nader te noemen straalbedrijf in Maastricht. Zij rekenen voor chemisch ontlakken+afstralen van een chassis, zonder verdere nabehandelingen, jawel: €450!
Achterlijk natuurlijk, dat is meer dan de helft van een nieuw chassis. Gelukkig pinksterweekend, komende dagen dus met verder de-tectyleren en schuren :S[/s]
Takkewerk
heb een andere straler/verzinker in Maastricht gevonden die een stuk schappelijker is.
Maar ik heb hem inderdaad nog! Welke Loctite btw (er zijn zoveel), of anders met Bison Kombi Super? Heb ergens gelezen dat je daarmee aluminium kunt lijmen en het zo sterk is dat je er draad in kunt tappen.
[strikethrough werkt hier niet]Daarnaast: had vandaag eens gebeld naar een niet nader te noemen straalbedrijf in Maastricht. Zij rekenen voor chemisch ontlakken+afstralen van een chassis, zonder verdere nabehandelingen, jawel: €450!
Achterlijk natuurlijk, dat is meer dan de helft van een nieuw chassis. Gelukkig pinksterweekend, komende dagen dus met verder de-tectyleren en schuren :S[/s]
Takkewerk

Mmm bij het uiteenhalen van de vooras, bleken de draagarmlagers niet zo best meer. Vet was ook helemaal donkerrood/bruin, dus roest ertussen. Nu ging aan een kant het binnenlager makkelijk los over de as, maar aan de andere kant wil ie niet. Ik heb geen trekker hiervoor, is er nog een ander trucje voor? Zit te pielen met twee schroevendraaiers erachter maar vooralsnog zonder veel succes.
Daarnaast krijg ik de stuurkogels + hele toestand niet uit de vooras. Als ik 'm helemaal naar een kant schuif, dan kan daar de stuurkogel door omhoog, maar aan de andere kant loopt ie klem. Zie pica hieronder, misschien beetje moeilijk te zien maar het ronde gat aan het eind is ingedeukt, wss een keer een klap gehad daar, waardoor ik 'm niet helemaal tot het eind krijg. Ook het blokje dat om de stuurkogel aan die kant zit, krijg ik er niet overheen getild. Het lijkt erop dat ie een keer een aardige klap gehad heeft.

Daarnaast krijg ik de stuurkogels + hele toestand niet uit de vooras. Als ik 'm helemaal naar een kant schuif, dan kan daar de stuurkogel door omhoog, maar aan de andere kant loopt ie klem. Zie pica hieronder, misschien beetje moeilijk te zien maar het ronde gat aan het eind is ingedeukt, wss een keer een klap gehad daar, waardoor ik 'm niet helemaal tot het eind krijg. Ook het blokje dat om de stuurkogel aan die kant zit, krijg ik er niet overheen getild. Het lijkt erop dat ie een keer een aardige klap gehad heeft.
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Welk lager bedoel je nou? Dat was op de as zit of in de draagarm? En het lager zelf of de schalen?
De schalen:
as je er in de draagarm eentje uit hebt kun je die ander van onderuit met n hamer en STEVIGE schroevendraaier eruit slaan, en dan moet je ook hard slaan.
De schalen op de as moet je er op vergelijkbare wijze uit tikken.
de lagers zelf: de buitenste moet als het goed is gewoon meekomen met de draagarm als je die eraf klopt met een houten/rubberen hamer. Het lager aan de binnenste kant moet je er dan ook zo uit kunnen trekken met je vingers gaat dat vaak gewoon.
De schalen:
as je er in de draagarm eentje uit hebt kun je die ander van onderuit met n hamer en STEVIGE schroevendraaier eruit slaan, en dan moet je ook hard slaan.
De schalen op de as moet je er op vergelijkbare wijze uit tikken.
de lagers zelf: de buitenste moet als het goed is gewoon meekomen met de draagarm als je die eraf klopt met een houten/rubberen hamer. Het lager aan de binnenste kant moet je er dan ook zo uit kunnen trekken met je vingers gaat dat vaak gewoon.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
Stuurhuis inmiddels met wat vijlen en pielen eruit gekregen.
Wat de lagers betreft: de buitenlagers gingen er zo vanaf met het loshalen van de draagarm. De binnenlagers, op de as dus, zitten echter heel erg vast. Al heel wat getik met hamer en schroevendraaier, heb 2,5 los, maar de rest zit nog steeds muurvast. Ik ga ff een trekker halen bij mijn schoonvader straks, wellicht dat het daarmee beter gaat.
Wat de lagers betreft: de buitenlagers gingen er zo vanaf met het loshalen van de draagarm. De binnenlagers, op de as dus, zitten echter heel erg vast. Al heel wat getik met hamer en schroevendraaier, heb 2,5 los, maar de rest zit nog steeds muurvast. Ik ga ff een trekker halen bij mijn schoonvader straks, wellicht dat het daarmee beter gaat.