Assen demontage

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
LosPoppelos
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 23 aug, 2008 21:08
Locatie: Schiedam

Assen demontage

Bericht door LosPoppelos » do 28 mei, 2009 16:33

Heren en Dames,

wie heeft er nuttige tips voor het demonteren van zowel mijn voor- als achteras. De bouten ziten allemaal erg goed vast en de dop (maatje 17) schiet er steeds vanaf. Ze hebben al goed staan weken in industriele vet en vuil verwijderaar, hele goedkope cola van een goedkope supermarkt en WD40. Toch zitten de bouten dusdanig vast dat het ondersteboven dopsleutelen best nog een flinke uitdaging is.

Had al gezocht op tips, maar vind eigenlijk vrij weinig behalve een gesloten topic.

Dus alle gouden tips zin welkom... beloning... eeuwige roem op dit forum

Groet,
Ronnie

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 28 mei, 2009 16:45

chassis omdraaien, en de dop afslijpen zodat die "afschuining" weg is. iemand op de dop laten drukken zodat deze er niet afschiet en dan draaien met een flink verlengstuk. maar je zal de eerste niet zijn die de bout aan gort draait enzo.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

2cv Michel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 183
Lid geworden op: do 10 feb, 2005 08:57
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Bericht door 2cv Michel » do 28 mei, 2009 16:50

Flink kloppen met een zware hamer op de kop van de bout (dat noemen we schrikken)
Meestal maak ik de bout ook warm met een gasbrandertje
Zo zou het moeten lukken

Succes
Kijk ook eens op mijn site
www.michelenmichel.be

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » do 28 mei, 2009 17:22

als ze toch naar de Filistijnen zijn kun je ook de kop er vanaf slijpen. Bout eruit en nieuwe erin....
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 28 mei, 2009 17:36

zorg dat je de blikken borgplaten goed weg buigt/klopt. De dop gaat dan verder erop.
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 28 mei, 2009 17:37

Potkrikje onder de dopsleutel en zorgen dat je een goede dop hebt, zoals dyane maniac ook aangeeft. Ik heb die grote ratel gebruikt die je bij veel bouwmarkten kunt kopen voor 25 euro of zo.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 28 mei, 2009 22:44

afslijpen en nieuwe erop. Als je toch aan het restaureren bent hoef je niet op nieuwe bouten te bezuinigen, anders idd goed dat borgplaatje eraf tikken maar dat gaat vaak lastig als er heel veel tectyl over heen zit, dus dan idd potkrikje op je dop zetten oid.

Heb je alle tectyl wel al van je bouten afgehaald?? andrs hebben je kruipolie enzo ook niet zoveel nut...
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 29 mei, 2009 20:59

Ik had er laatst van de 8 bouten er ook 1 bij zitten die niet los wilde. Gasbrandertje op het uiteinde (bovenkant dus) en dan lukt het vaak wel. Desnoods de kop eraf slijpen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 29 mei, 2009 21:10

je moet de brander dan toch niet op de bout, maar juist op het gedelte as richting waar de bout in zit? door de warmte zet deze iets uit waardoor ie lost. anders zou die juist klemmen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

LosPoppelos
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 23 aug, 2008 21:08
Locatie: Schiedam

Bericht door LosPoppelos » za 30 mei, 2009 08:42

Heb eerst al het vuil en tectyl en aanverwante rotzooi en borgstukje weggeschraapt/ gevouwen & gebikt. Doppen zijn nieuw chroom-vanadium geneuzel en een beetje momentkracht er op zetten is het probleem niet (heb een universele momentsleutel van een meter lang voor mijn wielbouten waar ook 1/2" doppen oppassen).

De truc is te zorgen dat de dop blijft zitten. Nieuwe bouten is geen probleem, maar slijpen is het laatste wat ik wil proberen, omdat ik dan de uiteinden weer uit de assen om vissen.

Voor nu ga het boeltje wel eerst warm stoken kijken of dat helpt. Het chassis staat al op bokken dus krikken lijkt me lastig, alleen de armen en assen hangen er nog aan. Dus ben bang dat ik alleen maar het chassis van de bokken af krik.

JL2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 31 jul, 2005 17:39

Bericht door JL2CV » za 30 mei, 2009 09:06

Een gewone sleutel gebruiken. Dan vastzetten met een lijmtang en vervolgens met een hamer de bout los laten schrikken.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 694
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » za 30 mei, 2009 10:09

heb je je chassis al om gedraait?

Als je hem toch al los hebt liggen zo kan je beter kracht zetten.
onder druk wordt alles vloeibaar

Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

Bericht door Jesse » za 30 mei, 2009 11:35

Of moordenaar op de kop van de bout zetten, goed op spanning zetten (niet overdreven) en dan met een hamer op de kop van de bout kloppen. Doordat je 'm onder spanning houdt, schiet ie bij elke klop met de hamer een beetje verder als het goed is.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 30 mei, 2009 18:31

nood-oplossing een moer op de bout lassen dan heb je extra grip. En inderdaad wat gillis zegt chassis op zijn rug leggen dan kun je druk uitoefen op de dop en springt ie er ook niet gauw vanaf. (Pneumatische slagmoersleutel kan ook helpen. Hiermee kreeg ik zelfs 80 jaar oude vastgeroeste remmoeren van mijn 5cv los!!!
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie