Assen demontage
-
- Gebruiker
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 23 aug, 2008 21:08
- Locatie: Schiedam
Assen demontage
Heren en Dames,
wie heeft er nuttige tips voor het demonteren van zowel mijn voor- als achteras. De bouten ziten allemaal erg goed vast en de dop (maatje 17) schiet er steeds vanaf. Ze hebben al goed staan weken in industriele vet en vuil verwijderaar, hele goedkope cola van een goedkope supermarkt en WD40. Toch zitten de bouten dusdanig vast dat het ondersteboven dopsleutelen best nog een flinke uitdaging is.
Had al gezocht op tips, maar vind eigenlijk vrij weinig behalve een gesloten topic.
Dus alle gouden tips zin welkom... beloning... eeuwige roem op dit forum
Groet,
Ronnie
wie heeft er nuttige tips voor het demonteren van zowel mijn voor- als achteras. De bouten ziten allemaal erg goed vast en de dop (maatje 17) schiet er steeds vanaf. Ze hebben al goed staan weken in industriele vet en vuil verwijderaar, hele goedkope cola van een goedkope supermarkt en WD40. Toch zitten de bouten dusdanig vast dat het ondersteboven dopsleutelen best nog een flinke uitdaging is.
Had al gezocht op tips, maar vind eigenlijk vrij weinig behalve een gesloten topic.
Dus alle gouden tips zin welkom... beloning... eeuwige roem op dit forum
Groet,
Ronnie
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
chassis omdraaien, en de dop afslijpen zodat die "afschuining" weg is. iemand op de dop laten drukken zodat deze er niet afschiet en dan draaien met een flink verlengstuk. maar je zal de eerste niet zijn die de bout aan gort draait enzo.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 183
- Lid geworden op: do 10 feb, 2005 08:57
- Locatie: Kasterlee
- Contacteer:
Flink kloppen met een zware hamer op de kop van de bout (dat noemen we schrikken)
Meestal maak ik de bout ook warm met een gasbrandertje
Zo zou het moeten lukken
Succes
Meestal maak ik de bout ook warm met een gasbrandertje
Zo zou het moeten lukken
Succes
Kijk ook eens op mijn site
www.michelenmichel.be
www.michelenmichel.be
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
afslijpen en nieuwe erop. Als je toch aan het restaureren bent hoef je niet op nieuwe bouten te bezuinigen, anders idd goed dat borgplaatje eraf tikken maar dat gaat vaak lastig als er heel veel tectyl over heen zit, dus dan idd potkrikje op je dop zetten oid.
Heb je alle tectyl wel al van je bouten afgehaald?? andrs hebben je kruipolie enzo ook niet zoveel nut...
Heb je alle tectyl wel al van je bouten afgehaald?? andrs hebben je kruipolie enzo ook niet zoveel nut...
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Gebruiker
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 23 aug, 2008 21:08
- Locatie: Schiedam
Heb eerst al het vuil en tectyl en aanverwante rotzooi en borgstukje weggeschraapt/ gevouwen & gebikt. Doppen zijn nieuw chroom-vanadium geneuzel en een beetje momentkracht er op zetten is het probleem niet (heb een universele momentsleutel van een meter lang voor mijn wielbouten waar ook 1/2" doppen oppassen).
De truc is te zorgen dat de dop blijft zitten. Nieuwe bouten is geen probleem, maar slijpen is het laatste wat ik wil proberen, omdat ik dan de uiteinden weer uit de assen om vissen.
Voor nu ga het boeltje wel eerst warm stoken kijken of dat helpt. Het chassis staat al op bokken dus krikken lijkt me lastig, alleen de armen en assen hangen er nog aan. Dus ben bang dat ik alleen maar het chassis van de bokken af krik.
De truc is te zorgen dat de dop blijft zitten. Nieuwe bouten is geen probleem, maar slijpen is het laatste wat ik wil proberen, omdat ik dan de uiteinden weer uit de assen om vissen.
Voor nu ga het boeltje wel eerst warm stoken kijken of dat helpt. Het chassis staat al op bokken dus krikken lijkt me lastig, alleen de armen en assen hangen er nog aan. Dus ben bang dat ik alleen maar het chassis van de bokken af krik.
nood-oplossing een moer op de bout lassen dan heb je extra grip. En inderdaad wat gillis zegt chassis op zijn rug leggen dan kun je druk uitoefen op de dop en springt ie er ook niet gauw vanaf. (Pneumatische slagmoersleutel kan ook helpen. Hiermee kreeg ik zelfs 80 jaar oude vastgeroeste remmoeren van mijn 5cv los!!!
diverse Citroens, wat anders.