Bougie eruit geknald! Hoe kan?
Bougie eruit geknald! Hoe kan?
Zaterdag is een bougie uit m'n cilinder geknald. Reed omgeveer 100 km/u en de olietemperatuur was 100 graden. Niks te heet dus. Bergje op bij Terlet gaf ik gas bij en plotseling een knal en direct vermogensverlies.
Een bougie bleek eruit geknald te zijn. De draad in de kop was geen draad meer, zodat ik het projectiel niet kon monteren. ANWB gebeld.
De wegenwacht had een goede truc: drukte de bougie tussen de bankschroef enigszins ovaal zodat 'ie -weliswaar zeer losjes- bleef zitten. Met een hoop gesis kon ik met een slakkegang van maximaal 60 km/u terug naar huis rijden. Door de langs de zijkanten ontsnappende hete uitlaatgassen is de bougie blauw verkleurd en de kabel broos geworden.
TIP: bij een vergelijkbaar probleem, doe de bankschroef-truc en je kunt weer 100 km rijden!
Nu komt mijn pragende vraag: ik onderhoud mijn Schicht zelf en zo weet ik dat er perfecte draad in de koppen zit (euh, zat). Echter, twee weken geleden heb ik bij de APK de Schicht een beurt laten geven, waarbij ook de bougies vervangen zijn. Ik vermoed dat de nieuwe bougies te zwaar aangedraaid zijn, zeker omdat de bougie aan de andere kant verrekte vast zat. Kan iemand dit bevestigen? Of kan er een andere oorzaak zijn? Een bougie kan toch niet zomaar eruit ploppen?
Een bougie bleek eruit geknald te zijn. De draad in de kop was geen draad meer, zodat ik het projectiel niet kon monteren. ANWB gebeld.
De wegenwacht had een goede truc: drukte de bougie tussen de bankschroef enigszins ovaal zodat 'ie -weliswaar zeer losjes- bleef zitten. Met een hoop gesis kon ik met een slakkegang van maximaal 60 km/u terug naar huis rijden. Door de langs de zijkanten ontsnappende hete uitlaatgassen is de bougie blauw verkleurd en de kabel broos geworden.
TIP: bij een vergelijkbaar probleem, doe de bankschroef-truc en je kunt weer 100 km rijden!
Nu komt mijn pragende vraag: ik onderhoud mijn Schicht zelf en zo weet ik dat er perfecte draad in de koppen zit (euh, zat). Echter, twee weken geleden heb ik bij de APK de Schicht een beurt laten geven, waarbij ook de bougies vervangen zijn. Ik vermoed dat de nieuwe bougies te zwaar aangedraaid zijn, zeker omdat de bougie aan de andere kant verrekte vast zat. Kan iemand dit bevestigen? Of kan er een andere oorzaak zijn? Een bougie kan toch niet zomaar eruit ploppen?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Als de beurt bij een met 2CV onbekende garage gebeurt is kan een bougie te vast gezet worden.
De meeste auto motoren hebben bougies met langer draad die je best vast kan zetten.
Bij een 2CV motor met zijn korte schacht bougie is dat te veel.
Het draad in de kop kan er wel goed uit zien, maar toch al verzwakt zijn door slijtage of corrosie.
De meeste auto motoren hebben bougies met langer draad die je best vast kan zetten.
Bij een 2CV motor met zijn korte schacht bougie is dat te veel.
Het draad in de kop kan er wel goed uit zien, maar toch al verzwakt zijn door slijtage of corrosie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Natuurlijk verslijt de draad niet opeens.
Maar elke keer dat je een bougie na langere tijd gebruik er uit draait
neem je wat van het veel zachtere alluminium mee.
Als dan ook eens de bougie wat te vast gezet wordt
is het op gegeven moment op.
Maar elke keer dat je een bougie na langere tijd gebruik er uit draait
neem je wat van het veel zachtere alluminium mee.
Als dan ook eens de bougie wat te vast gezet wordt
is het op gegeven moment op.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Het blijft gissen
Of het nu komt door slijtage (veelvuldig in- en uitdraaien van bougies) of door verkeerde montage -te strak aandraaien-, uit de reacties blijkt voor mij dat het alle kanten op kan. Ook de verkeerde, zo blijkt!
De draad van een eend-cilinderkop is in ieder geval niet onverslijtbaar.
Mijn eendenboer heeft ondertussen aangeboden om gratis een helicoil te monteren (misschien ook wel omdat ik pissed-off was...). Over enkele dagen kan ik weer dse weg op.
Onderstaande foto toont hoe een geprepareerde (zie opening topic) bougie eruit ziet na 100 km sukkelen...

De draad van een eend-cilinderkop is in ieder geval niet onverslijtbaar.
Mijn eendenboer heeft ondertussen aangeboden om gratis een helicoil te monteren (misschien ook wel omdat ik pissed-off was...). Over enkele dagen kan ik weer dse weg op.
Onderstaande foto toont hoe een geprepareerde (zie opening topic) bougie eruit ziet na 100 km sukkelen...

-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
langzaam?, het was ff trappen, maar de 80 haal je makkelijk en de 90 is soms ook in de buurt op 1 poot hoor, lol.
Maar, een HQ shot van die bougie zou ik wel willen zien eigenlijk, gewoon voor de fun
Maar, een HQ shot van die bougie zou ik wel willen zien eigenlijk, gewoon voor de fun
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
lijkt niet echt lekker, ik snap niet dat wegenwachter geen helicoil bij zich had. Het zal toch wel vaker voorkomen dat er ergens een bougie uitvliegt?
Een kennis had een ander probleem met zijn oude mazda. Een van de bougies kon je niet meer eruit krijgen die had zich zelf in de kop vasgelast. Dus die kreeg steeds maar 3 nieuwe bougies
Een kennis had een ander probleem met zijn oude mazda. Een van de bougies kon je niet meer eruit krijgen die had zich zelf in de kop vasgelast. Dus die kreeg steeds maar 3 nieuwe bougies

diverse Citroens, wat anders.
Grotere pics (no fun at all)
Overigens, het bougiegat zit er nog goed uit (voor zover ik kan beoordelen)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
gave foto's zeg. Zou ik graag in full hebben, gewoon voor de fun.
hou ik wel van, lol
Het bougie gat, is dat dan met of zonder schroefdraad?
hou ik wel van, lol
Het bougie gat, is dat dan met of zonder schroefdraad?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed