koppeling-versnellingsbak
-
- Beginner
hallo,
Ik wil dit jaar met onze Dyane naar Zuid-Frankrijk rijden, maar ik vertrouw de koppeling niet helemaal. Als je het pedaal een klein stukje indrukt is de aandrijving weg, lijkt me normaal. Maar bij het schakelen naar vooral de één en ook de achteruit kraakt het gauw. Als je de koppelingskabel stelt blijkt dat er maar een heel klein stukje is dat er weinig kraak is (pedaalspeling 25 mm). Bij 22 of 27 hoor je de tandwielen duidelijk en blokkeert hij zelfs vaak. Volgens mij kunnen het niet de koppelingsplaten zijn, maar wat dan? Weet iemand dit en wat is er aan te doen?
Vriendelijke groet,
[/list]
Ik wil dit jaar met onze Dyane naar Zuid-Frankrijk rijden, maar ik vertrouw de koppeling niet helemaal. Als je het pedaal een klein stukje indrukt is de aandrijving weg, lijkt me normaal. Maar bij het schakelen naar vooral de één en ook de achteruit kraakt het gauw. Als je de koppelingskabel stelt blijkt dat er maar een heel klein stukje is dat er weinig kraak is (pedaalspeling 25 mm). Bij 22 of 27 hoor je de tandwielen duidelijk en blokkeert hij zelfs vaak. Volgens mij kunnen het niet de koppelingsplaten zijn, maar wat dan? Weet iemand dit en wat is er aan te doen?
Vriendelijke groet,
[/list]
-
- Regelmatige poster
- Bluespirit
- Beginner
Als ik de versnelling in zijn 1 of achterruit zet, schakel ik altijd eerst in zijn 2. Dan wordt de bak namelijk gesynchroniseerd. En heb je minder last van stroef schakelen.
Met mijn nieuwe koppelingsplaat schakelt mijn bank trouwens soepeler dan voorheen. Met de oude koppelingsplaat moest ik de toeren eerst goed laten teruglopen voordat ik kon schakelen zonder te knarsen. Met mijn nieuwe koppeling heb ik daar veel minder last van.
Met mijn nieuwe koppelingsplaat schakelt mijn bank trouwens soepeler dan voorheen. Met de oude koppelingsplaat moest ik de toeren eerst goed laten teruglopen voordat ik kon schakelen zonder te knarsen. Met mijn nieuwe koppeling heb ik daar veel minder last van.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
ff tussendoor, dat hoor ik vaker alleen schakelt die van mij beter vanuit de 3 naar de 1 dan vanuit de 2Bluespirit schreef:Als ik de versnelling in zijn 1 of achterruit zet, schakel ik altijd eerst in zijn 2. Dan wordt de bak namelijk gesynchroniseerd. En heb je minder last van stroef schakelen.

Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Beginner
Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken. Ik ga de suggesties zeker nalopen/proberen. Ik vergat nog te melden dat het een centrifugaalkoppeling is, maar dat maakt niet veel uit met dit probleem, denk ik..... Voor verdere raadgevingen houdt ik me aanbevolen!
groeten Sam
groeten Sam
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Het is een ring,waar de schoenen verend aan zijn bevestigd,maar als hij
toch openlicht kan hij dat wel even controleren of er niet een te ver naar
buiten staat.
toch openlicht kan hij dat wel even controleren of er niet een te ver naar
buiten staat.
Laatst gewijzigd door Gerard2cv op wo 22 apr, 2009 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Beginner
koppeling Dyane
Beste inzenders van reacties,
De motor ligt inmiddels uit elkaar en in ieder geval is het lager defect. De gewone koppeling is half versleten en zal vervangen worden en de centrifugaalkoppeling is ook een eind heen. Deze centrifugaalkoppeling bestaat uit een ring met daarop een aantal oplopende wrijvingselementen die door de middelpuntvliegende kracht naar buiten komen en dan aangrijpen. Dit onderdeel is nog niet gevonden. Ik hoop dat dat goed komt, want het zou leuk zijn om in een 1969 Dyane in Beusichem te komen. Ik heb er een hard hoofd in.....
groeten Sam
De motor ligt inmiddels uit elkaar en in ieder geval is het lager defect. De gewone koppeling is half versleten en zal vervangen worden en de centrifugaalkoppeling is ook een eind heen. Deze centrifugaalkoppeling bestaat uit een ring met daarop een aantal oplopende wrijvingselementen die door de middelpuntvliegende kracht naar buiten komen en dan aangrijpen. Dit onderdeel is nog niet gevonden. Ik hoop dat dat goed komt, want het zou leuk zijn om in een 1969 Dyane in Beusichem te komen. Ik heb er een hard hoofd in.....
groeten Sam