koppeling-versnellingsbak

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
sam schillemans
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 20 apr, 2009 22:47
Locatie: zwijndrecht

koppeling-versnellingsbak

Bericht door sam schillemans » ma 20 apr, 2009 23:34

hallo,

Ik wil dit jaar met onze Dyane naar Zuid-Frankrijk rijden, maar ik vertrouw de koppeling niet helemaal. Als je het pedaal een klein stukje indrukt is de aandrijving weg, lijkt me normaal. Maar bij het schakelen naar vooral de één en ook de achteruit kraakt het gauw. Als je de koppelingskabel stelt blijkt dat er maar een heel klein stukje is dat er weinig kraak is (pedaalspeling 25 mm). Bij 22 of 27 hoor je de tandwielen duidelijk en blokkeert hij zelfs vaak. Volgens mij kunnen het niet de koppelingsplaten zijn, maar wat dan? Weet iemand dit en wat is er aan te doen?

Vriendelijke groet,

[/list]

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » di 21 apr, 2009 10:49

Voor als je denkt dat het (om één of andere reden) niet de koppelingsplaten kunnen zijn kun je sowieso eerst de tandwielen tot rust laten komen zodat ze niet meer draaien en dan schakelen en als je wat ongeduldiger bent eerst in z'n 2 zetten.
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 21 apr, 2009 12:30

kijk ook eens of de koppelings vork niet verbogen is.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Bluespirit
Beginner
Beginner
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 26 nov, 2007 19:37
Locatie: Brielle

Bericht door Bluespirit » di 21 apr, 2009 12:36

Als ik de versnelling in zijn 1 of achterruit zet, schakel ik altijd eerst in zijn 2. Dan wordt de bak namelijk gesynchroniseerd. En heb je minder last van stroef schakelen.

Met mijn nieuwe koppelingsplaat schakelt mijn bank trouwens soepeler dan voorheen. Met de oude koppelingsplaat moest ik de toeren eerst goed laten teruglopen voordat ik kon schakelen zonder te knarsen. Met mijn nieuwe koppeling heb ik daar veel minder last van.

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » di 21 apr, 2009 15:43

Bluespirit schreef:Als ik de versnelling in zijn 1 of achterruit zet, schakel ik altijd eerst in zijn 2. Dan wordt de bak namelijk gesynchroniseerd. En heb je minder last van stroef schakelen.
ff tussendoor, dat hoor ik vaker alleen schakelt die van mij beter vanuit de 3 naar de 1 dan vanuit de 2 :P
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 21 apr, 2009 16:00

Sam,stel eerst de pedaalhoogte op 13cm af en dan de vije slag op 20mm
en controleer de versnellingsbakolie
Veel succes.

sam schillemans
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 20 apr, 2009 22:47
Locatie: zwijndrecht

koppeling-versnellingsbak

Bericht door sam schillemans » di 21 apr, 2009 22:55

Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken. Ik ga de suggesties zeker nalopen/proberen. Ik vergat nog te melden dat het een centrifugaalkoppeling is, maar dat maakt niet veel uit met dit probleem, denk ik..... Voor verdere raadgevingen houdt ik me aanbevolen!

groeten Sam

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

koppeling

Bericht door schroef » di 21 apr, 2009 23:42

Stationair toerental lager afstellen wil ook wel helpen bij een kraakgeluid bij inschakelen van één of achteruit.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 22 apr, 2009 10:48

Heb je de goede afstandsbussen tussen de motor en bak. Ik had het zelfde probleem er bleek een mm te weinig ruimte te zijn waardoor het eerste vliegwiel tegen het 2e bleef schuren. Extra schijfjes gemaakt bij iedere afstandsbus en het probleem was weg.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 22 apr, 2009 11:15

Als je de motor er uit moet halen,controleer dan of de centifugaalsegmenten goed gangbaar zijn,desnoods de scharnierpunten
smeren

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 22 apr, 2009 13:31

Gerard, ik dacht dat de segmenten bewegen op een bladveer? Die kun je toch niet smeren. Of zit ik ernaast.
Fer
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 22 apr, 2009 14:05

Het is een ring,waar de schoenen verend aan zijn bevestigd,maar als hij
toch openlicht kan hij dat wel even controleren of er niet een te ver naar
buiten staat.
Laatst gewijzigd door Gerard2cv op wo 22 apr, 2009 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 22 apr, 2009 16:19

Natuurlijk, dat kan inderdaad ook nog een oorzaak zijn. ;-)
diverse Citroens, wat anders.

sam schillemans
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 20 apr, 2009 22:47
Locatie: zwijndrecht

koppeling Dyane

Bericht door sam schillemans » vr 5 jun, 2009 21:47

Beste inzenders van reacties,

De motor ligt inmiddels uit elkaar en in ieder geval is het lager defect. De gewone koppeling is half versleten en zal vervangen worden en de centrifugaalkoppeling is ook een eind heen. Deze centrifugaalkoppeling bestaat uit een ring met daarop een aantal oplopende wrijvingselementen die door de middelpuntvliegende kracht naar buiten komen en dan aangrijpen. Dit onderdeel is nog niet gevonden. Ik hoop dat dat goed komt, want het zou leuk zijn om in een 1969 Dyane in Beusichem te komen. Ik heb er een hard hoofd in.....

groeten Sam

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 6 jun, 2009 00:47

Dit onderdeel moet in principe gewoon verkrijgbaar zijn bij Citroen (zat ook in de 2cv6E)
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie