Hallo!
Na een lange en mooie toch door marokko met veel stukken zonder afvalt treed er een schurend geluid op tijdens het sturen. Dit is steeds erger geworden. Ik kan echt nergens iets vinden dat aanloopt.
Een voorwiel zit zelfs zo los dat deze soms in een resonantie begon te trillen. . Midden in de woestijn (bij "erg chegaga) ontdekten we dat deze een beetje los zat en dit is alleen maar erger geworden... (de moer achter het wiel gecheckt en deze zat vast, kon hem niet vaster krijgen!) Maar we zijn heel en wel thuis gekomen!
Ik vermoed versleten lagers en met zoeken op het forum ben ik helemaal overtuigd en wil deze nu vervangen. Maar ik kan niet vinden hoe ik dit doe? Ik las over speciaal gereedschap..? een soort pers om het lager er uit te persen of wat?
Wie heeft dit zelf gedaan en kan mij op weghelpen? Naar een garage vindt ik geen optie.
Bedankt!
Wiellagers vervangen...?
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2083
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Als je zeker weet dat het het lager is en je wil het zelf vervangen, ik doe zelf als volgt.
Wiel demonteren dan de kroonmoer los draaien.
Als deze los is kun je de aandrijf los trekken aan de wielkant. Als de auto is opgekrikt en het stuur in de goede stand krijg je het net aan voorelkaar.
Dan moet die plaat waar je wiel aan vast zit er af. Dit lukt bij mij meestal door met een hamer te tikken en die plaat rond te draaien.
Dan moet je die grote moer met de 2 sleuven er in losmaken. hier heb je inderdaad een speciale sleutel nodig zelf heb ik die na gemaakt. Het is ook handig als je een slagmoersleutel op lucht hebt.
Als die grote moer er uit is kan je het lager er uit tikken.
Dan nieuwe keerringen en lager plaatsen en alles in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen en vastzetten met juiste aandraaimomenten.
succes
Wiel demonteren dan de kroonmoer los draaien.
Als deze los is kun je de aandrijf los trekken aan de wielkant. Als de auto is opgekrikt en het stuur in de goede stand krijg je het net aan voorelkaar.
Dan moet die plaat waar je wiel aan vast zit er af. Dit lukt bij mij meestal door met een hamer te tikken en die plaat rond te draaien.
Dan moet je die grote moer met de 2 sleuven er in losmaken. hier heb je inderdaad een speciale sleutel nodig zelf heb ik die na gemaakt. Het is ook handig als je een slagmoersleutel op lucht hebt.
Als die grote moer er uit is kan je het lager er uit tikken.
Dan nieuwe keerringen en lager plaatsen en alles in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen en vastzetten met juiste aandraaimomenten.
succes