Hoe spoeiers bekijken demonteren

Plaats reactie
2CV6Erik
Beginner
Beginner

Hoe spoeiers bekijken demonteren

Bericht door 2CV6Erik » di 9 jun, 2009 20:50

Er zijn behoorlijk wat topics te vinden over de spoeierbezetting (al dan niet met powertube)
Ook op het www staan veel dingen beschreven
Allen kan ik niet iets vinden in de trend van "howto"

Graag zou ik in stappen willen weten hoe ik op de juiste wijze bij de spoeiers kan komen.

Alvast bedankt

TB
Moderator

Bericht door TB » di 9 jun, 2009 21:08

Over de juiste sproeierbezetting kan ik je weinig vertellen. Er zijn meerdere forummers die meer ervaring hebben wat betreft sproeierbezetting.

Het wisselen van de sproeiers is niet zo moeilijk. Ik ga ervan uit dat we het over een dubbeltraps carburateur hebben.

- Je haalt de fllexibele bocht tussen luchtfilter en carburateur eraf.
- Je haalt de benzine leiding los. Doe hier een bout in ofzo dan weet je zeker dat er niks meer uit kan komen.
- Je kijkt van bovenaf op de carburateur. Draai de schroeven los. 6 stuks.
- Je kunt nu de carburateur deksel los halen. Pakking kan wat kleven. Dus beetje wiebelen.
- Je ziet aan de linker voorzijde een sproeier zitten. En aan de achterzijde rechts zit een veel kleiner sproeiertje.
- Die voorste kun je er gemakkelijk uit schroeven. Voor de andere zul je even het dopje aan de rechterachterkant los moeten halen.
- Met een kleine schroevendraaier draai je de kleine er ook uit nadat je dat dopje los gehaald hebt.
- Tip: Met een sateprikker haal je dat kleine sproeiertje er gemakkelijker uit als ie eenmaal los zit. Zo plaats je m ook weer makkelijk terug!
- Monteren in omgekeerde volgorde. Let wel op de staat van de pakking. Als deze beschadigd is, vervangen. En dan zul je de vlotters even los moeten halen door het pennetje eruit te tikken met een pendrijvertje.
- Controleer je vloterhoogte (=18mm)
-En plaats het mechanisme voor de choke op de juiste manier terug zoals ie zat. Dus niet lukraak erop knallen maar even netjes doen.

Meer kan ik nu even niet bedenken, succes! Het is echt niet moeilijk en wijst zichzelf.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

2CV6Erik
Beginner
Beginner

Bericht door 2CV6Erik » wo 10 jun, 2009 22:32

Gelukt, ging inderdaad goed met de prikker.

De secundaire sproeier is 110 en op de primaire stond een 5.
is dit dan 105?

Groeten Erik

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 10 jun, 2009 22:44

Normaal gesproken staat de maat er volledig op. Is het niet toevallig 82.5 of 87.5?

Volgens mij zit er standaard een van deze twee maten in.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Casonline » zo 21 jun, 2009 11:25

Ik heb zelf ook niet heel veel ervaring met sproeiers maar kan je misschien wel een beetje helpen;

primair is meestal 102 of 105 (waarschijnlijk beetje afhankelijk van bouwjaar of zo) secundair verschilt behoorlijk tussen 82,5 en 90.
Als je een power tube hebt moet je in iedergeval je secundair aangpassen, deze gaat dan toch al snel richting de 100 a 110.

Ik ben zelf op de rollenbank geweest met BCC en bij mij kwam er 105 primair 115 secundair uit.

Omdat bij een constanste snelheid (zeg 50 of 70 in de eerste trap) er wat schokkerig gedrag werd vertoont ben ik wat gaan prutsen met die sproeiers en heb er primair 110 en secundair 110 van gemaakt. Het schokken is nu wel weg maar heeft nu wel weer beduidend minder trekkracht bij hogere toeren. Ik ga nog secundair 115 proberen en als dat niet werkt terug naar 105 115.

Succes er mee

(edit: primair is dat kleintje en secundair die grote)

Plaats reactie