remleiding wil er niet in....

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » do 11 jun, 2009 18:57

Gerard2cv schreef:Ja,sorry,dus de leiding goed meten en het gaatje evt.opboren
Als de wartel past zou de leiding ook moeten passen. Uitboren zou ik niet doen. Is alles wel mooi schoon, geen oud half vergaan rubbertje ergens halverwege ? Is de remleiding degene die erop gemonteerd zat voordat je ging sleutelen, het gebeurt nl. regelmatig dat er bv aan gesoldeerd is om het passend te krijgen. Heb je niet een stuk leiding nog liggen wat je eventje kunt proef passen.

Edit: Ik lees nu net dat je eerst het rubbertje erin hebt 'gefrot' en daar de leiding achteraan. De makkelijkere werkwijze is eerst rubbertje op de leiding, dan kun je beter voelen of de leiding in het gaatje pakt.
Ik bedoel het gaatje bij b.

Afbeelding

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » vr 12 jun, 2009 11:12

gaatje "B" is wss net het probleem. De leiding is te dik. Opboren is de enige optie denk ik.
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 12 jun, 2009 11:27

Volgens mijn gedachte was het ook niet zo'n klein gaatje en moest hij er
verder in kunnen,ik dacht niet dat de wartel door de leiding begenst werd
maar dat hij het rubbertje er vaster in kon draaien

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » vr 12 jun, 2009 12:16

Het rubbertje dicht af door de oliedruk, en niet door de wartel vaster te draaien. Hij moet natuurlijk wel vast zitten, maar hij hoeft niet 'loeivast'

Vind het nog steeds onlogisch klinken dat je de remklauw moet opboren, als je klauwen hebt dan heb je meen ik altijd 3,5 mm leiding, en dat is al de dunste die er is. Tenzij er natuurlijk aardig gebeunt is aan je wagen, en een of andere onverlaat delen van 2 verschillende remsystemen erin heeft geschroeft.

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » vr 12 jun, 2009 12:32

Als je de diameter van een leiding veranderd veranderd ook de druk.
Geen idee of je er iets van zult merken maar je zou dus een remverschil tussen de twee verschillende klauwen kunnen verwachten.

Waarom reviseer je de originele klauwen niet?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 12 jun, 2009 12:39

Nee,Jheronimus,de druk wordt bepaald door de kacht op het rempedaal
maal de diameter van de remzuiger en die druk wordt in de cilinder weer
omgezet in een kracht op de remmen en maakt dus niets uit van de leiding
dikte

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » vr 12 jun, 2009 13:07

Als de leiding overal dezelfde diameter heeft heb je gelijk.
Dit is eenbehoorlijk apparte situatie lijkt me dat links en rechts verschillen.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 12 jun, 2009 13:28

Een druk zet zich naar alle kanten hetzelfde uit (wet v.Boyle) dus maak de
dikte niets uit,maar de maten van de zuigers en pistonnen

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » vr 12 jun, 2009 13:40

Is de wet van Boyle, niet de algemene GAS wet ? PxV=C of zoiets ? Je verandert wel het debiet door een dunnere leiding te kiezen.

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » vr 12 jun, 2009 13:46

@ Gerard: Google maar s op leidingweerstand.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat een remklauw makkelijk en goedkoop is te reviseren en dat uitboren behoorlijk beun klinkt.

Goede remmen zijn onmisbaar toch?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 12 jun, 2009 14:27

Natuurlijk begrijp ik heus wel wat leidingweerstand is,maar in dit verhaal zitten jullie er heus naast.Na 41 jaar werken in de hydraulic van
Citroën heb ik het een en ander wel van hydraulische drukken geleerd.
Anders zou ik hier nu niet zo op in gaan.Maar ik denk dat we nu van de
remklauw afgaan en dat is niet de bedoeling :lol:

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » vr 12 jun, 2009 14:36

:oops: nu weet ik het helemaal niet meer...

voor alle duidelijkheid.. had problemen met de versnellingsbak. Hierdoor schade aan remklauw en remschijf. dus nieuwe schijf en " andere" 2e hands remklauw. Wil de leiding er in drukken maar zo als op tekening gaatje B is kennelijk van andere doorsnede dan de leiding.

Vraag is nu dus :kan ik gaatje B iets uitboren zodat de leiding er in gaat..?
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 12 jun, 2009 14:46

Ik geloof niet in 2 soorten remklauw,dus lijk het me beter om die klauw toch beter te inspecteren naar dat gaatje.Of het beschadigd is en of het
op die oude klauw wel past.

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » vr 12 jun, 2009 15:51

krijg nou t.....
heb een oud stuk remleiding een beetje bijgevijld. Paste goed, dus deze wat op en neer gehaald. Andere kant geprobeerd en jawel hoor...paste als een t...
Geen idee waar het aangelegen heeft maar hij zit...

item kan aldus op slot.. met dank voor de reacties tips en het meedenken.
Wat moest ik toch zonder jullie.... :wink:
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 12 jun, 2009 17:09

Ik denk wat meer tijd aan de leiding en wat minder achter de computer :lol:

Gesloten