motorproblemen
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
motorproblemen
Ik schreef ergens anders al dan mijn motor overmatig olie lekt en verbruikt,
Ik heb net de onderdruk gemeten door mijn vaccuummeter (handig als je aan pianola's werkt) op de buis van de oliepijlstok aan de sluiten....
er is helemaal geen onderdruk, alleen overdruk, ongeveer 7 Inch waterkolom...
kort samengevat,.... denk dus dat ik op zoek moet naar een nieuwe olievulpijp.....
verder heb ik nog een lekkende cilinderkop om de vlakken, maar met de tips die ik van Gerard Maas kreeg moet ook dat wel goed komen...
wordt vervolgd..
Ik heb net de onderdruk gemeten door mijn vaccuummeter (handig als je aan pianola's werkt) op de buis van de oliepijlstok aan de sluiten....
er is helemaal geen onderdruk, alleen overdruk, ongeveer 7 Inch waterkolom...
kort samengevat,.... denk dus dat ik op zoek moet naar een nieuwe olievulpijp.....
verder heb ik nog een lekkende cilinderkop om de vlakken, maar met de tips die ik van Gerard Maas kreeg moet ook dat wel goed komen...
wordt vervolgd..
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Voor de olievulpijp zijn er verschillende opties.
- Een originele olievulpijp (Goed maar duur)
- Een reproductie vulpijp iets goedkopen maar naar horen zeggen minder goed
- Een extra klep die je tussen de olievulpijp en de oliefilter plaatst. Dan kan je de oude olievulpijp behouden. (verkrijgbaar bij bepaalde 2cv onderdelen verkopers). Dit ga ik nu zelf eens testen.
- Sommige 2cv onderdelen winkels verkopen nu ook een nieuw type olievulpijp die met een metalen klep werkt. Dit zou dan langer meegaan dan de rubber in de normale olievulpijp.
De cilinderkop is vrij gemakkelijk in te roderen tenzij hij is ingebrand. Dan kan die nog wel laten bewerken maar dan verhoogt de compressieverhouding wel.
- Een originele olievulpijp (Goed maar duur)
- Een reproductie vulpijp iets goedkopen maar naar horen zeggen minder goed
- Een extra klep die je tussen de olievulpijp en de oliefilter plaatst. Dan kan je de oude olievulpijp behouden. (verkrijgbaar bij bepaalde 2cv onderdelen verkopers). Dit ga ik nu zelf eens testen.
- Sommige 2cv onderdelen winkels verkopen nu ook een nieuw type olievulpijp die met een metalen klep werkt. Dit zou dan langer meegaan dan de rubber in de normale olievulpijp.
De cilinderkop is vrij gemakkelijk in te roderen tenzij hij is ingebrand. Dan kan die nog wel laten bewerken maar dan verhoogt de compressieverhouding wel.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Op de citromobile heb ik met Willem van Noorden van de Dyanevereniging staan praten. Momenteel wordt er door een aantal eendrijders een test uitgevoerd met een vacuummembraam uit een Smart, die naar horen zeggen vrij eenvoudig tussen het luchtfilter en de olievulpijp te monteren is. Deze neemt dan de taak van het membraam in de pijp over. Het is nog een proefstadium, maar het schijnt dat zo'n smart membraampje slechts 16 euro kost. Beter dan 75 voor een nieuwe olievulpijp, die ook nog wel eens problemen kennen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
blond..... ik had de vaccuummeter verkeerd om aangesloten.....
er is dus wel onderdruk.... maar alleen met stationair lopen, daarna is deze nagenoeg weg, maar het is niet zo dat er bij een beetje gas overdruk ontstaat, ik heb nog niet getest met warme motor en dan flink gas.... komt nog, heb morgen m'n autootje nog nodig om te rijden (best lastig om eraan te beginnen als je dan zonder vervoer zit...
als de vulpijp niet goed is kan ik natuurlijk ook een andere proberen die we nog hebben liggen, maar daarvan weet ik ook niet of ze goed zijn....
er is dus wel onderdruk.... maar alleen met stationair lopen, daarna is deze nagenoeg weg, maar het is niet zo dat er bij een beetje gas overdruk ontstaat, ik heb nog niet getest met warme motor en dan flink gas.... komt nog, heb morgen m'n autootje nog nodig om te rijden (best lastig om eraan te beginnen als je dan zonder vervoer zit...
als de vulpijp niet goed is kan ik natuurlijk ook een andere proberen die we nog hebben liggen, maar daarvan weet ik ook niet of ze goed zijn....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Gerard Maas heeft mij de tip gegeven om eens wynns stop oil leak te gebruiken. Dit spul maakt het rubber in de vulpijp weer soepel waardoor de druk in het blok weer ok is.
Kwestie van olie aftappen. Busje Wynns erin, dan olie tot max. niveau bijvullen en klaar.
Ik heb zelf ook geen beste ervaring met die nieuwe vulpijpen. Ik heb er hier twee liggen. En eentje heeft t nooit goed gedaan.
Kwestie van olie aftappen. Busje Wynns erin, dan olie tot max. niveau bijvullen en klaar.
Ik heb zelf ook geen beste ervaring met die nieuwe vulpijpen. Ik heb er hier twee liggen. En eentje heeft t nooit goed gedaan.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Dat Smart membraam is een klein rond klepje waar aan beide zijden een plastic/rubber slang zit. Zuig en blaas maar eens dan voel je dat de lucht maar één kant uit kan. Die slangetjes moet je weghalen. Het ding kost 17,55.
Ik heb nog wel even een vraag. Klopt het dat je het membraam zo moet monteren dat de druk uit de vulpijp weg kan? Als je hem andersom monteert dan kan de druk juist niet weg via het net gemonteerde Smart filter.
Ik heb nog wel even een vraag. Klopt het dat je het membraam zo moet monteren dat de druk uit de vulpijp weg kan? Als je hem andersom monteert dan kan de druk juist niet weg via het net gemonteerde Smart filter.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
Niels schreef:blond..... ik had de vaccuummeter verkeerd om aangesloten.....
er is dus wel onderdruk.... maar alleen met stationair lopen, daarna is deze nagenoeg weg, maar het is niet zo dat er bij een beetje gas overdruk ontstaat...
niet blond,
er is wel degelijk overdruk
blok is er inmiddels uit, het volgende moet in elk geval:
- andere olievulpijp
- cilinderkop links vlakken.
- wiellager linksvoor vervangen (ik weet dat dat niet onder motor valt)
- asje chokeklep in de carb heeft speling.... ff uitzoeken hoe dat zit.. weet nu wel waar het valse lucht probleem zit.
- nieuw dak (ook geen motoronderdeel, maar wel essentieel in nederland)
- als ik de lotto win de versnellingsbak reviseren
de vulpijp en de cilinderkop zijn het grootste probleem van de motor op dit moment, want hij loopt verder nog wel erg lekker
ik vraag me alleen nog steeds af of het handig is om de lagers te vervangen waar mogelijk, of om het gewoon dicht te laten.
hoe kan ik zonder de motor open te maken zien of mijn lagers e.d. nog goed zijn
edit: wat foto's


Ok?

minder Ok?

hoezo vies?

mijn assistente (nou ja, liever niet eigenlijk)

Die maken we ook weer mooi, mocht het dan mislukken met de revisie dan zit de motor er in elk geval weer mooi uit

Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
cilinders en cilinderkoppen zijn eraf..... aan de cilinders hoeft in principe niks aan te gebeuren, ze zien er prima uit wel nieuwe zuigerveren... en mijn kleppen zien er nogal zwartgeblakert uit, is dat normaal of moet ik hier iets aan doen?
met andere woorden, hoe weet ik of ze nog goed zijn?
aan de linkerkant had ik een lekkende cilinderkop en je kunt duidelijk zien waar hij lekte, met de polijstmethode die gerard noemde moet dat goed komen, ik heb al een oude cilinder bewerkt tot slijp-tool
verder heb ik helaas ook een nieuwe koppelingsplaat nodig, deze zit vol olie en is bijna op door het slippen (weet ik ook gelijk waarom de auto inhield bij vol gas terwijl de motor wel door ging....)
met andere woorden, hoe weet ik of ze nog goed zijn?
aan de linkerkant had ik een lekkende cilinderkop en je kunt duidelijk zien waar hij lekte, met de polijstmethode die gerard noemde moet dat goed komen, ik heb al een oude cilinder bewerkt tot slijp-tool
verder heb ik helaas ook een nieuwe koppelingsplaat nodig, deze zit vol olie en is bijna op door het slippen (weet ik ook gelijk waarom de auto inhield bij vol gas terwijl de motor wel door ging....)
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
setje keerringen ligt al te wachten op de plank.... staan te popelen om er hun werk te mogen doen
dat de cilinders goed waren heb ik beredeneerd doordat er geen groef in zit en het kruisvormige partroon (heeft dat een naam?) nog goed te zien is op de cilinderwanden..... de cilinder die ik voor het slijpen/polijsten van de kop gebruik ziet er anders uit, met slijtagesporen en zo....
dat de cilinders goed waren heb ik beredeneerd doordat er geen groef in zit en het kruisvormige partroon (heeft dat een naam?) nog goed te zien is op de cilinderwanden..... de cilinder die ik voor het slijpen/polijsten van de kop gebruik ziet er anders uit, met slijtagesporen en zo....
Laatst gewijzigd door Niels op di 23 jun, 2009 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU