Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
-
Erasmo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 757
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
- Locatie: Achterhoek
Bericht
door Erasmo » za 27 jun, 2009 22:46
En da's niet prettig
Ben al aan het meten geweest, de spanning tussen de dynamo en de accu is hetzelfde ongeacht de motor loopt of niet.
Even de koolborstels getrokken en die zagen er zo uit:
Voor zover ik kan zien is alles netjes aangesloten en zijn er ook geen zekeringen gesprongen. Waarschijnlijk een gevalletje kapotte dynamo?
Zijn er verder nog dingen die ik kan meten/bekijken?
-
Casonline
- Regelmatige poster
- Berichten: 277
- Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
- Locatie: Schiedam
Bericht
door Casonline » zo 28 jun, 2009 00:29
Ze zijn wel wat versleten, steek er even nieuwe in dan kun dat in ieder geval uitsluiten.
Zou ook nog je spanningsregelaar kunnen zijn.
-
Ramon
- Heavy user
- Berichten: 3690
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
- Locatie: ibiza
-
Contacteer:
Bericht
door Ramon » zo 28 jun, 2009 00:50
staat er stroom op het platte stekkertje op je dynamo?
zo nee check je zekeringen!!
daaarna spannings regelaar
daarna dynamo zelf
koolborstels lijken nog goed!
-
Erasmo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 757
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
- Locatie: Achterhoek
Bericht
door Erasmo » zo 28 jun, 2009 16:24
Casonline schreef:Ze zijn wel wat versleten, steek er even nieuwe in dan kun dat in ieder geval uitsluiten.
Zou ook nog je spanningsregelaar kunnen zijn.
Ik ga deze week naar Duckservice, gelijk even nieuwe meenemen.
Ramon schreef:staat er stroom op het platte stekkertje op je dynamo?
zo nee check je zekeringen!!
daaarna spannings regelaar
daarna dynamo zelf
koolborstels lijken nog goed!
Gemeten op wat? Op een van de andere stekkertjes, op de massa, op de accu?
-
AZL57
- Addicted user
- Berichten: 5114
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » zo 28 jun, 2009 22:45
De borstels worden meestal zo gegroefd als ze vonken. Dit gebeurd als ze te kort zijn geworden en dan niet goed meer aanliggen op de sleepringen. Hoe zie die er trouwens uit?
diverse Citroens, wat anders.
-
Erasmo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 757
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
- Locatie: Achterhoek
Bericht
door Erasmo » zo 28 jun, 2009 23:23
AZL57 schreef:De borstels worden meestal zo gegroefd als ze vonken. Dit gebeurd als ze te kort zijn geworden en dan niet goed meer aanliggen op de sleepringen. Hoe zie die er trouwens uit?
Zo:
Fijn, toen ik net de koolborstels los wou halen glipte het schroefje uit mijn vingers
Maar goed, die speur ik morgen wel op.
-
AZL57
- Addicted user
- Berichten: 5114
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » ma 29 jun, 2009 11:12
Ja die moeten ook even gereinigd worden. en mooi glad gemaakt.
diverse Citroens, wat anders.
-
Erasmo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 757
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
- Locatie: Achterhoek
Bericht
door Erasmo » ma 29 jun, 2009 11:54
AZL57 schreef:Ja die moeten ook even gereinigd worden. en mooi glad gemaakt.
Is dat als leek zelf te doen of kan ik hem beter omruilen?
Als je met draaiende motor de platte stekker eraf haalt geeft hij trouwens wel een vonk.
-
AZL57
- Addicted user
- Berichten: 5114
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » ma 29 jun, 2009 14:22
Ik denk het wel, heel fijn schuurpapier erop houden en dan de dynamo draaien.
Of heeft Gerard een professionelere tip ?
diverse Citroens, wat anders.
-
Erasmo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 757
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
- Locatie: Achterhoek
Bericht
door Erasmo » ma 29 jun, 2009 15:00
AZL57 schreef:Ik denk het wel, heel fijn schuurpapier erop houden en dan de dynamo draaien.
Of heeft Gerard een professionelere tip ?
Ok ik zal het eens proberen...
Ik kan dat schroefje waar de koolborstels mee vast zitten niet vinden, ik heb haar al op en neer geschud, even laten lopen en een half uur met de zaklamp lopen zoeken, wat nu?
-
AZL57
- Addicted user
- Berichten: 5114
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » ma 29 jun, 2009 20:03
waar is dat gevallen, in de dynamo of elders?
diverse Citroens, wat anders.
-
Erasmo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 757
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
- Locatie: Achterhoek
Bericht
door Erasmo » ma 29 jun, 2009 20:28
AZL57 schreef:waar is dat gevallen, in de dynamo of elders?
Aan de achterkant van de dynamo.
-
AZL57
- Addicted user
- Berichten: 5114
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » di 30 jun, 2009 09:49
erin of ernaast? Een dynamo is vaak magnetisch. Het schroefje kan ook ergens tegenaan hangen dus.
diverse Citroens, wat anders.
-
Erasmo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 757
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
- Locatie: Achterhoek
Bericht
door Erasmo » di 30 jun, 2009 19:26
AZL57 schreef:erin of ernaast? Een dynamo is vaak magnetisch. Het schroefje kan ook ergens tegenaan hangen dus.
Ernaast, ik zal vanavond kijken of hij aan de dynamo geplakt zit.
Nope niks gevonden, echter viel mij wel op dat er op de 'D+' aansluiting geen stekkertje zit, is dit normaal?
-
AZL57
- Addicted user
- Berichten: 5114
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » di 30 jun, 2009 21:45
Ernaast is niet zo'n probleem, gewoon een ander schroefje zoeken, hoewel mogelijk ligt ie op de carterplaat onder de motor komt ook al eens voor. Een dynamo heeft 2 aansluitingen 1 plat stekkertje op de koolborstels en een oogje aan de plus (onder een rubber kapje) Dit is de kabel die de stroom naar de accu stuurt.
diverse Citroens, wat anders.