Nieuwe oliekoeler, of opgelapt 2e handsje?

Plaats reactie
Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Nieuwe oliekoeler, of opgelapt 2e handsje?

Bericht door Charl » za 6 jun, 2009 13:19

Hoi allemaal,

Een tijdje geleden kocht ik onderstaande oliekoeler.
Het is een nieuwe van een goed merk.

Ervan uitgaande dat het ok was heb ik hem in de doos gelaten.
Toen ik hem kort geleden voor het eerst bekeek kon ik moeilijk geloven dat dit een nieuw exemplaar was.
De pootjes zijn beschadigd en vies, en overal zitten zwarte vlekjes die meer op incompleet straalwerk lijken dan op viezigheid die is ontstaan tijdens de fabricage.

Een oliekoeler is een teer onderdeel waarvan het essentieel is dat hij van buiten en binnen schoon is dus je mag aannemen dat het fabricageproces schoon en met voorzichtigheid verloopt.
De foto's spreken dit tegen vind ik.

Ik heb de dealer erop aangesproken en de koeler terug gestuurd maar hij vind hem 'normaal' want alle nieuwe oliekoelers zien er zo uit zegt hij.

Ik vertrouw hem dus begin ik te denken dat de fabrikant sjoemelt met de informatie en opgelapte 2e handsjes als nieuw verkoopt.

Zijn er mensen van wie hun nieuw gekochte exemplaar er ook zo uitzag?
Of was hij misschien juist smetteloos en onbeschadigd (zoals het zou horen)?

De vage zwarte vlek op elke foto, foto 3: in de gele cirkel, is stof op de sensor van het fototoestel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 6 jun, 2009 14:00

Die vuiligheid kan natuurlijk ook van het gietproces zijn. Wat je kunt controlleren is of bij de leiding er slijtage is van het vastzetten. Beschadigingen op de leiding in de vorm van streepjes kunnen van buigapparaat komen. Ook even tussen de koelribben kijken of dat er goed uit ziet.

Verder het is en blijft een Valeo

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » za 6 jun, 2009 14:14

Ik heb hem niet meer in huis dus ik kan het niet zien.
Ik had geen idee dat ze werden gegoten. Dat kan de vuiligheid wel verklaren.

Ik heb droevige ervaringen met de zogenaamd nieuwe originele olievulpijpen die op de markt zijn, ik ben dus een beetje wantrouwend geworden wat betreft 'originele' onderdelen.
De vulpijpen bijvoorbeeld bleken voor een 2cv4 te zijn en in nieuwstaat al lek.
Valeo heeft wel een goede reputatie dus misschien is er wel helemaal niks aan de hand en betere zijn er niet te koop volgens mij.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 6 jun, 2009 16:09

Charl,Je moet wel bedenken dat de laatste eend isgebouwd in 1990 en dat
ze dan nog 10 jaar onderdelen maken,dat is tot 2000.dit is dus 9 jaar geleden dat die oliekoeler voor het laatst gemaakt is.Jouw koeler is nu dus
mindtens 9 jaar oud en dan aluminium?Ja ik denk dat het er wel zo uit zal zien

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » za 6 jun, 2009 16:36

Gerard, wat je zegt is dus dat nieuwe oliekoelers niet meer worden gemaakt?

Wat doet valeo dan? Dat is toch een after market fabrikant die nieuwe veelgevraagde onderdelen maakt, zoals ook de frictieset, voor auto's die niet meer worden geproduceerd?

Ik vond vanmorgen op marktplaats een nieuwe oliekoeler voor 140,- van valeo.
De advertentie is geplaatst door een bekende kitcar verkoper.
Op de foto ziet hij er trouwens erger uit dan die van mij.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 6 jun, 2009 17:03

Wat zou je denken van de onderdelen die Valeo voor de hedendaagse modellen die de franse auto's nu hebben,daar is voor Valeo toch wat meer
productie in te doen

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » za 6 jun, 2009 17:08

Waarom zou je onderdelen voor een nog lopend model van valeo kopen als je origineel bij een dealer kan krijgen?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 6 jun, 2009 17:44

vanwege prijsverschil ;) scheelt al snel 30%

140 voor een orginele vind ik wel duur, d8 dat ze normaal rond de 100 waren en imitatie rond de 60 euro.

Overigens zijn er wel betere, maar dan kom je al snel op 300 euro.

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » ma 8 jun, 2009 13:17

wat toevallig! ik ben onze onderdelen zolder aan het opruimen ( in +/-1996 uit een faillisement een partij opgekochte onderdelen)
met dus NIEUWE! onderdelen van CX, 2cv noemmaar op, rechtstreeks uit een Ex-dealer magazijn, alles zit dus nog in doos, en ik vond toevallig ook een oliekoeler van 2cv, ik zal eens kijken hoe die er aan toe is...
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » ma 8 jun, 2009 13:40

ok, ik ben benieuwd

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 8 jun, 2009 14:32

ik heb nu een NOS exemplaar gekocht die is mooi beige gespoten, de originele in de auto was blank aluminium en die is dus helemaal verrot waarschijnlijk door het zout in de loop der jaren.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 3 jul, 2009 07:58

Even voor de goede orde, Valeo is geen zoveelste aftermarket fabrikant maar (vaak)de producent van de originele materialen.
De vroegere toeleveringsbedrijven (oa SEV Marchal, Cibie, Paris Rhone en Duccelier) van de Franse autoindustrie zijn opgegaan in Valeo...

En ja oliekoeler kan er zo uitzien na een tijd op de plank te hebben gelegen.

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » vr 3 jul, 2009 11:01

Ja, Ik heb het inmiddels geaccepteerd.
Het schijnt zo te horen dus ik ga hem dit weekend monteren. Als hij maar 'oliedicht' is en ik twijfel daar niet meer zo aan.
Tijdens de eerste test blijkt het vanzelf.

De zeer lang verwachte krukas is rechts en klaar vanmiddag dus de opbouw van mijn blok kan eindelijk beginnen.

Plaats reactie