Restauratie AK400 1972
Restauratie AK400 1972
Ik ben begonnen met de restauratie van een geheel dichtgeplamuurde AK van juli 1972. Er zit nog een APK op maar die is door de blinde geleidehond van de keurmeester verricht. Van het plaatwerk is eigenlijk alleen de motorkap bruikbaar.
Ik heb echter de beschikking over een AK uit 1977 of misschien 1978 (zonder kenteken) met piramides op de wielkasten en goede koets, althans de laadruimte. Deze gele AK heeft 20 jaar met schade in een lekkende schuur gestaan waardoor de voorkant onbruikbaar is (behalve de motor).
Nu heb ik het geluk gehad om bij de Burton in een donker hoekje een complete set "new oldstock" onderdelen van Citroen te vinden voor de voorkant. D.w.z. een los dakje (nog nooit ergens gezien) originele voordeuren zonder sierstrip, complete deurstijlen incl. dorpels en het voorruitframe.
Deze onderdelen waren natuurlijk niet te koop maar na een goed gesprek met Dimitri staan ze nu bij mij in de garage om samen met een nieuw schutbord tot een geheel roestvrije voorkant geassambleerd te worden.
Ik heb besloten om alles origineel naar 1972 te restaureren behalve de veiligheidsgordels. Die laat ik er in volgens het 1977 model.
Nu mijn vragen:
1.Mijn 1972 AK heeft batteurs voor en achter en 4 schokbrekers. Is dit origineel? Ik dacht dat de batteurs er toen al af waren.
2. Hoort hier een elektrische ruitensproeier op met drukknop rechts van het instrumentenpaneel?
3. De deurpanelen zijn zwart evenals de stoelbekleding. Welke kleur hebben de zonneschermen? Wit of zwart
4. Hoe zag de originele bumper eruit? Volgens mij niet met zo'n plakbandstrip?
Tot zover voorlopig. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik heb echter de beschikking over een AK uit 1977 of misschien 1978 (zonder kenteken) met piramides op de wielkasten en goede koets, althans de laadruimte. Deze gele AK heeft 20 jaar met schade in een lekkende schuur gestaan waardoor de voorkant onbruikbaar is (behalve de motor).
Nu heb ik het geluk gehad om bij de Burton in een donker hoekje een complete set "new oldstock" onderdelen van Citroen te vinden voor de voorkant. D.w.z. een los dakje (nog nooit ergens gezien) originele voordeuren zonder sierstrip, complete deurstijlen incl. dorpels en het voorruitframe.
Deze onderdelen waren natuurlijk niet te koop maar na een goed gesprek met Dimitri staan ze nu bij mij in de garage om samen met een nieuw schutbord tot een geheel roestvrije voorkant geassambleerd te worden.
Ik heb besloten om alles origineel naar 1972 te restaureren behalve de veiligheidsgordels. Die laat ik er in volgens het 1977 model.
Nu mijn vragen:
1.Mijn 1972 AK heeft batteurs voor en achter en 4 schokbrekers. Is dit origineel? Ik dacht dat de batteurs er toen al af waren.
2. Hoort hier een elektrische ruitensproeier op met drukknop rechts van het instrumentenpaneel?
3. De deurpanelen zijn zwart evenals de stoelbekleding. Welke kleur hebben de zonneschermen? Wit of zwart
4. Hoe zag de originele bumper eruit? Volgens mij niet met zo'n plakbandstrip?
Tot zover voorlopig. Ben benieuwd naar jullie reacties.
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Ik heb hier de folder van sept 1971
1. Hij heeft 4 hydraulische schokbrekers aldus de folder, batteurs achter tot sept 1971 voor zijn ze langer geweest.
2. handpompje wel mogelijk naast het tellerblok
3. deurpanelen in de folder grijs, zonnekleppen wit, stoelbekleding rood met streepjes! (net als jaren 60 eend)
aanvulling op antwoord 4 van jeroen met zwarte rubberstrip.
azu/ak folder 1969 bijzonder vanwege de tamelijk beschadigde bestellers op de foto's. Auto's met deuken en een met een mogelijk geknikt chassis
Succes met het werk.
1. Hij heeft 4 hydraulische schokbrekers aldus de folder, batteurs achter tot sept 1971 voor zijn ze langer geweest.
2. handpompje wel mogelijk naast het tellerblok
3. deurpanelen in de folder grijs, zonnekleppen wit, stoelbekleding rood met streepjes! (net als jaren 60 eend)
aanvulling op antwoord 4 van jeroen met zwarte rubberstrip.
azu/ak folder 1969 bijzonder vanwege de tamelijk beschadigde bestellers op de foto's. Auto's met deuken en een met een mogelijk geknikt chassis

Succes met het werk.
diverse Citroens, wat anders.
1) Ja klopt
2) zie antwoord hierboven (hoort op blauw blikje te zitten ongeveen boven de pook)
3) Als je nog blauw stuur en dito dashboard hebt is de deurbekleding of wit (met een werkje) of zeer donkergrijs/zwart. (anders bij bruin dashbord bruin en bij zwart...zwart) Deursloten/scharnieren licht grijs/beige en al het goed is maar een zonneklep in wit. De franse bestellers hebben idd nog lang stoffen hangnatjes gehouden, de in Nederland geleverde hadden grijs of bruin glad skai en latere modellen bruin of zwart "targa" skai.
4)Bumper met rubber strip (lichtgrijs met hoekig profiel)
2) zie antwoord hierboven (hoort op blauw blikje te zitten ongeveen boven de pook)
3) Als je nog blauw stuur en dito dashboard hebt is de deurbekleding of wit (met een werkje) of zeer donkergrijs/zwart. (anders bij bruin dashbord bruin en bij zwart...zwart) Deursloten/scharnieren licht grijs/beige en al het goed is maar een zonneklep in wit. De franse bestellers hebben idd nog lang stoffen hangnatjes gehouden, de in Nederland geleverde hadden grijs of bruin glad skai en latere modellen bruin of zwart "targa" skai.
4)Bumper met rubber strip (lichtgrijs met hoekig profiel)
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Klinkt goed!
Ik zie dat er wat onenigheid is rond de bumperstrip. Hier moet dus volgens de folder het lichtgrijze, hoekige exemplaar op. Het zwarte, ronde exemplaar werd van september '65 tot september '71 gebruikt. Het grijze exemplaar van september '71 tot september '74.

Yannick
Ik zie dat er wat onenigheid is rond de bumperstrip. Hier moet dus volgens de folder het lichtgrijze, hoekige exemplaar op. Het zwarte, ronde exemplaar werd van september '65 tot september '71 gebruikt. Het grijze exemplaar van september '71 tot september '74.

Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
Ter aanvulling wat foto's.
Het dashbord is inderdaad blauw evenals het stuur. De ruitensproeier zit op een klein metalen blauw plaatje wat origineel lijkt. Maar het is een (elektrische)drukknop i.p.v. handpompje.
Dit zijn de 2 eenden. De bruine is van 1972. De gele is de donor.

Interieur van de bruine.

Zeer slechte koets!


Foto's van de donor met een mooie laadruimte maar slechte voorkant.

Wielkasten zijn zeer goed maar de achterkant moet vervangen worden.



Het dashbord is inderdaad blauw evenals het stuur. De ruitensproeier zit op een klein metalen blauw plaatje wat origineel lijkt. Maar het is een (elektrische)drukknop i.p.v. handpompje.
Dit zijn de 2 eenden. De bruine is van 1972. De gele is de donor.

Interieur van de bruine.

Zeer slechte koets!


Foto's van de donor met een mooie laadruimte maar slechte voorkant.


Wielkasten zijn zeer goed maar de achterkant moet vervangen worden.



- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
De '72 heeft een plaatje met AC 136 dus Gris Rose. Alleen lijkt me dat weer niet te kloppen met het jaartal.
Jammer van dat stuur. Weet je het zeker want het leek me origineel. Ik heb een insructieboekje van juli 1972 van de gewone 2cv6 waarin inderdaad dat andere stuur staat maar de besteluitvoering is toch iets anders. Zo heeft deze in '72 nog een trekstarter i.p.v. drukknop
Jammer van dat stuur. Weet je het zeker want het leek me origineel. Ik heb een insructieboekje van juli 1972 van de gewone 2cv6 waarin inderdaad dat andere stuur staat maar de besteluitvoering is toch iets anders. Zo heeft deze in '72 nog een trekstarter i.p.v. drukknop
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Dat stuur hoort er niet in omdat het toen simpelweg nog niet bestond, het was nog niet ontworpen. Er moet een blauw Quillerystuur in.
Gris Rosé is op de besteluitvoeringen tot eind '71 gebruikt. Als jij een vroege '72 hebt zou het dus nog wel moeten kunnen. Is die '72 ook een Nederlandse auto?
Yannick
Gris Rosé is op de besteluitvoeringen tot eind '71 gebruikt. Als jij een vroege '72 hebt zou het dus nog wel moeten kunnen. Is die '72 ook een Nederlandse auto?
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1460
- Lid geworden op: do 13 mar, 2003 16:13
- Locatie: Citroville
- Contacteer:
Wow, een AK400 in Jaune Cedrat dat is echt zeldzaam.
Ik zie op de 1e foto een kenteken op de gele zitten, als het chasisnr ook nog in het chassis staat kun je gewoon ook zonder papieren bij de RDW deze auto ter keuring aanbieden en krijg je de originele NLse papieren terug! Veel beter dan die importplaten. Ik zeg de gele opknappen....
PS. wat voor kenteken zat er op die gele?
Ik zie op de 1e foto een kenteken op de gele zitten, als het chasisnr ook nog in het chassis staat kun je gewoon ook zonder papieren bij de RDW deze auto ter keuring aanbieden en krijg je de originele NLse papieren terug! Veel beter dan die importplaten. Ik zeg de gele opknappen....
PS. wat voor kenteken zat er op die gele?