2cv EV toekomst?

tokamak
Beginner
Beginner

Bericht door tokamak » di 7 jul, 2009 12:29

Persluchtauto is onzin.
Energetische doodzonde

Als je even de omzetting van energie bekijkt
Primaire energie (gas bijvoorbeeld)
omzetting naar elektriciteit: 60% rendement (de beste centrale die er is. Steg)
transporteren elektriciteit naar oplaadpunt van persluchtauto 90% vriendelijk van me
omzetting naar gecomprimeerde lucht: 15% rendement. beter kan echt niet.
omzetting naar beweging in het voertuig. ik vind geen data, maar het zal zeker slechter zijn dan een elektrische motor. Maar ik zal even mild zijn en rekenen met rendement van elektrische motor. Differentiëlen etc. daar doen we even niet aan mee.

0.6 * 0.9 * 0.15 * 0.9 Gevolg: 7,3 % omzetting van primaire energie in beweging.
Dan kan je veel beter met een oude geit blijven rijden. Veel veel veel beter.

Conclusie: als je elektriciteit maakt, moet je met elektrische motoren werken nadien. Al de rest is onzin.

De toekomst is elektrisch. Zonder enige twijfel.

Groeten,
Geert

PS mijn excuses dat ik nogal direct ben, maar die kwakkel van de persluchtauto mag eindelijk eens de wereld uit.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 7 jul, 2009 13:24

Of je gooit er wat andere factoren bij

Zonnepanelen, omzetting 83% max eff. Maar kost verder niets en wekt op dat moment geen CO2 op.

Transport rechstreeks naar Compressor voor duikflessen. Rendement onbekend.

Opslag in grote flessen, van grote fles naar kleine fles, rendement 99,9%

Rendement omzetting maakt geen klap uit want het wordt met zonne energie opgewekt, maar zal dan zijn:
0,83*0,99*0,15 = 12,3%

Maar je hebt gelijk, leuk voor de brommer van de pizza courier maar voor de rest onbruikbaar. Voordeel is namelijk dat je tank erg snel weer gevuld is. Overigens je weet er rijdt een brommer op perslucht voor broodjeszaak in de UK.

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Captain Krimson » di 7 jul, 2009 20:28

ik kan jullie berekeningen niet helemaal volgen, maar met hun motor waar brandstof in wordt toegevoegd halen ze een verbruik waarmee ze met 15 liter diesel of alcohol tussen de 800 en 1200 km ver komen. Met hun gewone perslucht motoren halen ze 200 km op één vulling die 2 of 4 euro kost. Het kan best zijn dat dat niet efficient is, maar 800 km ver op 15 liter, da's ongeveer 1 op 50. Zou me met mijn ami-tje best bevallen.

Wellicht baseren jullie het pizzabezorger verhaal op de Airpod, kijk ook even naar de andere modellen die op stapel staan.

Voor dat je ze afbrandt, geef het even een kans zou ik zeggen. Moet ik ook bijzeggen dat ik altijd bewondering heb voor mensen die out of de box denken.

groetjes Captain Krimson (die geen probleem heeft met directheid ;-))

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Casonline » do 9 jul, 2009 13:10

backfire schreef:Zonnepanelen, omzetting 83% max eff. Maar kost verder niets en wekt op dat moment geen CO2 op.
En weet je wat het aan energie kost om deze te produceren? Meer dan ze in hun hele levensduur kunnen opwekken! Niets groene stroom dus!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 10 jul, 2009 10:12

er staat toch ook: en wekt op DAT moment geen CO2 op. Dus conclusie is dat er op enig moment wel CO2 wordt opgewekt. Maar maak je niet gek, want voor alles moet je een keer co2 opwekken om iets te produceren, dus voor jou geen groene stroom ;)

Maar altijd nog beter dan continue fossiele brandstof stoken ;)

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » vr 10 jul, 2009 12:47

Ik hoorde bij het tourverslag dat 15 wielrenners bergop evenveel co2 uitstoten dan een reguliere auto :wink:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Plaats reactie