Gerikketiken geratel bij vol gas bij warme motor

Gesloten
Gebruikersavatar
mavdsteen
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 5 apr, 2004 15:28
Locatie: Bunnik

Gerikketiken geratel bij vol gas bij warme motor

Bericht door mavdsteen » do 18 nov, 2004 17:23

Hallo Allemaal,

Ik heb mijn motor op de voordehandliggende mankementjes gechecked, maar ik kan nog steeds de oorzaak van mijn 'probleem' niet vinden. Het probleem is het volgende: wanneer de motor goed warm is en ik wil inhalen op de rijksweg of ga bergopwaards en geef dus vol gas, dan hoor ik en duidelijk getik en/of geratel uit de motorruimte komen. Dit is alleen wanneer de motor warm is, met redelijk wat toeren per minuut.
Zijn dit de zuigerveren, klepmechanisme of andere vorm van slijtage?
Of moet ik me echt zorgen gaan maken?
Overigens loopt het vermogen niet merkbaar terug en er ontstaan ook geen rookwolken ofzo.

Heeft iemand een idee?

Groetjes,

Marcel

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Gerikketiken geratel bij vol gas bij warme motor

Bericht door Handjes » do 18 nov, 2004 17:34

Wat voor soort benzine tank je?
La vie est belle.

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 18 nov, 2004 17:36

Zitten je wielen goed vast? En je plaatwerk idem dito?
Zijn je aandrijfassen goed gesmeerd?
Klinkt allemaal stom maar wie weet.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Heidi
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 29 aug, 2004 15:46
Locatie: Enschede

Bericht door Heidi » do 18 nov, 2004 22:30

de mijne doet dat ook denk ik, er is mij verteld dat het de uitlaat is, ik omschrijf het geluid meer als tetteren. misschien is dat het? :?:

Gebruikersavatar
mavdsteen
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 5 apr, 2004 15:28
Locatie: Bunnik

Bericht door mavdsteen » vr 19 nov, 2004 01:19

Hallo,

ja ik weet vrij zeker dat de aandrijfassen en het plaatwerk in orde zijn.
Het geluid doet zich namelijk voor als je het gas helemaal intrapt (2e trap van de carburateur meen ik), laat je het gas ook maar iets los, dan verdwijnt het geluid weer. Het klinkt als een metalisch geratel, alsof je zeer fijne steentjes op een grote dunne metalen plaat uitstrooit als het ware.
Overigens tank ik keurig Euro 98 en voeg loodvervanger toe (2cv6 uit '81).
De uitlaat is inderdaad wel vervangen,.. misschien kan dat het zijn? Maar dan is het wel vreemd dat het alleen gebeurt onder die specifieke condities.

Groet,

Marcel

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » vr 19 nov, 2004 09:03

Kleppen gesteld..???
Wat brengt morgen.???

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 19 nov, 2004 09:14

mavdsteen schreef:Overigens tank ik keurig Euro 98 en voeg loodvervanger toe (2cv6 uit '81).
Tank je euro 95 of super 98 loodvrij? Want euro98 bestaat niet helaas... Overigens hoef je geen loodvervanger toe te voegen. Zolang je op super98 rijdt is er niks aan de hand. Zie ook de andere topics die er deze week over zijn.

Je beschrijving klinkt namelijk precies als pingelen. Dat klinkt gezellig, maar is eigenlijk een interne 'oorlog' in je cilinders; het mengsel detoneert uit zichzelf nog voordat de zuiger in de hoogste stand is. Hierdoor krijgt deze een enorme klap (wordt al teruggeduwd terwijl de eigenlijk ontsteking met de bougie nog niet geweest is). Dit gebeurt als je euro95 tankt. Het kan ook gebeuren als je ontsteking niet op tijd staat, de kleppen niet optimaal openen/dichten of als je verkeerde bougies gebruikt. Wanneer heeft hij voor het laatst een 10.000 km-beurt gehad?
La vie est belle.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » vr 19 nov, 2004 10:10

Dit is inderdaad pingelen. Zorg dat je de goede benzine tankt en zet je ontsteking op tijd.
Rijd hier niet te lang mee door, want dan kost het je namelijk je zuigers en je koppen.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » vr 19 nov, 2004 12:32

Nog een optie: losse kleptuimelars, maar dan zal het geluid steeds erger worden en op een gegeven moment verlies je gigantisch veel vermogen (maximaal 50 in z'n 2 0f in z'n 3, aan z'n 4 kom je niet toe).

Inderdaad: ervaring mee.
Afblijven.

Gebruikersavatar
mavdsteen
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 5 apr, 2004 15:28
Locatie: Bunnik

Bericht door mavdsteen » vr 19 nov, 2004 20:43

Hoi,

Sorry voor de verwarring,.. ik tank 98 octaan benzine die ongelood is,.. vervolgens voeg ik er loodvervanger van de shell aan toe.
De kleppen zijn gesteld, maar maken al flink wat herrie sinds ik de auto ken. Volgens het haynes kunnen de tuimelaars en dergelijke (valve mechanism) voor verantwoordelijk zijn. Ik zal de ontsteking nog eens goed bekijken, want pingelen mogen we niet hebben! :shock:

Groet,

Marcel

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 22 nov, 2004 17:23

zoals al eerder is gepost, het kunnen bougies zijn met een verkeerde warmtegraad, of er zit veel koolaanslag op de cilinderkop, dit blijft nagloeien van de vorige verbranding en zorgt voor een vroegtijdige verbranding van het mengsel. Dit is eigenlijk alleen te checken door de kop eraf te halen :? je zou eens bij een eendenspecialist kunnen vragen of die er een stuk mee wil gaan rijden, kan een hoop (onnodig) werk schelen....
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

aryan
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: do 4 nov, 2004 19:35

Bericht door aryan » ma 22 nov, 2004 18:08

Ik vind het typicsh als pingelen klinken.

Als de onsteking op tijd staat is waarschijnlijk de maximale vervroeging van de centrifugaalvervroeging te groot. De maximale vervroeging wordt bepaald door een aanslag.

De centrifugaal verstelling is bij de meeste eenden inmiddels behoorlijk oud, veel ouder dan citroen ooit had gedacht dat ze zouden moeten meegaan. Het nokje slijt bv onregelmatig af waardoor de l en r cilinder ongelijk kunnen onsteken, de veertjes worden slapper, de asjes en aanslagpunten lubberen uit etc M.i. is de beste oplossing om een 123 onsteking te monteren maar met goed afgestelde puntjes en een goed werkend centrifugaal systeem kan het natuurlijk ook goed gaan.

/Aryan

PS als je dit euvel verholpen heb zal de eend waarschijnlijk wel iets minder hard gaan.

Gesloten