Extra benzinetank + meter
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Extra benzinetank + meter
In mijn 2cv heb ik een extra 50 liter tank. Hier zit een sensor in die de weerstand doorgeeft.
0 ohm = lege tank
190 ohm = volle tank
Het probleem is dat de meter te weinig aangeeft, dus heb ik er een testopstelling van gemaakt.
Hieruit blijkt dat een voltage lager dan 12 volt te weinig op de meter aangeeft en meer dan 12 volt te veel.
Met het voltage op 12V, de sensor zo gezet dat de meter precies in het
midden zit.
Wanneer ik het voltage naar beneden draai, zakt de meter (tank leger),
maar wanneer ik het voltage omhoog draai dan stijgt de meter (tank
voller).
Dit alles met een onveranderlijke positie van de sensor, dus zelfde ohm weerstand.
Het lijkt mij niet dat de weergave van de meter afhankelijk is van het voltage maar alleen de sensorpositie (ohm).
Kan iemand dit verklaren?
0 ohm = lege tank
190 ohm = volle tank
Het probleem is dat de meter te weinig aangeeft, dus heb ik er een testopstelling van gemaakt.
Hieruit blijkt dat een voltage lager dan 12 volt te weinig op de meter aangeeft en meer dan 12 volt te veel.
Met het voltage op 12V, de sensor zo gezet dat de meter precies in het
midden zit.
Wanneer ik het voltage naar beneden draai, zakt de meter (tank leger),
maar wanneer ik het voltage omhoog draai dan stijgt de meter (tank
voller).
Dit alles met een onveranderlijke positie van de sensor, dus zelfde ohm weerstand.
Het lijkt mij niet dat de weergave van de meter afhankelijk is van het voltage maar alleen de sensorpositie (ohm).
Kan iemand dit verklaren?
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Klopt, maar met een brandstofmeter zou je toch juist een constante spanning willen gebruiken als meetreferentie?
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
Als je de boel wilt ijken zo ik dit op 13,5 volt doen, dit zal doorgaans je boord spanning zijn als alles goed is.
Een potentiometer is eigenlijk een spanningsdeler, de som van de spanningen zal gelijk zijn aan de boordspanning. De variable weestand zal de spanning over je meter doen varieren waardoor de uitslag veranderd.
Wikipedia is altijd een uitkomst:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsdeler
Een potentiometer is eigenlijk een spanningsdeler, de som van de spanningen zal gelijk zijn aan de boordspanning. De variable weestand zal de spanning over je meter doen varieren waardoor de uitslag veranderd.
Wikipedia is altijd een uitkomst:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsdeler
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Tom, er klopt niet veel van je verhaal.
Nogmaals: de spanning (volt) is constant en de stroom (amperes) wordt gemeten.
De spanning varieren geeft wel een andere uitslag maar dat is logisch omdat bij gelijke weerstand de stroom dan ook toe- of afneemt.
De metertjes hebben overigens allemaal een afwijking zoals elke eendrijder wel weet
Nogmaals: de spanning (volt) is constant en de stroom (amperes) wordt gemeten.
De spanning varieren geeft wel een andere uitslag maar dat is logisch omdat bij gelijke weerstand de stroom dan ook toe- of afneemt.
De metertjes hebben overigens allemaal een afwijking zoals elke eendrijder wel weet
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Het gaat hier om nieuwe meter/sensor van het merk WEMA (http://www.wema.no/publish_files/Wema_C ... uction.pdf) met een sensor (http://www.wema.no/publish_files/S3_-_326000-326080.pdf).
Van een moderne 12 volt brandstofmeter zou je toch mogen verwachten dat deze een bepaalde tolerantie heeft van bijvoorbeeld 8-16 volt en dan bij een referentiespanning van bijvoorbeeld 6 volt de stroom meet aan de hand van de weerstand.
Hiermee heb je dan toch het wisselende voltage uitgeschakeld als bepalende factor voor de uitslag van de meter?
Van een moderne 12 volt brandstofmeter zou je toch mogen verwachten dat deze een bepaalde tolerantie heeft van bijvoorbeeld 8-16 volt en dan bij een referentiespanning van bijvoorbeeld 6 volt de stroom meet aan de hand van de weerstand.
Hiermee heb je dan toch het wisselende voltage uitgeschakeld als bepalende factor voor de uitslag van de meter?
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ik bedoel dat de brandstofmeter intern de geleverde spanning omzet naar een meetspanning zodat de meter altijd hetzelfde niveau aangeeft bij een bepaalde weerstand.
Het maakt dan dus niet uit of je boordspanning 12 volt of 14 volt is.
P.S. als jouw spanning altijd 12 volt is klopt er iets niet met je electrische installatie.
Het maakt dan dus niet uit of je boordspanning 12 volt of 14 volt is.
P.S. als jouw spanning altijd 12 volt is klopt er iets niet met je electrische installatie.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
Het verhaal over spaningsdeler is technisch niet zo slecht hoor, de datasheets die later toegevoegd zijn verduidelijken het systeem en gaat het verhaal over de spannings deler niet op..
De meter doet "iets" met de impedantie die eraan hangt....maar of deze dat doet door er "12 v" op te zetten zie ik nergens terug.
Ik zie dat er een "A" en een "E" type sensoren zijn, ik neem aan dat je dat op één of andere manier in kan stellen...in de meter. Denk dat daar iets niet goed gaat.
De meter doet "iets" met de impedantie die eraan hangt....maar of deze dat doet door er "12 v" op te zetten zie ik nergens terug.
Ik zie dat er een "A" en een "E" type sensoren zijn, ik neem aan dat je dat op één of andere manier in kan stellen...in de meter. Denk dat daar iets niet goed gaat.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Als je boordspanning varieert dan varieert ook de gedeelde spanning die een maat is voor het brandstofniveau. De enige oplossing is een spanningsstabilisator gebruiken. Die maakt van een spanning die varieert tussen -zeg- 15 en 12 volt een vaste spanning van -zeg- 11 Volt.
Te koop bij elke doe - het - zelf electronicaboer of voor een paar euro zelf te bouwen.
Met een spanningsstabilisator heb je altijd een precieze brandstofmeting.
Te koop bij elke doe - het - zelf electronicaboer of voor een paar euro zelf te bouwen.
Met een spanningsstabilisator heb je altijd een precieze brandstofmeting.