compo set?

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Stukje Nostalgie
Beginner
Beginner

Bericht door Stukje Nostalgie » wo 15 jul, 2009 13:10

Oke, is er direct bij besteld. Hoop vandaag of morgen mijn bestelling te mogen ontvangen. Nu ben ik in Solidworks even wat kisten aan het tekenen. Bij audio systems adviseerden ze voor deze composet een kistinhoud van 3 liter ... Dit lijkt mij behoorlijk klein en aangezien er voorlopig nog geen sub in m'n eendje lig, dacht ik zelf aan iets groter. Zo zag ik dat Spoodeend een kastinhoud van 6 liter hanteerd. Wat zou voor mij een mooie inhoud zijn voor een gesloten systeem, of zijn er ergens T/S parameters beschikbaar?

Ps. ga voorlopig een allround kistje bouwen die ik op verschillende plaatsen in de eend weg kan stoppen. Zo kan ik het geluidsbeeld ervaren.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 15 jul, 2009 13:40

6 liter is buitenmaats. Maar, rond de 2,5 liter netto, dus met speaker geplaatst.

Je kunt dan spelen vanaf 50 hz, en dat is laag zat voor de normale every day muziekjes. Mocht je later een sub installeren, dan kun je naar 70 hz gaan filteren, en kan het wat luider spelen zonder vervorming.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Stukje Nostalgie
Beginner
Beginner

Bericht door Stukje Nostalgie » vr 17 jul, 2009 23:50

Spulletjes ontvangen, ben benieuwd wat voor geluid eruit komt (ogen nogal klein in vergelijk met m'n Seas midwoofers). Kistjes zijn berekend op 2.8 liter, vanmiddag een deel ervan gemaakt en verlijmd. Morgen/ overmorgen het eierkoppenfolie erin en de rest verlijmen. Ik zal meteen foto's maken en posten.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 18 jul, 2009 09:25

Die eierdoppenfolie mag je ook weglaten. Gaat je kick ten goede komen dan.

Met de demping erin, gaat het wat "donkerder" klinken is de ervaring. Zonder krijg je net wat meer directe kickbass.

Wil natuurlijk wel pix zien, erg nieuwsgierig
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Stukje Nostalgie
Beginner
Beginner

Bericht door Stukje Nostalgie » za 18 jul, 2009 23:46

Hier even een foto overzichtje van fase 1:

De basis vormgeving is ontworpen adv de beschikbare ruimte onder de voorstoelen. Als hout is gekozen voor is een kwart (122x61cm) gegronde 18mm MDF plaat.
Afbeelding

Het vooraanzicht met verzonken rand waarin de luidspreker valt. Dit geeft later de ruimte een rooster te plaatsen en zorgt voor een betere afstraling van de middentonen.
Afbeelding

Slagmoeren gemonteerd aan de achterkant van de baffle. Dit is sterker dan een schroef en zo kan de midwoofer later worden gedemonteerd (dit ivm volledig dichtlijmen van de behuizing). Tip, zorg voor een druppel constructielijm onder de slagmoeren, ze willen weleens loskomen.
Afbeelding

De luidspreker geplaatst in zijn nieuwe behuizing.
Afbeelding

Het eerste zijschot geplaatst met constructielijm. De inkeping achteraan gaat de basis worden van de plaatsing op het frame.
Afbeelding

Morgen weer lekker verder klussen ...

Ps Pip, ik hoop niet jouw topic teveel te vervuilen.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 19 jul, 2009 10:02

aan je taalgebruik en werkwijze te zien ben je niet nieuw in speakerbouw.

Strak hoor. Je had evt, wat minder dik mogen gaan. Mijn kicks zijn 8mm, door de kleine oppervakken en de vele hoeken is dat zo sterk als een huis, zinder schroeven, alleen verlijmt. Ik ben wel benieuwd naar het verschil in geluid hoor.

Ga je ze nog volledig bekleden? en komt er nog schuim in? (kun je altijd nog doen, je speakers kunnen er nog uit)

En, mag ik straks je foto's op mijn site plaatsen, als voorbeeld van leuke setjes ?
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Stukje Nostalgie
Beginner
Beginner

Bericht door Stukje Nostalgie » zo 19 jul, 2009 21:14

Ja, ondertussen al wat meer geklust met audio, zie ook, http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... hlight=dd8.

De luidsprekers draaien ondertussen middels de standaard afstelling van het filter. Toch mis ik de nodige diepgang in de muziek en klinkt het nogal kill. Hopelijk is dit met dempingsmateriaal op te waarderen ...

Nu zag ik op het filter staan dat er een tweede (mid)woofer aangesloten kan worden. De aansturing blijft dan komen vanuit mijn 2x100w versterker. Aangezien ik toch graag allround muziek om mij heen hoor ... welke achterspeakers zijn een toevoeging voor de hoedenplank?

Morgen upload ik de foto's van fase 2 en binnenkort is een 3d pdf beschikbaar als tekening.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 19 jul, 2009 22:34

achterspeaker kunnen, maar niet op die versterker denk ik. Als je een extra set kicks gaat aansluiten op het filter speel ten eerste natuurlijk alleen mid-kick over die aansluiting, maar belangrijker, de impedantie zakt naar 2 ohm, en dat gaat je versterker niet halen denk ik?

wellicht een open deur, maar, hoe is je versterker nu gefilterd? Als deze nu "full-range" speelt, dan kan het zijn dat je versterker het net niet haalt vanwege net te weinig power. Op zich moet het prima gaan spelen op zeg 50/70 hz. Ligt het niet aan de plaatsing? Door de plaats onder de stoelen gaat er natuurlijk veel laag "verloren" bij de benen. Misschien kun je daar nog wat halen?

En, ik heb de tweeters maximaal afgezwakt. Dat scheelt behoorlijk in schelheid, en wellicht bij jouw ook wat in kilheid. Omdat je dan misschien wat meer kick naar voren trekt?

nog even een edit, na het bekijken van je topic op dat zelfbouw forum:

Je bent lekker onderweg met WINISD, heb je deze speakers ook gesimuleerd? Mijn ervaring is namelijk dat de simulatie een onmogelijkheid liet zien, welke door het bouwen van de kistjes in het echt gelukkig niet waar is gebleken.

Verder, het huis gebruik en auto gebruik is helaas bijna niet te vergelijken, je zit met zoveel veranderend omgevings geluid, zeker in zon eend
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Stukje Nostalgie
Beginner
Beginner

Bericht door Stukje Nostalgie » ma 20 jul, 2009 13:20

Het zijn vooral de middentonen die ik mis, nu kon ik gisteren niet echt lekker testen ivm het ontbreken van een radio. Deze is net binnengekomen dus vanavond even inbouwen en afstellen. Wanneer ik dan nog steeds niet tevreden ben, dan gaan we de opstelling en of het filter aanpassen.

Voorlopig wil ik het wel even bij deze versterker houden. Nu zie ik wel dat er een schakelaar opzit om te schakelen tussen 4 en 2 (bridged) ohm. Is dit wat je bedoelt en gaat dit werken met een set extra rear speakers op het bestaande filter? Is de AS CO-609 Plus bijvoorbeeld wat als rear speaker of zijn er betere alternatieven?

Stukje Nostalgie
Beginner
Beginner

Bericht door Stukje Nostalgie » wo 22 jul, 2009 23:07

Fase 2, van de 2cv AS composet.

De voorbereidingen zijn getroffen voor het plaatsen van de woofers. Helaas ontbreekt het momenteel aan terminals, deze komen later wanneer het geheel (wit) gespoten wordt.
Afbeelding

De filtercomponenten en de woofers geplaatst. Plaats voor het monteren van de woofers dunne tochtstrip zodat hierop geen lekkage ontstaat.
Afbeelding

De versterker is geplaatst onder de achterbank. Hiervoor is voldoende riumte voor een flinke versterker, uit het zicht en tevens gemakkelijk de massa te plaatsen op de carrosseriebouten. Het nadeel is wel dat wanneer je passagiers op de achterbank plaats ze na 8 cm inzakken op de versterker zitten. Aangezien ik voorlopig nog geen kinderen heb en vrienden nog niet eerder achter in een eend hebben gezeten, interesseert dat mij geen *@&#( :wink:
Afbeelding

De kabels getrokken van voor tot achter in de auto. Deze zijn gemonteerd in de flexibele kabelgoot, dit ivm de railverstelling van de bank. Tip, zorg ervoor dat de fasekabel voldoende ( 15 cm) gescheiden ligt van de rca kabel, deze zijn namelijk niet afgeschermd waardoor je zo'n motor zoom over de radio hoort.
Afbeelding

Zoek de tweeter!
Afbeelding

Tip voor beginnende elektriciens, zorg dat de pluskant altijd voorzien is van de vrouwelijke kabelschoen. Daarbij de min als contra, dit ivm het niet verkeerd aan kunnen sluiten van de polen.
Afbeelding

In onderstaande foto zie je de positie van de speaker. Hier zie je dat de kist meeloopt met de zitting en bij heftige drempels zit je niet met de billen op het hout. Vervolgens zie je dat de kistsleuven exact over het frame valt en wordt middels ty-wraps wordt gelocked. Momenteel staan de speakers op de buitenste stand, welke in mijn optiek ook het beste klinkt.
Afbeelding

Hier een view met beide speakers gemonteerd. Deze manier van plaatsing prefereer ik, zowel audiotechnisch als praktisch. Het voordeel ook is dat er geen deurpanelen verbouwt moeten worden, de speakers uit het zicht zitten (diefstal) en daarmee ook niet kapot te trappen zijn.
Afbeelding

Het volgende project is alweer van start, morgen krijg ik de AS 609 plus binnen. Dus vanavond ben ik begonnen met een ontwerp voor de plaatsing van de coax-jes in een hoedenplank.

De ontwerpeisen hierbij zijn:
  • Onopvallend ivm diefstal
    Gemakkelijk demontabel ivm wegnemen achterbank (ruimte)
    Optimalere hoek ipv het direct afstralen tegen de achterruit
    18mm houtplaat die tevens goed gefixeerd staat ( beide ivm resonatie)

Ducky Duke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Ducky Duke » do 23 jul, 2009 10:14

wel goed idee zo, heb ook nog een compo-setje liggen om in te bouwen.
ziet er netjes uit
Charleston 1985, binnenkort geschorst voor complete restauratie

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 23 jul, 2009 13:50

kleine tip nog...........

Doe je versterker op een dunne plaat hout, monteer die op de koets. Dan heb je minder kans op ground loop over de rca's. Ook kan het je massa poorten kosten in je radio, omdat de massa opeens ergens gaat zoeken waar die niet hoort. Je zou de eerste niet zijn die op deze manier als nog heel veel problemen krijgt.
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Stukje Nostalgie
Beginner
Beginner

Bericht door Stukje Nostalgie » do 23 jul, 2009 19:43

Inderdaad, dat is geen slechte tip! En dan niet met dezelfde schroef het hout op de versterker schroeven en vervolgens in de bodemplaat :wink:

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door duck-tuc » do 15 jul, 2010 17:27

ik ben bij de mijne ook van plan om een complete installatie in te steken,
nu wou ik die deurpanelen voor en achteraan aanpassen dat vooraan een 17 cm compo en achteraan 13cm compo past.
zou je dan vooraan nog genoeg beenruimte hebben om goed te kunnen koppelen, remmen?

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » vr 16 jul, 2010 11:41

duck-tuc schreef:ik ben bij de mijne ook van plan om een complete installatie in te steken,
nu wou ik die deurpanelen voor en achteraan aanpassen dat vooraan een 17 cm compo en achteraan 13cm compo past.
zou je dan vooraan nog genoeg beenruimte hebben om goed te kunnen koppelen, remmen?
ik zou het anders doen, een GOEDE! 16.5 / 17 cm compo set voor en een klein 8 of 10 " woofertje achterin, heb je veel meer aan, het geluid klinkt dan veel natuurlijker en is waarschijnlijk nog goedkoper ook. goeie 4 kanaals versterker ertussen en je hebt echt prima geluid! kijk s op de site van spookeend, die heeft voorin zijn eend ook wat gebouwd, je levert zo idd wel wat in wat betreft beenruimte, voor mij geen optie (lange benen) je kan voor ook voor goeie kleinere compo's gaan en een klein kistje in/onder de aflegplank bouwen en dan je woofer op een iets groter bereik laten spelen.

suc6, greetzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie