bokkende koppeling HY
bokkende koppeling HY
de koppeling van mijn HY bokt ontzettend met oplaten komen van het pedaal.
nu is de motor zoals het een goede HY betaamd errug zweeterig
kan het zijn dat het komt van olie op de plaat
en wat daar aan te doen?
af is het iets anders?
ik weet dat het niet over een eend gaat maar er zijn vast ook wel wat HY kenners hier op het forum.
nu is de motor zoals het een goede HY betaamd errug zweeterig
kan het zijn dat het komt van olie op de plaat
en wat daar aan te doen?
af is het iets anders?
ik weet dat het niet over een eend gaat maar er zijn vast ook wel wat HY kenners hier op het forum.
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80Q 1980 poepiebruin
euh ja sinds 1 minuutjePunky schreef:Ben je al lid van het HY forum. Dat bestaat namelijk ook.
Suc6.

kwam er een 10 minuten na het plaatsen hier achter dat die ook bestond
(man da's forum nummer 13 waar ik nu opzit

O ja als je heuvel af rijd en het gas los laat ruik je aangebakke olie!
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80Q 1980 poepiebruin
-
- Regelmatige poster
-
- Regelmatige poster
Ik zou het eerst toch maar simpeler proberen op te lossen hoor.
Bokkende koppeling kan komen door scheef of onregelmatig afslijten van koppeling. Komt wel eens voor als je vaak met weinig gas wegrijdt en door "toeval" dat vaak ongeveer op dezelfde plek van de plaat gebeurt.
Ga een tijdje (dagen/week) wegrijden met wat meer gas en wat meer slippende koppeling, je hebt dan kans dat ie de bobbels uit je plaat slijt en dus wat gelijkmatiger wordt.
Martijn Arnhem
Bokkende koppeling kan komen door scheef of onregelmatig afslijten van koppeling. Komt wel eens voor als je vaak met weinig gas wegrijdt en door "toeval" dat vaak ongeveer op dezelfde plek van de plaat gebeurt.
Ga een tijdje (dagen/week) wegrijden met wat meer gas en wat meer slippende koppeling, je hebt dan kans dat ie de bobbels uit je plaat slijt en dus wat gelijkmatiger wordt.
Martijn Arnhem
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D
-
- Regelmatige poster
Hoe simpeler de oplossing, hoe beter natuurlijk. Maar t.a.v. de stelling van Martijn het volgende. Als de motor stationair draait, maakt hij ca 800 toeren/min. Als je wil optrekken geef je wat gas bij, laten we zeggen 1200 toeren/min. Dan kan het niet zo zijn dat de koppelingsplaat op één plaats aangrijpt bij het optrekken. De plaat wordt door het draaiende vliegwiel/drukgroep geleidelijk meegenomen en wel over de hele omtrek. Een bokkende koppeling komt veel voor bij oudere auto's met een ouderwetse drukgroep met drukvingers. Als die drukgroep wat slijtage heeft of niet goed is afgesteld brengt deze de aangrijping niet mooi parallel maar scheef over op de plaat en het vliegwiel.
Een bokkende koppeling kan voorts liggen aan een versleten koppelingsplaat, drukveren om de kern of een vette koppelingsplaat.
Bij mijn traction was het met een diafragma koppeling verholpen, deze werkt bovendien veel soepeler en gelijkmatiger.
succes ermee
Bert
Een bokkende koppeling kan voorts liggen aan een versleten koppelingsplaat, drukveren om de kern of een vette koppelingsplaat.
Bij mijn traction was het met een diafragma koppeling verholpen, deze werkt bovendien veel soepeler en gelijkmatiger.
succes ermee
Bert