bokkende koppeling HY

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

bokkende koppeling HY

Bericht door brammie » zo 19 jul, 2009 23:25

de koppeling van mijn HY bokt ontzettend met oplaten komen van het pedaal.
nu is de motor zoals het een goede HY betaamd errug zweeterig
kan het zijn dat het komt van olie op de plaat
en wat daar aan te doen?
af is het iets anders?

ik weet dat het niet over een eend gaat maar er zijn vast ook wel wat HY kenners hier op het forum.
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 20 jul, 2009 00:57

Ben je al lid van het HY forum. Dat bestaat namelijk ook.

Suc6.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 20 jul, 2009 11:46

Als ie bokkerig is met optrekken is dan kan de koppeling weleens versleten zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 20 jul, 2009 17:05

Punky schreef:Ben je al lid van het HY forum. Dat bestaat namelijk ook.

Suc6.
euh ja sinds 1 minuutje :shock: :shock:

kwam er een 10 minuten na het plaatsen hier achter dat die ook bestond

(man da's forum nummer 13 waar ik nu opzit :? en maar klagen dat ik nergens geen tijd voor heb :twisted: )


O ja als je heuvel af rijd en het gas los laat ruik je aangebakke olie!
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 20 jul, 2009 17:40

kromme koppelingsplaat?

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 20 jul, 2009 22:41

kan dat? :shock:
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 165
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » zo 26 jul, 2009 08:01

Het zal aan de drukgroep liggen. Ik adviseer een nieuw type drukgroep met diafragmaveer te monteren. Is verkrijgbaar bij de handelaren in traction onderdelen.

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » zo 26 jul, 2009 14:00

Ik zou het eerst toch maar simpeler proberen op te lossen hoor.

Bokkende koppeling kan komen door scheef of onregelmatig afslijten van koppeling. Komt wel eens voor als je vaak met weinig gas wegrijdt en door "toeval" dat vaak ongeveer op dezelfde plek van de plaat gebeurt.

Ga een tijdje (dagen/week) wegrijden met wat meer gas en wat meer slippende koppeling, je hebt dan kans dat ie de bobbels uit je plaat slijt en dus wat gelijkmatiger wordt.

Martijn Arnhem
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 165
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » zo 26 jul, 2009 14:34

Hoe simpeler de oplossing, hoe beter natuurlijk. Maar t.a.v. de stelling van Martijn het volgende. Als de motor stationair draait, maakt hij ca 800 toeren/min. Als je wil optrekken geef je wat gas bij, laten we zeggen 1200 toeren/min. Dan kan het niet zo zijn dat de koppelingsplaat op één plaats aangrijpt bij het optrekken. De plaat wordt door het draaiende vliegwiel/drukgroep geleidelijk meegenomen en wel over de hele omtrek. Een bokkende koppeling komt veel voor bij oudere auto's met een ouderwetse drukgroep met drukvingers. Als die drukgroep wat slijtage heeft of niet goed is afgesteld brengt deze de aangrijping niet mooi parallel maar scheef over op de plaat en het vliegwiel.
Een bokkende koppeling kan voorts liggen aan een versleten koppelingsplaat, drukveren om de kern of een vette koppelingsplaat.
Bij mijn traction was het met een diafragma koppeling verholpen, deze werkt bovendien veel soepeler en gelijkmatiger.
succes ermee
Bert

Plaats reactie