Olielampje?
Olielampje?
Beste,
Alhoewel dit vooral een 2CV forum is, wil ik graag een vraag stellen over mijn Dyane 6, in de hoop dat iemand er iets zinnigs op te zeggen heeft. Wat is het geval? Het olielampje van mijn Dyane begint na het starten te branden, en gaat niet meer uit, tot ik de sleutel weer omdraai.
Het begon met scherpe bochten, dan ging het lampje soms aan. Na het in gebruik nemen van nieuwe olie (15 w 40 van de Lidl) lijkt het of het probleem erger is geworden, maar dit kan toeval zijn. Het oliepeil is in orde, al heeft mijn vriendin in een lichte paniek misschien iets teveel olie toegevoegd.
Mijn vraag is of ik hiermee nog de 40km kan afleggen naar de garage, of dat ik meteen zou moeten stoppen met rijden. Ik ben een leek met auto's en weet nu dus even niet wat te doen.
Vr. gr.
Stefan.
Alhoewel dit vooral een 2CV forum is, wil ik graag een vraag stellen over mijn Dyane 6, in de hoop dat iemand er iets zinnigs op te zeggen heeft. Wat is het geval? Het olielampje van mijn Dyane begint na het starten te branden, en gaat niet meer uit, tot ik de sleutel weer omdraai.
Het begon met scherpe bochten, dan ging het lampje soms aan. Na het in gebruik nemen van nieuwe olie (15 w 40 van de Lidl) lijkt het of het probleem erger is geworden, maar dit kan toeval zijn. Het oliepeil is in orde, al heeft mijn vriendin in een lichte paniek misschien iets teveel olie toegevoegd.
Mijn vraag is of ik hiermee nog de 40km kan afleggen naar de garage, of dat ik meteen zou moeten stoppen met rijden. Ik ben een leek met auto's en weet nu dus even niet wat te doen.
Vr. gr.
Stefan.
Het olielampje gaat uit zodra er voldoende oliedruk is. Het kan natuurlijk zo zijn dat de drukschakelaar defect is. Maar voordat je deze vervangen hebt of op een andere manier je oliedruk hebt gecontroleerd (Ik zou zo 1,2,3 niet weten hoe?!?) zou ik niet meer met de auto rijden, en ook zo min mogelijk starten.
Dat het lampje in de bochten aangaat zou er op kunnen wijzen dat er te weinig olie in het carter zit. Maar dit heb je inmiddels bijgevuld?
Zit er overigens in de Dyane een apart lampje voor de remvloeistof?? Ik verwacht van wel. Zoniet, controleer dan je remvloeistofniveau eens.
Dat het lampje in de bochten aangaat zou er op kunnen wijzen dat er te weinig olie in het carter zit. Maar dit heb je inmiddels bijgevuld?
Zit er overigens in de Dyane een apart lampje voor de remvloeistof?? Ik verwacht van wel. Zoniet, controleer dan je remvloeistofniveau eens.
Of er in de Dyane twee lampjes zitten zou ik niet weten. In de eend zitten meestal twee rode lampjes naast elkaar. Een voor de remvloeistof en een voor de oliedruk.
Als het blok goed loopt, en je oliepeil staat gewoon goed (dus niet boven of onder het dunnere stukje op de peilstok), dan zou er weinig aan de hand moeten zijn. Het komt zoals gezegd weleens voor dat de oliedruksensor stuk gaat. Ook kan het lampje van de remvloeistof weleens gaan knipperen omdat het dopje op het reservoir schoongemaakt moet worden.
Bij het lampje van de remvloeistof zit een drukknopje waarmee je de werking kan testen. Als je het contact aanzet moet het oliedruklampje gaan branden. Als de motor draait moet ie uitgaan.
Overigens kun je beter olie kiezen van een betere kwaliteit. Goedkopere olie wil nog weleens sludge veroorzaken.
Als het blok goed loopt, en je oliepeil staat gewoon goed (dus niet boven of onder het dunnere stukje op de peilstok), dan zou er weinig aan de hand moeten zijn. Het komt zoals gezegd weleens voor dat de oliedruksensor stuk gaat. Ook kan het lampje van de remvloeistof weleens gaan knipperen omdat het dopje op het reservoir schoongemaakt moet worden.
Bij het lampje van de remvloeistof zit een drukknopje waarmee je de werking kan testen. Als je het contact aanzet moet het oliedruklampje gaan branden. Als de motor draait moet ie uitgaan.
Overigens kun je beter olie kiezen van een betere kwaliteit. Goedkopere olie wil nog weleens sludge veroorzaken.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Regelmatige poster
In een Dyane zitten net als bij de Eend 2 lampjes naast mekaar, wordt zelfs nog aangegeven in de Dyane welk lampje voor wat is.
Waarschijnlijk is gewoon de druksensor in het blok kapot waardoor deze kortsluiting maakt en zo het lampje constant laat branden. Als er genoeg olie in zit en de Dyane niet lekt dat is de sensor stuk.
@ TB
Een Dyane heeft zo'n testknopje niet;)
Waarschijnlijk is gewoon de druksensor in het blok kapot waardoor deze kortsluiting maakt en zo het lampje constant laat branden. Als er genoeg olie in zit en de Dyane niet lekt dat is de sensor stuk.
@ TB
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!
-
- Gebruiker
Overigens kun je beter olie kiezen van een betere kwaliteit. Goedkopere olie wil nog weleens sludge veroorzaken.[/quote]
Ik meen te weten dat de moderne olie synthetisch voor oudere motoren niet goed is. Deze tasten het rubber aan van de keerringen, waardoor lekkage ontstaat.
Of de olie van de aldi/lidl/gamma etc sludge veroorzaakt weet ik niet zeker, dat kan ook verband houden met korte ritjes en niet goed op temperatuur.
voor wat betreft het brandende lampje, vermoedelijk de sensor, gewoon vervangen en daarna herlijk rijden met je Dyane. Zie ook www.dyane.nl
met hartelijke groet aan alle A rijders,
Roel
Ik meen te weten dat de moderne olie synthetisch voor oudere motoren niet goed is. Deze tasten het rubber aan van de keerringen, waardoor lekkage ontstaat.
Of de olie van de aldi/lidl/gamma etc sludge veroorzaakt weet ik niet zeker, dat kan ook verband houden met korte ritjes en niet goed op temperatuur.
voor wat betreft het brandende lampje, vermoedelijk de sensor, gewoon vervangen en daarna herlijk rijden met je Dyane. Zie ook www.dyane.nl
met hartelijke groet aan alle A rijders,
Roel
-
- Veelvuldig poster
@ Lordmaster
Sludge wordt veroorzaakt door korte ritten en vocht in de olie. Bij een lange rit met goed opgewarmde motor ontstaat geen sludge, ook niet bij wat mindere olie. Trouwens wie bepaalt wat mindere olie is? Olie bij een wat mindere supermarkt?
In mijn Dyane (1983) zijn er 3 lampjes. vlnr Oliedruk, Acculaden en alarmverlichting.In een Dyane zitten net als bij de Eend 2 lampjes naast mekaar, wordt zelfs nog aangegeven in de Dyane welk lampje voor wat is.
Sludge wordt veroorzaakt door korte ritten en vocht in de olie. Bij een lange rit met goed opgewarmde motor ontstaat geen sludge, ook niet bij wat mindere olie. Trouwens wie bepaalt wat mindere olie is? Olie bij een wat mindere supermarkt?
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
-
- Heavy user
egtwel, iig in de "moderne" dyanes.lordmaster1 schreef: @ TB
maar idd 1ste verdachte is de oliedruksensor (kosten ca 8 euro) die dingen schijnen wel vaker de geest te geven, tweede verdachte is misschien het remvloeistof lampje verwarren voor die van de olie 3de is verstopte olie filter of intern filter of evt een versleten oliepomp, maar dat gebeurd niet zo vaak en snel.
he??? weet je dat zeker?Kulio schreef:@ Lordmaster
In mijn Dyane (1983) zijn er 3 lampjes. vlnr Oliedruk, Acculaden en alarmverlichting.In een Dyane zitten net als bij de Eend 2 lampjes naast mekaar, wordt zelfs nog aangegeven in de Dyane welk lampje voor wat is.
in mijn dyane uit 83 had ik 4 lampjes (weet zo even niet meer de volgorde) oliedruk (rood) remvloeistof (rood) knipperlicht (en dus ook alarmlichten groen) en grootlicht (blauw) in de aca had ik zelfs een vijfde lampje voor mistachterlicht). deze zitten in het dashbord, niet in de stuurconsole
acculaden heeft een 83er dyane een laadstroom meter voor. alleen de oude types hadden lampje hier voor. en een grootlicht verklikkerlampje is verplicht bij de apk
Laatst gewijzigd door dyane_maniac op do 20 aug, 2009 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
@ Dyane_Maniac
Ik heb in mijn Dyane 1983 geen alarmlicht voor grootlicht in het dashboard en nergens anders! Het kan zijn dat de Dyanes voor de Franse markt (ik heb een "Franse" Dyane) net iets anders waren dan die voor de Nederlandse markt. Wie zal het zeggen.he??? weet je dat zeker?
in mijn dyane uit 83 had ik 4 lampjes (weet zo even niet meer de volgorde) oliedruk (rood) remvloeistof (rood) knipperlicht (en dus ook alarmlichten groen) en grootlicht (blauw) in de aca had ik zelfs een vijfde lampje voor mistachterlicht). deze zitten in het dashbord, niet in de stuurconsole
-
- Gebruiker
- Contacteer:
ik heb hetzelfde probleem als topicstarter...het rode lampje (helemaal links, dat tevens aangeeft wanneer hij op contact staat) begin in een scherpe bocht nog wel eens te branden. Daarna gaat het weer weg. Heb laatst nog olie bijgevuld (15w40) maar heb het idee dat hij een klein beetje lekt. Denk dat ik maar eens olie etc ga verversen met 20w50 is toch de goede?
www.proxive.nl - autoreclame
- Michiel van G.
- Heavy user
- Contacteer:
Ik heb wel drie lampjes, maar alledrie rood, een voor de olie, een voor de remvloeistof en een voor de alarmverlichting/knipperlichten.Kulio schreef:@ Dyane_Maniac
Ik heb in mijn Dyane 1983 geen alarmlicht voor grootlicht in het dashboard en nergens anders! Het kan zijn dat de Dyanes voor de Franse markt (ik heb een "Franse" Dyane) net iets anders waren dan die voor de Nederlandse markt. Wie zal het zeggen.
mijn witte dyane had één lampje, voor de knipperlichten.
-
- Gebruiker
- Contacteer:
ik heb 5 gaten in het dashboard maar heb maar 3 lampjes. 1 rode voor contact/olie, blauwe voor dimlicht en grootlicht en 1 groene voor mijn richtingaanwijzers
www.proxive.nl - autoreclame