Eend Extreem Winterhard maken
Eend Extreem Winterhard maken
Hallo allemaal,
Deze vraag hebben we al aan mensen in PB gesteld en we van hen al de nodige goede tips gehad. We willen jullie ook graag laten meedenken, dus hier komt 'ie:
Wij zijn ons aan het bezinnen om met de 2CV in februari a.s. naar Jokkmokk (Poolcirkel, Zweden, 2500 km enkele rit) te reizen.
Wij zijn hier met de eend in zomer 2008 geweest zonder enig probleem.
In de winter is daar - 35*C heel gewoon! Dat is dus andere koek als onze Nederlandse "winters"...
Graag zouden we met mensen die al in extreme koude met de 2CV hebben gereisd (bijv. Raid Laponia) ervaringen uitwisselen, om te zien welke aanpassingen aan Doris D. aan te bevelen zijn.
Zelf denken we al aan bijv. een zwaardere accu, hoger laadstroom voltage (waar koop ik zo'n regelaar?), standkachel op 220V (bijna alle parkeerplaatsen in Zweden hebben een stopcontact) een ventilator in de beide kachelslangen, de kachelpotten extra isoleren, oliekoeler afdekken,. sensor om olietemp te controleren, dunnere olie, winterbanden (met spikes?), dakje isoleren, sneeuwschop meenemen, etc. etc.
Mogelijk heb je zelf de nodige ervaring opgedaan, dan willen we graag van je leren!
Alvast bedankt!
Deze vraag hebben we al aan mensen in PB gesteld en we van hen al de nodige goede tips gehad. We willen jullie ook graag laten meedenken, dus hier komt 'ie:
Wij zijn ons aan het bezinnen om met de 2CV in februari a.s. naar Jokkmokk (Poolcirkel, Zweden, 2500 km enkele rit) te reizen.
Wij zijn hier met de eend in zomer 2008 geweest zonder enig probleem.
In de winter is daar - 35*C heel gewoon! Dat is dus andere koek als onze Nederlandse "winters"...
Graag zouden we met mensen die al in extreme koude met de 2CV hebben gereisd (bijv. Raid Laponia) ervaringen uitwisselen, om te zien welke aanpassingen aan Doris D. aan te bevelen zijn.
Zelf denken we al aan bijv. een zwaardere accu, hoger laadstroom voltage (waar koop ik zo'n regelaar?), standkachel op 220V (bijna alle parkeerplaatsen in Zweden hebben een stopcontact) een ventilator in de beide kachelslangen, de kachelpotten extra isoleren, oliekoeler afdekken,. sensor om olietemp te controleren, dunnere olie, winterbanden (met spikes?), dakje isoleren, sneeuwschop meenemen, etc. etc.
Mogelijk heb je zelf de nodige ervaring opgedaan, dan willen we graag van je leren!
Alvast bedankt!
Met een waggelende groet van Annemiek en Hans
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Op deze site, onder "Onderweg" staat een stuk over een team dat mee heeft gedaan aan Raid Laponie. Ook de voorbereidingen zijn hier te zien:
http://www.2cv.nl/onderweg/team28/index.html
Succes met de voorbereidingen en de reis!
http://www.2cv.nl/onderweg/team28/index.html
Succes met de voorbereidingen en de reis!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
Mijn schoonvader heeft vroeger Raid Laponie en vorig jaar Raid Poronkusema meegereden.
Voor die laatste hebben ze volgende aanpassingen gedaan.
- Bodemplaat onder de motor
- Motorcompartiment volledig isoleren om de motor zo warm mogelijk te houden
- Wintergril (die je nog verder kan aftepen indien nodig)
- Een extra elektrische blazer in de kachelpijp naar de ruit.
- Een iets grotere/zwaardere batterij
- Grotere oliefilter met een adaptorplaat waar ook een oliedruk en olie temperatuur sensor in zit.
- Extra mistlichten vooraan
- Verstralers (vrij belangrijk i.v.m. de rendieren en elanden)
- Dak geïsoleerd
- Spleten bij de ruiten afgeplakt
- Gewone sneeuwbanden en sneeuwkettingen (die zijn uiteindelijk vrijwel niet gebruikt). Geschikte spijkerbanden vinden is niet evident en mag je niet altijd en overal gebruiken.
- Andere versnellingsbak olie (ik weet niet meer welke)
Voor die laatste hebben ze volgende aanpassingen gedaan.
- Bodemplaat onder de motor
- Motorcompartiment volledig isoleren om de motor zo warm mogelijk te houden
- Wintergril (die je nog verder kan aftepen indien nodig)
- Een extra elektrische blazer in de kachelpijp naar de ruit.
- Een iets grotere/zwaardere batterij
- Grotere oliefilter met een adaptorplaat waar ook een oliedruk en olie temperatuur sensor in zit.
- Extra mistlichten vooraan
- Verstralers (vrij belangrijk i.v.m. de rendieren en elanden)
- Dak geïsoleerd
- Spleten bij de ruiten afgeplakt
- Gewone sneeuwbanden en sneeuwkettingen (die zijn uiteindelijk vrijwel niet gebruikt). Geschikte spijkerbanden vinden is niet evident en mag je niet altijd en overal gebruiken.
- Andere versnellingsbak olie (ik weet niet meer welke)
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
Kijk mensen, zo groeit ons lijstje aanpassingen toch al aardig aan.
Zou een zwaardere dynamo nodig zijn? Met extra verstralers trekt dat nogal wat stroom lijkt mij...
Dit weekend eens kijken bij Jan van Gompel.
En waar vind ik de schoonvader van ArneBrys?
Zou een zwaardere dynamo nodig zijn? Met extra verstralers trekt dat nogal wat stroom lijkt mij...
Dit weekend eens kijken bij Jan van Gompel.
En waar vind ik de schoonvader van ArneBrys?
Met een waggelende groet van Annemiek en Hans
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
je stroomreglaar kun je zelf inregelen/afstellen. Met dagelijks gebruik van mijn eend, vroeger, had ik 2 regelaars, zomer en winter. Om dan je spullen te beschermen kun je even een schakeling maken dat je licht via relais aangaat bij aanzetten contact.
Ik stelde met licht aan mijn regelaar op 13.5 volt, alleen kan het dan misgaan als je een keer start met je licht uit, vandaar de extra schakeling. Dit werkt alleen met een gewone eenden dynamo. Je zou m kunnen laten reviseren, en een reserve meenemen, net als je v-snaar.
Dan kun je de gewone stroom spanningsregelaar dus aanpassen. Mocht je een visa dynamo tegen komen, kun je die erop zetten, die heeft een spanningsregelaar aan boord. Dus moet je wat meer aanpassen.
Ga je echt aan de standkachel, overweeg dan een Northstar accu. Duur ja, bizar goed, ook ja. Gewoon een NSB 90 erin, en gaan. Is 90 ampere, je dynamo doet 30 ampere/uur, dus bij volledig leeg, doet je eend er ruim 3 uur over om m bij te laden, maar goed, zover komt het eigenlijk niet met zo'n accu.
Zorg dat je met verstralers gewoon niet meer gaat trekken als die 30 ampere, dan houdt je dynamo het makkelijk bij, maar ter illustratie, wij trekken met dikke audio installs over langere perioden veeeeeel meer dan 30 ampere, en dat gaat ook goed. Hoewel ik dan de audio uit kan zetten om de terug weg bv. de accu op te laden, met lampen aan zul je bijna continu rijden denk ik?
Ik stelde met licht aan mijn regelaar op 13.5 volt, alleen kan het dan misgaan als je een keer start met je licht uit, vandaar de extra schakeling. Dit werkt alleen met een gewone eenden dynamo. Je zou m kunnen laten reviseren, en een reserve meenemen, net als je v-snaar.
Dan kun je de gewone stroom spanningsregelaar dus aanpassen. Mocht je een visa dynamo tegen komen, kun je die erop zetten, die heeft een spanningsregelaar aan boord. Dus moet je wat meer aanpassen.
Ga je echt aan de standkachel, overweeg dan een Northstar accu. Duur ja, bizar goed, ook ja. Gewoon een NSB 90 erin, en gaan. Is 90 ampere, je dynamo doet 30 ampere/uur, dus bij volledig leeg, doet je eend er ruim 3 uur over om m bij te laden, maar goed, zover komt het eigenlijk niet met zo'n accu.
Zorg dat je met verstralers gewoon niet meer gaat trekken als die 30 ampere, dan houdt je dynamo het makkelijk bij, maar ter illustratie, wij trekken met dikke audio installs over langere perioden veeeeeel meer dan 30 ampere, en dat gaat ook goed. Hoewel ik dan de audio uit kan zetten om de terug weg bv. de accu op te laden, met lampen aan zul je bijna continu rijden denk ik?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Mooi spul, Northstar accu's.
Heb net de website gezien en dat ziet er goed uit. Kost een flink vermogen, geeft ook flink vermogen
Je moet er mee rekenen dat je naar mate je naar het noorden gaat je steeds minder daglicht hebt. Alleen tussen de middag is het een paar uur licht, daarna al snel weer schemer en donker. Je kunt je accu dus tijdens parkeertijd bijladen vanuit een 220V. stopcontact, dat daar bij veel parkeerplaatsen aanwezig is. Hierop sluit je ook een eventuele kachel of motorverwarming aan.
Heb net de website gezien en dat ziet er goed uit. Kost een flink vermogen, geeft ook flink vermogen
Je moet er mee rekenen dat je naar mate je naar het noorden gaat je steeds minder daglicht hebt. Alleen tussen de middag is het een paar uur licht, daarna al snel weer schemer en donker. Je kunt je accu dus tijdens parkeertijd bijladen vanuit een 220V. stopcontact, dat daar bij veel parkeerplaatsen aanwezig is. Hierop sluit je ook een eventuele kachel of motorverwarming aan.
Met een waggelende groet van Annemiek en Hans