Vandaag een heerlijk ritje gemaakt in mijn eendje.
Wel had hij de laatste weken een vaak geluidje, maar na het opnieuw monteren van de kachelpot leek dit geluid weg te zijn.
Tot vandaag. het geluid kwam weer duidelijker naar voren, de motor viel plotseling uit toen ik wat wou afremmen.
Mijn vriend gebeld, die mij naar huis gesleept heeft. Hij start wel (soms niet altijd) . Maar na hem gestart te hebben komt er na een paar sec. een gigantische hoop rook uit de dynamo.
Vandaar dat ik denk dat mijn dynamo overleden is. Of zijn er nog andere oorzaken waardoor een dynamo gigantisch heet wordt?
Alvast bedankt voor de hulp!
Dynamo kapot?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 266
- Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
- Locatie: Vierlingsbeek
De dynamo is eraf, tsja vandaar dat hij de laatste tijd iets minder lekker liep
Lager kapot, koolborstel dwars doormidden.
Dus zonet naar de plaatselijke eendenboer geweest (nog steeds bedankt voor het adres Siemen) en er zit weer een nieuwe dynamo op.
Hij loopt weer als een zonnetje.
En tegelijkertijd steeds meer trots op de sleutelkunsten van mijn vriend, hij begint eenden steeds meer te snappen!
Lager kapot, koolborstel dwars doormidden.
Dus zonet naar de plaatselijke eendenboer geweest (nog steeds bedankt voor het adres Siemen) en er zit weer een nieuwe dynamo op.
Hij loopt weer als een zonnetje.
En tegelijkertijd steeds meer trots op de sleutelkunsten van mijn vriend, hij begint eenden steeds meer te snappen!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
met contact af dan he! anders is er met de hand geen beweging in te krijgen.Wammes Waggel schreef:Is het rook UIT de dynamo?
Of loopt de dynamo zo verschrikkelijk zwaar dat het de V-snaar (veegsnaar zoals een maat van me dat ding noemt) is die rookt?
Als je de snaar er af haalt dan moet je het wiel van de dynamo makkelijk rond kunnen draaien.
maar het is vrij simpel nameten. eerst de accu meten met de motor uit. deze moet 12,8 v zijn (even er van uit gaande dat de accu dus niet helemaal leeg getrokken is. dan starten en een beetje gas geven, dan moet je op de accu ca 14,8 volt meten. is dit veel minder (<13,2V) dan is de dynamo niet goed. veel meer en je spanningsregelaar is kapot. (dit alles even heel kort door de bocht)
maar met rook uit de dynamo en lawaai, gok ik kapotte lagers. je hebt wel dat kapje voor de dynamo/over de v-snaar(poelie)? deze zorgt namelijk voor koeling. omdat de dynamo op het uitlaatspruitstuk zit klopt het wel dat na een flinke rit deze heel erg heet kan worden.
ik zou bovenstaande even nameten en m even los zou halen en horen hoe die klinkt als je de poelie een slinger geeft. hoor je herrie dan zijn je lagers kaduuk. revisie kan, maar meestal is een andere (2dehands ca 25e nieuw ca 80 e) makkelijker
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction