Die vaste contacthoek was misschien zo bij de allereerste 123's maar de ontwikkeling van de 123's heeft niet stilgestaan inmiddels hebben echt waar alle 123's variabele dwell. Vraag het nog maar even aan Albert als je mij niet geloofd.Bullit schreef:Ik heb jaren geleden veel contact gehad met Albert en was een van de eersten (en weinigen) die een bruine 123 (destijds 123-visa genoemd) installeerde. Albert legde mij uit dat de gewone 123-2CV een vaste contacthoek had, net zoals puntjes dus. De 123-VISA was niet voor een visa bedoeld (die heeft de alom bekende module en sensoren) , maar voor een 2cv, maar alleen i.c.m. de bruine bobine (zogenaamde electronische bobine, wat ik een beetje een vreemde naam vind).
Precies zo weken alle 123's nu, alleen krijg je met een bruine visa bobine een nog krachtiger vonk vanwege de hogere stroom door lagere inwendige weerstand van de primaire spoel in de bruine bobine, een zwarte 123 is daar niet op gemaakt, de 123\uni en de 123\blue wel.Bullit schreef:De 123-Visa ontsteking had exact dezelfde vervroegingscurve maar een variabele contacthoek. Op die manier wordt je bobine bij hogere toerentallen langer 'geladen' en heb je dus vergeleken met een vaste contacthoek-ontsteking bij die hogere toerentallen een krachtiger vonk.
Nee dat klopt niet helemaal, een zwarte 123 zou snel kapot kunnen gaan van een bruine bobine door de grotere stroom, maar je kan rustig een zwarte bobine gebruiken bij een 123 die voor een bruine bobine geschikt is, net zoals je een zwarte bobine op een echte visa onsteking kan gebruiken, je krijgt dan alleen een zwakkere vonk.Bullit schreef:Wanneer je een zwarte bobine zo zou laden zo deze snel kapot gaan, waarschuwde Albert, deze was niet bestand tegen een zo efficiente oplading.
Ik kopier maar even uit http://123ignition.nl/index.php?id=1Bullit schreef:De nu verkochte standaard 123's hebben, wanneer je de site goed leest , nog steeds die vaste contacthoek. De UNI en Blauw uitvoering, detecteren de bobine en passen het contacthoektype (vast of variabel) daarop aan.
"VARIABLE DWELL-RATIO
So much better than a conventional contact breaker set up because the variable dwell angle ensures a large spark at high engine revolutions, with ‘points’ and of course points assisted ‘electronic ignition’ the dwell angle, controlled by the points gap, remains constant so at high revolutions the coil has insufficient charging time. 123ignition addresses the problem of dwell angle in just our basic model – other makes demand that you buy the ‘sports’ version for such performance"
Dat is misschien nu niet meer nodig?Bullit schreef:Als je mij niet gelooft, kun je Albert mailen of kan ik die oude mailtjes opzoeken. (Ik geloof dat ik er enkele heb bewaard.)
De ANWB had het wel mis, maar niet omdat de 123 een vaste contacthoek heeft, dat zou namelijk de bobine, net als puntjes, kunnen overladen. De variabele kontakthoek zorgt ervoor dat de bobine niet onnodig overlden en warm wordt wat bij puntjes bij stationairdraaien bv een probleem is.Bullit schreef:Conclusie: De ANWB had het mis: de contacthoek van de 123 is vast, en net zo groot als bij goed ingestelde puntjes, en kan zo de bobine niet overladen.
B.
/Aryan