Revisie dynamo

Plaats reactie
Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Revisie dynamo

Bericht door Yannick » di 25 aug, 2009 21:10

Hallo,

Aan mijn dynamo moet niet veel gebeuren behalve een grote schoonmaak. Wikkelingen zien er goed uit, ik heb nieuwe borstels en hij laadde nog bij toen het hok nog in elkaar zat.

Alleen vroeg ik me af of dit een probleem is:

Afbeelding

De isolatie van de draden begint te barsten. Ik ben de eerste om dat er gewoon uit te gooien en er nieuwe in te zetten, alleen krijg ik die magnetische blokken niet uit het dynamohuis. Het zijn dezelfde grote vijzen als aan de buitenkant van een startmoteur.

Wie helpt? Ik vind zo niet meteen een dynamorevisiebedrijf in de buurt dus vraag ik het hier maar. Het gaat hier uiteraard om een oude gelijkstroomdynamo, niet om een alternateur.


Groet,
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » di 25 aug, 2009 21:41

Ik zou het laten zitten. Alleen als je het idee hebt dat de isolatie er ook echt gaat af vallen dan zou ik overwegen om 't te vervangen. Wellicht is een drupje (plastic) lijm erop een idee om 't vocht buiten te houden?
------------------------------
Traction 11 BL 1950

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » wo 26 aug, 2009 13:18

Ik zou het vervangen. het is normaal niet gek veel werk.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2177
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 26 aug, 2009 16:25

Ik zou me er niet druk over maken.
Ik denk dat mijn dynamo in veel slechtere staat is en dat bleek uiteindelijk de beste te zijn die ik in jaren heb gehad.
Je zou alles goed schoon kunnen maken en de draden in spuiten met isolatie lak.
Zou te koop moeten zijn bij electronica winkels.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5192
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 26 aug, 2009 16:41

Je kunt proberen de draden te wikkelen met stoffen isolatietape. (zoals om de rest van de spoelen) Zorg alleen dat ze vrijblijven van het anker, maar dat is wel logisch natuurlijk... :P
diverse Citroens, wat anders.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » wo 26 aug, 2009 19:23

Pelt schreef:Ik zou het vervangen. het is normaal niet gek veel werk.
De draden lopen door in de ondemonteerbare magnetische blokken. Of weet iemand hoe ze die dingen wel uit elkaar gooiden destijds? Zeker bij mijn startmotor zou ik graag alles er uit halen om het binnenin ook te kunnen stralen en weer netjes in elkaar te zetten maar ik slaag er niet in. Op vijzen kan je ook zo weinig kracht zetten.

Bedankt in ieder geval!


Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » do 27 aug, 2009 08:14

Probeer het eens met een slagschroevendraaier.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5192
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 27 aug, 2009 09:56

niet doen dan kun je het dynamohuis vervormen.
Bij een autoelektrobedrijf of een wikkel bedrijf hebben ze een speciale schoevendraaier in een soort boorkolom. Hiermee kunnen ze druk zetten terwijl de schroevendraaier met een hefboom gedraaid wordt. Hierbij wordt het dynamohuis op een dikke stang of buis geschoven ter ondersteuning.
@yannick
Kijk ook eens de "dictionaire de reparation" van de oude 2cv hier staat ook een soort eigenbouw aparaat in voor dit werk.
diverse Citroens, wat anders.

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » do 27 aug, 2009 10:09

Deze bedoel je:
Afbeelding
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5838
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 27 aug, 2009 11:31

Je kunt ook mooi eikenhouten poot gebruiken en deze in twee wiggen laten hangen. Als je dan met beleid op je slagschroevendraaier slaat dan belast je niet de onderkant van de dynamo en de rest rust op een stuk hout. Desnoods nog een oude binnenband er omheen voor de demping. Ik heb menig startmotor los gehad en nooit problemen ondervonden. Let op, vijz kan wel eens vastzitten met een centerpunt, dus die moet je eers wegtikken (als die er al zit).

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » do 27 aug, 2009 11:38

Geniaal! Nu weet ik in ieder geval dat het mogelijk is, kan heel de boel uit elkaar.



Groet,
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5192
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 27 aug, 2009 12:27

ja die bedoelde ik.;-)
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie