Olieverbruik, revisie noodzakelijk?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Olieverbruik, revisie noodzakelijk?
Mijn M28 motor gebruikt veel olie, ongeveer 1 liter op 500 Km. Uitsluitend door inwendig verbruikt, er lekt niets. Verder zijn er geen problemen, hij start goed en rijdt zuinig. Ik zit er tegen aan te hikken om zelf aan de motor te gaan sleutelen. Ik heb de daarom de volgende vragen.
1: Als ik de reparatie uitbesteed kan dat dan het beste bij een willekeurige Citroen garage gebeuren of liever bij een gespecialiseerde eendenboer, of nog anders bij een gespecialiseerd revisiebedrijf?
2: Als ik het zelf ga doen wat voor speciaal gereedschap heb ik nodig?
3: Is het nodig om de motor uit de auto te halen of kan hij gewoon blijven zitten, terwijl alleen de voorspatborden verwijderd worden?
4: Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak van het probleem?
5: Hoe kan je constateren of het probleem in de rechter of linker cilinder zit (of in beiden)? Als je dat zou kunnen zien aan de bougies, hoe lang moeten de bougies er in gezeten hebben? Ik heb n.l. 2 weken geleden de bougies vervangen.
1: Als ik de reparatie uitbesteed kan dat dan het beste bij een willekeurige Citroen garage gebeuren of liever bij een gespecialiseerde eendenboer, of nog anders bij een gespecialiseerd revisiebedrijf?
2: Als ik het zelf ga doen wat voor speciaal gereedschap heb ik nodig?
3: Is het nodig om de motor uit de auto te halen of kan hij gewoon blijven zitten, terwijl alleen de voorspatborden verwijderd worden?
4: Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak van het probleem?
5: Hoe kan je constateren of het probleem in de rechter of linker cilinder zit (of in beiden)? Als je dat zou kunnen zien aan de bougies, hoe lang moeten de bougies er in gezeten hebben? Ik heb n.l. 2 weken geleden de bougies vervangen.
-
- Addicted user
- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Als de motor verder goed rijdt (en blijkbaar doet hij dat) dan kunnen het de olieschraapveren zijn, de klepseals of gewoon 20w50 gaan gebruiken.
In alle gevallen heb je geen speciaal gereedschapnodig en kan je het blok er gewoon in laten zitten.
Zuigerveren gewoon nieuw setjes monteren, als je het zelf niet aandurft, zuiger incl cilinder meenemen naar de eendenboer en door de eendenboer de zuigerveren op de zuiger laten monteren en de zuiger in de cilinder laten zetten. Als je zorgt dat het gat van de pistonpen bereikbaar blijft kun je deze straks makkelijk zelf monteren.
Voor klepseals moet je de klepveren loshalen, dus gewoon de koppen meenemen naar de eendenboer en de seals laten monteren. De eendenboer heeft daar het juiste gereedschap voor en is daar dan in no time mee klaar.
20w50 kun je zelf doen
In alle gevallen heb je geen speciaal gereedschapnodig en kan je het blok er gewoon in laten zitten.
Zuigerveren gewoon nieuw setjes monteren, als je het zelf niet aandurft, zuiger incl cilinder meenemen naar de eendenboer en door de eendenboer de zuigerveren op de zuiger laten monteren en de zuiger in de cilinder laten zetten. Als je zorgt dat het gat van de pistonpen bereikbaar blijft kun je deze straks makkelijk zelf monteren.
Voor klepseals moet je de klepveren loshalen, dus gewoon de koppen meenemen naar de eendenboer en de seals laten monteren. De eendenboer heeft daar het juiste gereedschap voor en is daar dan in no time mee klaar.
20w50 kun je zelf doen

Laatst gewijzigd door backfire op wo 26 aug, 2009 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
1) Een (Citroen)garage die goed overweg kan met 2cv's
2) Misschien zuigerverenklem, momentsleutel, krik
3) Motor moet eruit (is zo gebeurd)
4) Valt zo niet te zeggen
5) Compressie meten
a) Weet je heel zeker dat er nergens lekkage is?
b) Rookt de auto heel erg (bij het strarten)? Zo nee, dan zou ik toch maar eens kijken of de auto niet toch ergens lekt.
Succes!
2) Misschien zuigerverenklem, momentsleutel, krik
3) Motor moet eruit (is zo gebeurd)
4) Valt zo niet te zeggen
5) Compressie meten
a) Weet je heel zeker dat er nergens lekkage is?
b) Rookt de auto heel erg (bij het strarten)? Zo nee, dan zou ik toch maar eens kijken of de auto niet toch ergens lekt.
Succes!
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
Olie verbruik kan vele oorzaken hebben maar 1 op 500 is best veel. Als de olie verstookt (blauwe walm uit de pijp) wordt zijn DENK IK je zuigerveren versleten. Soms kan het voldoende zijn om die te vervangen en dan ben je van het olie verbruik af. Als het enige is wat je wilt oplossen het olieverbruik is. Als je blok verder goed loopt en sterk is zou ik er verder weinig aan doen.
Als je de kennis en kunde hebt om dit zelf te doen kan het veel geld schelen. Als je dit niet hebt raad ik je aan om naar een echte eendenboer te gaan voor een revisie of zuigerveren vervangen. De gewone citroën garage heeft toch minder verstand van deze oude blokjes, maar dat is mijn mening.
Succes !
PS meet ook gelijk de druk in je blok en vervang zonodig je olievulpijp.
Als je de kennis en kunde hebt om dit zelf te doen kan het veel geld schelen. Als je dit niet hebt raad ik je aan om naar een echte eendenboer te gaan voor een revisie of zuigerveren vervangen. De gewone citroën garage heeft toch minder verstand van deze oude blokjes, maar dat is mijn mening.
Succes !
PS meet ook gelijk de druk in je blok en vervang zonodig je olievulpijp.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 241
- Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
- Locatie: Scherpenzeel
Even voor de zekerheid, heb je de onderdruk al gemeten?
Ik heb hier laatst nog een blokje gehad dat olie verbruikte. En lekte niet. Onderdruk gemeten, wat was dus een overdruk geworden. Dat verklaarde het olieverbruik. Qua lekkage of olie in het filter viel het allemaal wel mee en was er niets vreemds te zien.
Dus voordat je de boel uit elkaar trekt, check je onderdruk en daarmee dus de staat van de olievulpijp.
Ik heb hier laatst nog een blokje gehad dat olie verbruikte. En lekte niet. Onderdruk gemeten, wat was dus een overdruk geworden. Dat verklaarde het olieverbruik. Qua lekkage of olie in het filter viel het allemaal wel mee en was er niets vreemds te zien.
Dus voordat je de boel uit elkaar trekt, check je onderdruk en daarmee dus de staat van de olievulpijp.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
@ tweeCeevee Hartelijk bedankt voor het aanbod. Reuze sympa. Maar mijn auto staat in Frankrijk en ik mag er in NL niet mee rijden wegens een Frans kentekenbewijs. Dus ik kan helaas niet op je aanbod ingaan.
@ TB Moderator De onderdruk is goed. Er is ook absoluut geen enkel spoortje van olie in het luchtfilter te vinden.
@backfire verklaar je nader, waarom zou andere olie dan 20W40 helpen? Het olieverbruik duidt immers op een defect en die gaat niet weg met andere olie.
Ik gebruik de auto veel voor korte ritjes, 's ochtends naar de bakker, 1,5 km, naar de supermarkt 3 km dus de motor wordt vaak niet goed warm. Maar ik rij ook vaak ritten van 30 km, waarbij de motor wel goed warm wordt.
Die korte ritjes lijken slecht tot rampzalig, maar ik heb de auto gekocht met 67000 km en er tot nu to maar 5000 km mee gereden. Dus het probleem is bij de vorige eigenaar ontstaan.
@ casonline Bedankt voor je advies.
@ engbokho De auto heeft geen blauwe walm bij het starten. De auto staat in een garage en daar zie ik geen olievlekken op de vloer. Mijn vrouw klaagt wel als de auto even voor de deur staat te draaien. Ze vindt dan dat het naar olie stinkt. Was me zelf nog niet opgevallen.
@ TB Moderator De onderdruk is goed. Er is ook absoluut geen enkel spoortje van olie in het luchtfilter te vinden.
@backfire verklaar je nader, waarom zou andere olie dan 20W40 helpen? Het olieverbruik duidt immers op een defect en die gaat niet weg met andere olie.
Ik gebruik de auto veel voor korte ritjes, 's ochtends naar de bakker, 1,5 km, naar de supermarkt 3 km dus de motor wordt vaak niet goed warm. Maar ik rij ook vaak ritten van 30 km, waarbij de motor wel goed warm wordt.
Die korte ritjes lijken slecht tot rampzalig, maar ik heb de auto gekocht met 67000 km en er tot nu to maar 5000 km mee gereden. Dus het probleem is bij de vorige eigenaar ontstaan.
@ casonline Bedankt voor je advies.
@ engbokho De auto heeft geen blauwe walm bij het starten. De auto staat in een garage en daar zie ik geen olievlekken op de vloer. Mijn vrouw klaagt wel als de auto even voor de deur staat te draaien. Ze vindt dan dat het naar olie stinkt. Was me zelf nog niet opgevallen.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Even off topic: is het plaatsen van nieuwe zuigerveren voldoende af moet er dan ook opnieuw gehoond worden?
Ik heb hier nl. een blok liggen waarvan de hoonsporen nog wel een beetje te zien zijn, maar ik twijfel tussen hergebruik of nieuwe zuigerveren en dan dus ook honen.
Weet niks van evt. olieverbruik, het blok heeft bij mij nog nooit gelopen en ik weet niks van de historie, behalve dan dat het wel eens jaren in een heg kon hebben gelegen.....
En weer on topic: sleutelen aan zuigers en cilinders is niet echt moeilijk en het geeft een geweldig voldaan gevoel als je het zelf hebt gedaan en je rijd er later weer probleemloos mee rond.
Het enige speciaal gereedschap wat je nodig hebt is een momentsleutel.
De motor hoeft er niet uit, maar het werkt wel prettiger als die op de werkbank staat.
Ik heb hier nl. een blok liggen waarvan de hoonsporen nog wel een beetje te zien zijn, maar ik twijfel tussen hergebruik of nieuwe zuigerveren en dan dus ook honen.
Weet niks van evt. olieverbruik, het blok heeft bij mij nog nooit gelopen en ik weet niks van de historie, behalve dan dat het wel eens jaren in een heg kon hebben gelegen.....

En weer on topic: sleutelen aan zuigers en cilinders is niet echt moeilijk en het geeft een geweldig voldaan gevoel als je het zelf hebt gedaan en je rijd er later weer probleemloos mee rond.

Het enige speciaal gereedschap wat je nodig hebt is een momentsleutel.
De motor hoeft er niet uit, maar het werkt wel prettiger als die op de werkbank staat.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
@ Backfire. Je hebt gelijk, ik gebruik geen 20 W40 maar 15W40. Ik zal bij mijn volgende bus olie eens 20W50 proberen.
@ AZL57. Misschien heb je wel gelijk. Dat betekent dat ik de cilinderkoppen eerst moet (laten) bekijken en eventueel moet laten herstellen. Misschien ligt het wel helemaal niet aan de zuigerveren. Het eigenaardige is wel dat er geen blauwe rook zichtbaar is, ook niet bij het stationair draaien. Maar zoals gemeld is die wel te ruiken. Of wordt de olierook pas blauw als de motor goed warm is?
@ AZL57. Misschien heb je wel gelijk. Dat betekent dat ik de cilinderkoppen eerst moet (laten) bekijken en eventueel moet laten herstellen. Misschien ligt het wel helemaal niet aan de zuigerveren. Het eigenaardige is wel dat er geen blauwe rook zichtbaar is, ook niet bij het stationair draaien. Maar zoals gemeld is die wel te ruiken. Of wordt de olierook pas blauw als de motor goed warm is?
normaal komt er pas meer rook als je na enige tijd stationair draaien gas geeft. Dan verbrandt de via de klepstelen binnengezogen olie.
Zijn de bougies zwart?
met een speciaal gereedschapje dat in het bougiegat wordt gedraaid kan men de kleppen tegenhouden en de valveseals vervangen zonder de koppen te demonteren.
Zijn de bougies zwart?
met een speciaal gereedschapje dat in het bougiegat wordt gedraaid kan men de kleppen tegenhouden en de valveseals vervangen zonder de koppen te demonteren.
diverse Citroens, wat anders.
kun je misschien aangeven hoe zoiets werkt ? heb er niet echt beeld en geluid bij zeg maar....AZL57 schreef:normaal komt er pas meer rook als je na enige tijd stationair draaien gas geeft. Dan verbrandt de via de klepstelen binnengezogen olie.
Zijn de bougies zwart?
met een speciaal gereedschapje dat in het bougiegat wordt gedraaid kan men de kleppen tegenhouden en de valveseals vervangen zonder de koppen te demonteren.
Thnx!