Zwaar sturen
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Zwaar sturen
Gisteren heb ik de stuurkogelhoesjes vervangen. Na veel gekl**t, eindelijk de hoesjes over de kogel gekregen. Alles weer schoon gemaakt en met veel vet gemonteerd.
Vanmorgen een stukje gereden maar ik heb het idee dat de auto wat zwaarder stuurt en dat de draaicirkel groter is. Ik heb bij het monteren van de stuurkogels de afstelmoer geheel aan gedraaid en toen 60 graden terug gedraaid. Moet ik de moer toch nog wat losser draaien?
Vanmorgen een stukje gereden maar ik heb het idee dat de auto wat zwaarder stuurt en dat de draaicirkel groter is. Ik heb bij het monteren van de stuurkogels de afstelmoer geheel aan gedraaid en toen 60 graden terug gedraaid. Moet ik de moer toch nog wat losser draaien?
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Hoe kan ik de schotels controleren?backfire schreef:Als de schotels versleten zijn dan kan het ook een probleem opleveren, omdat ze dan iets kantelen en daardoor gaan klemmen.
Kan het kwaad om de stelmoeren wat losser te zetten zonder dat er voelbare speling is natuurlijk. Vóór de vervanging van de stofhoezen was alles nog goed. Afgelopen week nog APK keuring gehad.
Edit.
Bij volledige wiel uitslag komt de aanslagbout niet tegen de aanslag. Als ik de stelmoeren iets losser zet komt de bout wel tegen de aanslag.
Eén kogel los gehaald en opgemeten. Diameter is 19.56 tot 19.65 mm.
Dat moet nog kunnen. Ik twijfel even tussen 17 of 19 mm als als door citroen voorgeschreven minimum om te vervangen.
Gewoon de moeren op het gevoel vastzetten. Haal het leviertje eens van de fusee af. Dan kun je met de hand voelen hoe zwaar de kogeltjes draaien en of er bijv. zware punten in zitten.
Gewoon de moeren op het gevoel vastzetten. Haal het leviertje eens van de fusee af. Dan kun je met de hand voelen hoe zwaar de kogeltjes draaien en of er bijv. zware punten in zitten.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
TB, deze methode werkt goed. Met het leviertje los van het fusee kan ik duidelijk platte vlakjes voelen in de rechtuitstand. Ik heb alles weer vast gezet en de moeren afgesteld met de wielen in verdraaide stand (tegen aanslagmoer aan). Er is geen voelbare speling in de kogel en de auto stuurt nog beter dan voorheen.TB schreef:Gewoon de moeren op het gevoel vastzetten. Haal het leviertje eens van de fusee af. Dan kun je met de hand voelen hoe zwaar de kogeltjes draaien en of er bijv. zware punten in zitten.
Op de site van Burton wat gevonden dat de kogel nieuw 22 mm is en bij 20 mm vervangen dient te worden.
Voorlopig kan ik weer rijden, maar er komen natuurlijk wel nieuwe kogels in.
Heeft iemand ervaring met imitatie stuurkogels? deze kosten de helft van de originele maar zijn ze ook goed?.
Bij voorbaat zeg ik al: imitatie is vaak niet goed genoeg. Maar eerlijk gezegd kan ik je niets zeggen over de kwaliteit van de imitatie stuurkogels. Misschien dat anderen daar meer over kunnen zeggen. De originele zijn wel vrij prijzig.
20mm lijkt me wat overdreven, maar als je al platte kantjes voelt is het toch wel wijs ze te vervangen.
20mm lijkt me wat overdreven, maar als je al platte kantjes voelt is het toch wel wijs ze te vervangen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987