Inhouden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Whitemoor
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 9 sep, 2009 20:04
Locatie: Zwolle

Inhouden

Bericht door Whitemoor » wo 9 sep, 2009 20:22

Hallo, als ik gas geef in mijn 2cv6 houdt de motor een tijdje in en als ik dan meer gas geef schiet de auto als een speer weg. Waar kan dit aan liggen?
Sidi tamentis astuentis pactum

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 9 sep, 2009 20:51

Vuile carb.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Whitemoor
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 9 sep, 2009 20:04
Locatie: Zwolle

Bericht door Whitemoor » do 10 sep, 2009 13:27

Punky, dank, Kan ik die vuile carb zelf schoonmaken of is het specialistenwerk of is vernieuwen nog een betere optie?
Sidi tamentis astuentis pactum

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » do 10 sep, 2009 17:36

Je kan goedkoop revisiesetjes halen bij de meeste eendenspecialisten maar ik zou eens beginnen met brandstof zeefje en sproeiertjes schoon te maken.

Is overigens geen specialisten werk maar gewoon gestructureerd te werk gaan! Ik heb deze week ook de carburateur zelf schoongemaakt zelf en het viel me 100 procent mee.
Citroen 2cv6 special 1986

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 10 sep, 2009 18:38

wat ik zou doen (en das allemaal makkelijk zelf te doen)

uitgaande van dubbeltraps carb:

chokekabel en benzine slang loshalen en deksel afnemen (6 schroeven meen ik) de vlotterhoogte controleren en indien nodig afstellen door het lipje te verbuigen (let op, met beleid doen) dit doe je als volgt: houdt het deksel op zn kop en meet afstand tussen het midden van de vlotter en de pakking. dit moet 18 mm +/- 1 mm zijn.

haal het zeefje bij de benzine slang aansluiting los en reinig deze. spoel en blaas alles goed schoon.

check de asjes van de choke en de twee gaskleppen op speling. speling is niet goed want hierdoor kan valse lucht langs en valse lucht is nietgoed. helaas worden carbs zonder speling op de asjes schaars.

haal de benzine uit de carb met een pompje oid (later gooi je deze weer terug in de vlotterkamer). verwijder alle evt aanwezige troep uit de vlotterkamer. haal nu de sproeiers een voor een los en blaas deze door (liefst met perslucht). onthoud goed waar elke sproeier hoort. je hebt er twee boven aan, een links onderin (van voor de auto staand gezien) en een rechts onderaan. om bij die laatste te komen moet je het dopje aan de buitenkant van de carb. losschroeven (dop12?) en dan met een passende(!) schroevendraaier via dit gat de primaire sproeier loshalen. (deze haal je los door op het gat te blazen met een rietje waar de sproeier met die lange spriet met gaatjes uit kwam). vergeet de stationair sproeier niet. die zit vooraan, aan de buitenkant, van de carb.

zet alles weer terug en klaar.

ik adviseer om iig een brandstof filter te monteren, het liefst tussen de benzine tank en brandstof pomp. kan een hele hoop ellende besparen.

als ie slecht loopt door de co afstelling kun je het volgende doen (WAARSCHUWING: dit is wat lastiger en onthoud in ieder geval de originele instelling): draai bij warme motor en met stationair toerental de co schroef (met de a-symetrische gleuf) in of uit tot de motor het meeste toeren maakt, draai dan (indien nodig) het stationaire toerental met de regelschroef bij de gasklep terug tot normale waarde. herhaal dit eventueel.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Whitemoor
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 9 sep, 2009 20:04
Locatie: Zwolle

Bericht door Whitemoor » do 10 sep, 2009 20:36

Ok, bedankt allemaal. Met een dergelijke gedetailleerde handleiding als deze kan het haast niet fout gaan. Ik ga het zelf proberen. Leuk filmpje trouwens!
Sidi tamentis astuentis pactum

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » vr 11 sep, 2009 13:34

dyane_maniac schreef:
als ie slecht loopt door de co afstelling kun je het volgende doen (WAARSCHUWING: dit is wat lastiger en onthoud in ieder geval de originele instelling): draai bij warme motor en met stationair toerental de co schroef (met de a-symetrische gleuf) in of uit tot de motor het meeste toeren maakt, draai dan (indien nodig) het stationaire toerental met de regelschroef bij de gasklep terug tot normale waarde. herhaal dit eventueel.
Weet niet helemaal zeker of dit ook de manier is om um door de APK te krijgen hoor. Wat mij geleerd is, is co schroef dicht draaien tot ie bijna afslaat en dan een halve of kwart slag terug (weer open). Ja ik weet het dan loopt ie bagger stationair (en trekt misschien zelfs ook wel minder lekker) maar is je co uitstoot meestal (min of meer) goed genoeg voor de APK. Daarna kun je um altijd weer afstellen zodat ie lekker stationair loopt. :lol:

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » vr 11 sep, 2009 15:03

@casonline
Dat heb ik met de burton gedaan echt afknijpen tot die net aan mooi stationair loopt en net niet afslaat. Toen was de CO goed daarna gelijk weer anders gezet.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 11 sep, 2009 15:33

Casonline schreef:
dyane_maniac schreef:
als ie slecht loopt door de co afstelling kun je het volgende doen (WAARSCHUWING: dit is wat lastiger en onthoud in ieder geval de originele instelling): draai bij warme motor en met stationair toerental de co schroef (met de a-symetrische gleuf) in of uit tot de motor het meeste toeren maakt, draai dan (indien nodig) het stationaire toerental met de regelschroef bij de gasklep terug tot normale waarde. herhaal dit eventueel.
Weet niet helemaal zeker of dit ook de manier is om um door de APK te krijgen hoor.
nee, dat zei ik toch ook niet? :D

als de co niet klopt dan draait mijn apk mannetje er aan tot ie goed is en als ie dan afgemeld is draai ik m weer terug
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » vr 11 sep, 2009 15:41

Ik bedoelde ook alleen te zeggen dat je um op "jouw" manier niet door de APK krijgt omdat dat de CO waarden dan niet goed zijn. Waarschijnlijk stelt je APK man um dan zelf wel bij, maar dan weet je in iedergeval waarom je motor zo bagger slecht loopt als ie van de APK komt. :lol:

Plaats reactie