123 contrôle
-
- Regelmatige poster
123 contrôle
Toen ik nog puntjes had kon ik makkelijk de ontsteking controleren met een proeflampje en pen.
Nu heb ik een 123 en is het proeflampje altijd aan als het contact aan is, op welke pool van bobine ik 'm ook zet en in welke stand het vliegwiel ook staat. Ik kan natuurlijk wel naar het groene lampje op de 123 kijken maar dan moet ik (bij de Acadiane) wel weer eerst de gril, het rooster, de ventilator en het slabbetje weghalen.
Hoe kan ik met proeflampje de ontsteking controleren ?
Nu heb ik een 123 en is het proeflampje altijd aan als het contact aan is, op welke pool van bobine ik 'm ook zet en in welke stand het vliegwiel ook staat. Ik kan natuurlijk wel naar het groene lampje op de 123 kijken maar dan moet ik (bij de Acadiane) wel weer eerst de gril, het rooster, de ventilator en het slabbetje weghalen.
Hoe kan ik met proeflampje de ontsteking controleren ?
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D
- André Post
- Heavy user
-
- Heavy user
Re: 123 contrôle
ja, maar als je m dan eenmaal goed afstelt hoef je daar voor wat betreft de ontsteking nooit meer bij om te controleren en af te stellen. ik kan je ten zeerste aanraden de ontsteking mbv een stroboscoop af te stellen!Martijn, Arnhem schreef:Toen ik nog puntjes had kon ik makkelijk de ontsteking controleren met een proeflampje en pen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
tuurlijk kan ie verkeerd staan en verlopen (als ie niet goed vastgezet is). als je twijfelt, zeker controleren! maar als je hem dan zelf goed op tijd zet en goed vastzet dan geldt: goed is goed.
dus ja je moet bij een aca/dyane wel even wat meer los halen, maar dat hoeft een eenmalige axie te zijn. en met een stroboscoop kun je de afstelling iig conroleren zonder dat er iets uit elkaar hoeft. even via tijdpen het vliegwiel vast zetten, een streepje verf op het vliegwiel en op het carter, even laten drogen en dan kijken of alles goed staat met stroboscoop.
de aca kon ik met een stroboscoop beter afstellen en reed daardoor nog beter. daarvoor had ik mn 123 met het ledje afgesteld.
dus ja je moet bij een aca/dyane wel even wat meer los halen, maar dat hoeft een eenmalige axie te zijn. en met een stroboscoop kun je de afstelling iig conroleren zonder dat er iets uit elkaar hoeft. even via tijdpen het vliegwiel vast zetten, een streepje verf op het vliegwiel en op het carter, even laten drogen en dan kijken of alles goed staat met stroboscoop.
de aca kon ik met een stroboscoop beter afstellen en reed daardoor nog beter. daarvoor had ik mn 123 met het ledje afgesteld.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
-
- Regelmatige poster
Bij het installeren van de 123 heb ik 'm ook afgesteld via het ledje, alles was immers voor de montage toch verwijderd. Ik heb 'm alleen nooit meer gecontroleerd en ben gewoon benieuwd of ie inderdaad nog helemaal goed staat. Voor het eerst wil ik 'm dus controleren met de pen in vliegwiel en proeflampje maar ik kom er nu dus achter dat dat kennelijk niet meer mogelijk is.
Als je met een stroboscoop kunt controleren zou je dat dan ook niet met het proeflampje moeten kunnen ? Ik vond het zo vreemd te merken dat het proeflampje continu aan is want dat betekent dat er continu stroom op beide polen van bobine staat.
Overigens zal ik uiteindelijk zeker ergens via stroboscoop laten controleren.
Als je met een stroboscoop kunt controleren zou je dat dan ook niet met het proeflampje moeten kunnen ? Ik vond het zo vreemd te merken dat het proeflampje continu aan is want dat betekent dat er continu stroom op beide polen van bobine staat.
Overigens zal ik uiteindelijk zeker ergens via stroboscoop laten controleren.
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D
Effe ter verduidelijking indien er spanning staat op beide polen van de bobijn gaat er geen stroom door de bobijn.
Dit is ook normaal aangezien een 123 ontsteking na enkele seconden niet draaien de stroom door de bobijn onderbreekt om te voorkomen dat deze gaat oververhitten als je het contact laat aanstaan.
Bij gevolg kan je dus ook geen statische controle meer doen op de oude manier met het lampje en moet je dus de ingebouwde led gebruiken.
Verder is een dynamische controle met een stroboscoop ook veel nauwkeuriger en altijd aan te raden. Bij de meeste wagens wordt de statische afstel methode enkel gebruikt om de motor stationair draaiende te krijgen en wordt de ontsteking dan met de stroboscoop afgesteld.
Dit is ook normaal aangezien een 123 ontsteking na enkele seconden niet draaien de stroom door de bobijn onderbreekt om te voorkomen dat deze gaat oververhitten als je het contact laat aanstaan.
Bij gevolg kan je dus ook geen statische controle meer doen op de oude manier met het lampje en moet je dus de ingebouwde led gebruiken.
Verder is een dynamische controle met een stroboscoop ook veel nauwkeuriger en altijd aan te raden. Bij de meeste wagens wordt de statische afstel methode enkel gebruikt om de motor stationair draaiende te krijgen en wordt de ontsteking dan met de stroboscoop afgesteld.
ik had een storing na montage van de 123 (onregelmatig lopen bij bepaalde toerentallen )maar dat bleek bij navraag door valse lucht te komen. Een moer van de carburateur bleek zich te hebben losgewerkt. Na aantrekken geen probleem meer gehad.
Na montage van de 123 komen soms andere kleine storingen duidelijker naar voren waar je eerst niets van gemerkt had.
Na montage van de 123 komen soms andere kleine storingen duidelijker naar voren waar je eerst niets van gemerkt had.
diverse Citroens, wat anders.