Euro 95 of 98
Euro 95 of 98
Hallo beste mensen,
Ik heb sinds 3 weken een mooie rode 2cv gekocht en hij rijdt prima. Ik tank altijd 95 en gooi er loodvervanger bij. Op eendeëi heb ik wel gelezen dat met 98 het verbruik een pak lager ligt. Nu is mijn vraag, welke brandstof raden jullie aan?
Ik heb sinds 3 weken een mooie rode 2cv gekocht en hij rijdt prima. Ik tank altijd 95 en gooi er loodvervanger bij. Op eendeëi heb ik wel gelezen dat met 98 het verbruik een pak lager ligt. Nu is mijn vraag, welke brandstof raden jullie aan?
-
- Gebruiker
Ik weet niet waar je dat precies op het eendeei vandaan haalt, maar bijna alle eenden moeten op 98 rijden, anders gaat de motor pingelen, en gaat hij stuk. Op je motorblok onder het luchtfilterhuis zit een type plaatje, kijk eens naar het nummer dat daar op staat. De overgrote meerderheid is type a06/635 die dus alleen 98 kan hebben. andere types 664, 644 en 642 kunnen op 95. Alle eenden van na 1970 kunnen op loodvrij rijden.
Frank Terpstra
Frank Terpstra
Met loodvrij wordt dus niet perse euro 95 bedoeld, je hebt ook Super 98 loodvrij. Dat flesje loodvervanger is niet nodig. Is alleen handig als het ook het octaan zou verhogen, maar die additieven zijn in NL nauwelijks te krijgen. Controleer even je motortypeplaatje en je weet wat je mag/moet rijden. Bij twijfel 98.Frank Terpstra schreef:Alle eenden van na 1970 kunnen op loodvrij rijden.
La vie est belle.
-
- Heavy user
-
- Gebruiker
Het effect van een verkeerd (te laag) octaan getal rijden treedt ook niet direct op en ook niet na 1 tank of zo.Pieter-Jan schreef:BedanktIk was ongerust dat mijn geitje het zou begeven.
Ze is nog perfect in orde en loopt prachtig. Geen startproblemen zelfs niet in de Kempische winterkoude. Ik wil het natuurlijk zo houden
La vie est belle.
Re: Euro 95 of 98
Het verbruik ligt niet aan het type benzine, maar het type motor. De A06/664 motor heeft een erg lage compressie. Deze motor is daarom geschikt voor een octaangehalte van af 92 octaan. Nadeel is dat deze motor zo'n 15 % onzuiniger is.Op eendeëi heb ik wel gelezen dat met 98 het verbruik een pak lager ligt.
-
- Gebruiker
Ik gebruik toch voor alle veiligheid loodvervanger. In België is dat gemakkelijk te verkrijgen en het kost maar 6-7 euro per fles waarmee je 250 liter kan behandelen.
Ik had ergens gelezen dat die loodvervanger ook voor een octaanboost zorgt. Is dat voor elke loodvervanger zo? Ik gebruik de loodvervanger van Wynns.
Ik had ergens gelezen dat die loodvervanger ook voor een octaanboost zorgt. Is dat voor elke loodvervanger zo? Ik gebruik de loodvervanger van Wynns.
-
- Gebruiker
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Dat is 1 op 13. In stadsverkeer trek je veel op en rem je veel af, dus dat is een redelijk goed verbruik in mijn ogen.
Sommige ik zal geen namen noemen, zullen het veel vinden. Maar ik zou me nergens zorgen over maken. Mijn eend haalt denk ik hetzelfde gebruik.
Sommige ik zal geen namen noemen, zullen het veel vinden. Maar ik zou me nergens zorgen over maken. Mijn eend haalt denk ik hetzelfde gebruik.

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!