2cvmaarten zijn 2de blok!

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Plaats reactie
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

2cvmaarten zijn 2de blok!

Bericht door 2cvmaarten » zo 20 sep, 2009 14:27

Afgelopen donderdag ben ik naar Nunspeet gereden om daar het tikkende 602 blokje van Sjarleston te gaan ophalen.

Daar geweest en zijn leuke collectie sjarlestons aanschouwd :D en daarna het blokje achterin mijn c5 gelepeld. Tevens afgesproken dat ik een topicje zou bijhouden over het blokje aangezien Sjarelston (en ik ook) benieuwd was wat er nu precies aan mankeerde.

Gisteren even een uurtje de tijd gehad om het blok al gedeeltelijk te ontmantelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thuis op de werkbank met nog alles erop en eraan. Ook duidelijk te zien aan de rechterkant zijn de brilrubbers aan het lekken!

Afbeelding

Spruitstuk en beplatingen verwijderd.

Afbeelding

Kleppendekseltjes er vanaf en bezig met het losmaken van de tuimelaars met behulp van mijn special tooltje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het resultaat na een uurtje sleutelen. nog geen al te gekke dingen tegen gekomen op een overgebroken klepstel moertje na maar dat was al bekend.
Ik ben nog geen dingen tegen gekomen die het getik zouden kunnen verklaren. Komende week probeer ik nog wat tijd te vinden om het blokje verder uit elkaar te halen en te splijten (indien nodig).
Wel waren de zuigers nat dus ik vermoed dat de zuigerveren ook niet meer al te joffel zijn.
Citroen 2cv6 special 1986

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 21 sep, 2009 21:39

Leuk topic. Gaan we zeker volgen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Sjarleston
Beginner
Beginner

Bericht door Sjarleston » do 24 sep, 2009 12:06

Leuk om 'mij' eigen blokje weer terug te zien :-)
Ben benieuwd wat je eruit krijgt.

De grijze Charleston rijdt inmiddels met het andere blok erin helemaal geweldig, een genot om mee te rijden na alle 'ellende' van de afgelopen weken.
Rood Zwart 1981 (in restauratie)
Grijs Grijs 1985 (weer) rijdend

TB
Moderator

Bericht door TB » za 26 sep, 2009 10:33

Dat tikken moet je denk ik bij de krukas zoeken.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvmaarten » zo 27 sep, 2009 13:15

TB schreef:Dat tikken moet je denk ik bij de krukas zoeken.
Daar ben ik ook bang voor, volgens mij zit er speling op de krukas. Ik heb afgelopen week niet veel er aan kunnen doen aleen even snel gekeken en de cilinder naar voren gestrokken, toen kunnen zien dat aan de linkerzijde krassen in de cilinderwand zitten.

Maandag neem ik het blokje mee na het werk om hem eerst even te boroscopen en speling op de krukas te meten.

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 27 sep, 2009 13:44

2cvmaarten schreef:Maandag neem ik het blokje mee na het werk om hem eerst even te boroscopen en speling op de krukas te meten.
Boroscopen heb ik in google moeten opzoeken. Ik begrijp nu dat het een soort endoscoop is. Maar wat is het verschil met een endoscoop? en waarvoor doe je het. Ik zou het blok gewoon uit elkaar halen dan kun je er toch ook in kijken.
Kun je ook foto's van het boroscopen posten?

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » zo 27 sep, 2009 19:47

Een endoscoop is een medisch apparaat dan ... uh van buiten in de endeldarm van een mens geschoven wordt.

Een boroscoop is net zo iets maar die wordt in een turbine of een andere motor geschoven.

Bij beide apparaten wordt een kleine camera gemonteerd die via een lampje of andersoortige verlichting die het te bekijken object van binnen belicht een beeld produceert van het binnenin beschenen object. Bij een endoscoop is dat binnenin de darm, bij een boroscoop is dat binnenin de motor of turbine.

Ik noem met name de turbine want een boroscoop wordt veel in de luchtvaartwerld gebruikt.

2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvmaarten » ma 28 sep, 2009 12:33

Kulio schreef:
Ik noem met name de turbine want een boroscoop wordt veel in de luchtvaartwerld gebruikt.
Dit klopt Ik ben vliegtuigmonteur en momenteel bezig met boroscopen van 2 helicopter motoren en we hebben laatst een nieuwe Olympus boroscoop op het werk gekregen en deze wou ik eens proberen op het eendenmotortje :wink:

Dus ga fototjes maken en zal ze wel eens posten morgen ofzo met een beetje tekst en uitleg, dan is het voor iedereen een beetje duidelijk wat het is en hoe het werkt.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 28 sep, 2009 17:15

Ze hebben trouwens een kleine voordelige USB-boroskoop bij Conrad, werkt via een laptop.
diverse Citroens, wat anders.

2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvmaarten » vr 30 okt, 2009 19:33

Vandaag weer verder gegaan aan het blokje, heb de cilinders en de zuigers verwijderd en daar kwamen de problemen al om de hoek kijken.
Afgebroken schraapveren en zuigerveren die helemaal klem zitten :? tevens zoals op de foto te zien is bekraste zuiger en cilinderwanden.

Afbeelding

Zo ligt ie er nu bij!

Afbeelding

Zie hier een afgebroken zuigerveertje.

Afbeelding

Duidelijk zwaar bekraste zuiger. Er waren zelfs al stukjes aan het afbreken.

Afbeelding

Beetje crap foto maar wel te zien een zwaar bekraste cilinderwand.

Afbeelding

En de zuiger van de rechterkant, deze ziet er nog goed uit, cilinder is ook nagenoeg krasvrij. Al met al denk ik da hier het probleem van de motor zit, wil echter alles uitsluiten en zal hem dus toch splijten.
Hoop binnenkort verder te kunnen gaan hiermee maar thuis roepen ook nog klusjes dus komt het blokje meestal op de 2de plaats :roll: .

Plaats reactie