Klevende koppeling
-
- Beginner
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 7 okt, 2009 13:19
- Locatie: hardenberg
Klevende koppeling
Hallo mede eend liefhebbers,
Het volgende probleem doet zich bij mijn eend sinds enige tijd voor, om een goed beeld proberen te schetsen:
In Juli van dit jaar (2009) heb ik een eend gekocht (in het mooie Brabantse Dongen), een 2CV6 SPECIAL uit 1990, een van de laatste types. Bij de koop liep de eend niet geweldig maar de carburateur schoonmaken hielp al enorm veel, evenals een zeer behulpvaardige buurman. Welke enorm veel weet van 2cv’s.
Nu er na iets meer dan 2 maand ongeveer 5000km opzit, heb ik de carburateur al een paar keer schoongemaakt, en 2 aandrijfasrubbers vervangen. Verder totaal geen noemenswaardige dingen te melden.
Het probleem deed zich 1000km geleden voor het eerst voor, als je bij het starten de eend in een versnelling wou zetten maakte hij een gierend geluid (van tandwielen die langs elkaar lopen terwijl ze nog niet in elkaar zitten). Met een stevige ruk kun je hem toch nog in de versnelling krijgen. Hij rolt dan ook rustig naar voren, en bij remmen zakt het motortoerental iets. Schakelen als je eenmaal rijdt, wil zonder gieren maar gaat wel stroever.
Het rare van het hele probleem is het volgende:
De temperatuur van de motor maakt niet uit, bij een koude start evenals bij een warme motor doet het probleem zich voor.
Het probleem treedt plotseling op (het is er niet of wel).
Het koppel en ontkoppel moment liggen op precies hetzelfde punt, als het probleem er is of er niet is.
De vrije speling van de koppeling is goed wordt niet meer en ook niet minder bij het probleem.
Ook de kracht van het pedaal intrappen verandert niet.
Oplossen van het probleem dacht ik op te lossen door:
De motor even uit en aan doen, dit hielp 1 keer, hij gierde af en toe enorm, na het afzetten en opnieuw starten was het probleem weg. Echter bij de overige keren bleek dit niet te werken.
De eend op de handrem zetten, en de koppeling in de eerste versnelling laten slippen, de koppeling niet totaal op laten komen. Dit hielp ook 1 keer (met hevig stinken, goed voor de koppeling is het niet) daarna niet meer.
Nu is het zo dat we de eend starten in de eerste versnelling (want veel koppelt hij niet, de startmotor trekt hem er wel door) en dan gewoon rijden, in de hoop dat het ophoudt.
Omschrijving die vooralsnog het dichtste bij komt, is het blijven plakken van de koppeling aan het vliegwiel of de drukgroep.
Wat denken jullie???
Drukgroep + koppeling vervangen???
Als het moet dan wip ik dit weekend de boel nog uit de auto om het eens echt goed kunnen te bekijken.
Het volgende probleem doet zich bij mijn eend sinds enige tijd voor, om een goed beeld proberen te schetsen:
In Juli van dit jaar (2009) heb ik een eend gekocht (in het mooie Brabantse Dongen), een 2CV6 SPECIAL uit 1990, een van de laatste types. Bij de koop liep de eend niet geweldig maar de carburateur schoonmaken hielp al enorm veel, evenals een zeer behulpvaardige buurman. Welke enorm veel weet van 2cv’s.
Nu er na iets meer dan 2 maand ongeveer 5000km opzit, heb ik de carburateur al een paar keer schoongemaakt, en 2 aandrijfasrubbers vervangen. Verder totaal geen noemenswaardige dingen te melden.
Het probleem deed zich 1000km geleden voor het eerst voor, als je bij het starten de eend in een versnelling wou zetten maakte hij een gierend geluid (van tandwielen die langs elkaar lopen terwijl ze nog niet in elkaar zitten). Met een stevige ruk kun je hem toch nog in de versnelling krijgen. Hij rolt dan ook rustig naar voren, en bij remmen zakt het motortoerental iets. Schakelen als je eenmaal rijdt, wil zonder gieren maar gaat wel stroever.
Het rare van het hele probleem is het volgende:
De temperatuur van de motor maakt niet uit, bij een koude start evenals bij een warme motor doet het probleem zich voor.
Het probleem treedt plotseling op (het is er niet of wel).
Het koppel en ontkoppel moment liggen op precies hetzelfde punt, als het probleem er is of er niet is.
De vrije speling van de koppeling is goed wordt niet meer en ook niet minder bij het probleem.
Ook de kracht van het pedaal intrappen verandert niet.
Oplossen van het probleem dacht ik op te lossen door:
De motor even uit en aan doen, dit hielp 1 keer, hij gierde af en toe enorm, na het afzetten en opnieuw starten was het probleem weg. Echter bij de overige keren bleek dit niet te werken.
De eend op de handrem zetten, en de koppeling in de eerste versnelling laten slippen, de koppeling niet totaal op laten komen. Dit hielp ook 1 keer (met hevig stinken, goed voor de koppeling is het niet) daarna niet meer.
Nu is het zo dat we de eend starten in de eerste versnelling (want veel koppelt hij niet, de startmotor trekt hem er wel door) en dan gewoon rijden, in de hoop dat het ophoudt.
Omschrijving die vooralsnog het dichtste bij komt, is het blijven plakken van de koppeling aan het vliegwiel of de drukgroep.
Wat denken jullie???
Drukgroep + koppeling vervangen???
Als het moet dan wip ik dit weekend de boel nog uit de auto om het eens echt goed kunnen te bekijken.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Re: Klevende koppeling
Vreemd want je beschrijft juist dat het apparaat niet ontkoppelt. Hoe kan je tijdens het probleem voelen waar het ontkoppelpunt ligt? Ik denk dat je je vergist met de vrije speling van het pedaal.Yapgermoto schreef:...
Het koppel en ontkoppel moment liggen op precies hetzelfde punt, als het probleem er is of er niet is....
Ik zou het zoeken in de kabel die de hefboom van de koppeling bedient of in het druklager dat de koppelingsplaat wegduwt. Succes!
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
-
- Beginner
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 7 okt, 2009 13:19
- Locatie: hardenberg
Re: Klevende koppeling
Bij het indrukken van de koppeling (tijdens het probleem probleem) dan lijkt het alsof de as van de versnellingsbak als het ware meedraait, waardoor hij het ratelende geluid geeft bij het proberen te schakelen, maar bij het oplaten komen van de koppeling, grijpt hij wel op hetzelfde moment zichzelf vast en gaat rijden.landloper schreef:Vreemd want je beschrijft juist dat het apparaat niet ontkoppelt. Hoe kan je tijdens het probleem voelen waar het ontkoppelpunt ligt? Ik denk dat je je vergist met de vrije speling van het pedaal.Yapgermoto schreef:...
Het koppel en ontkoppel moment liggen op precies hetzelfde punt, als het probleem er is of er niet is....
Ik zou het zoeken in de kabel die de hefboom van de koppeling bedient of in het druklager dat de koppelingsplaat wegduwt. Succes!
Het probleem is dus dat hij bij een volledig ingedrukte koppeling, op sommige momenten niet volledig ontkoppelt.
Vrije speling van het pedaal is een mm of 6
alvast bedankt voor je snelle reactie

-
- Beginner
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 7 okt, 2009 13:19
- Locatie: hardenberg
-
- Beginner
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 7 okt, 2009 13:19
- Locatie: hardenberg
Dus het is eigenlijk gewoon slijtage, die zich nu een beetje raar voordoet. Als ik de drukgroep zou bekijken kan ik dan het probleem zien, of is het een kwestie van gewoon vervangen en proberen?backfire schreef:Drukgroep, EN hoogst waarschijnlijk je koppelingskabel die versleten is. Maar als het drukgroep is, moet je eigenlijk gewoon alles vervangen, zowel plaat als druklager.
bedankt voor je reactie
-
- Beginner
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 7 okt, 2009 13:19
- Locatie: hardenberg
Okey dat is iets lastig, omdat er een motor beschermingsplaat onderzit. Maar we zullen dit weekeinde eens gaan kijken.AZL57 schreef:Kijk ook nog eens van onder de auto of je koppelings hefboom op de bak niet is verbogen of gebroken. Als hij scheef zit kan hij ook gek gaan doen.
Iig bedankt voor de tip:D
-
- Beginner
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 7 okt, 2009 13:19
- Locatie: hardenberg
Okey, dan ligt de oorzaak waarschijnlijk nog bij de vorige eigenaar, bij mij is de eend haast niet in de stad geweest, maar slijtage is slijtage en treed na loop van tijd op.backfire schreef:Aan de drukgroep valt niets te zien, is gewoon verenstaal en dus onderhevig aan slijtage, veel stadsverkeer kan oorzaak zijn dat de boel sneller slijt. Ook de koppelingskabel is volgens mij niet demonteerbaar en inwendig kan daar ook het een en ander versleten zijn.
Iig nemen we de koppelings kabel ook mee.
Bedankt

-
- Beginner
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 7 okt, 2009 13:19
- Locatie: hardenberg
Nou vandaag er even aan getrokken, en het probleem is opgelost:D:D
Motor blok ervoorweg getrokken, bleken de punten van het diafragma te zijn ingesleten. Ook de frictie plaat was glad. Het druk lager draaide niet geheel meer soepel. En ook de koppelings kabel was kapot, de binnenvoering kwam eruit zetten.
Dus in het kort:
Koppelingskabel vervangen
Drukgroep vervangen
Druklager vervangen
Frictieplaat vervangen
probleem opgelost:d
bedankt voor alle reacties, hij rijdt nu weer supppppeeerr eend:D
Motor blok ervoorweg getrokken, bleken de punten van het diafragma te zijn ingesleten. Ook de frictie plaat was glad. Het druk lager draaide niet geheel meer soepel. En ook de koppelings kabel was kapot, de binnenvoering kwam eruit zetten.
Dus in het kort:
Koppelingskabel vervangen
Drukgroep vervangen
Druklager vervangen
Frictieplaat vervangen
probleem opgelost:d
bedankt voor alle reacties, hij rijdt nu weer supppppeeerr eend:D