Te veel compressie??

Gesloten
Gebruikersavatar
mavdsteen
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 5 apr, 2004 15:28
Locatie: Bunnik

Te veel compressie??

Bericht door mavdsteen » wo 15 dec, 2004 22:12

Hallo Allemaal,

ik besloot laatst de compressie van mijn motortje op te meten. In de handleiding van de meter stond dat dit met warme motor moest gebeuren en dat tijdens de meting het gas open moest staan. Wanneer ik dat deet meette ik 10 bar op beide cilinders! (zonder gas geven 7 bar) Ik heb een A06/635 motor welke volgens de gegevens een compressieverhouding moet hebben van 1:8.5
Ik snap er niets van,.. heb ik het verkeerd gemeten, verkeerd begrepen of is er iets niet in orde met het blok? Het motortje loopt verder goed, maar het is heel vreemd.

Groet,

Marcel

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » do 16 dec, 2004 07:17

Wat je gemeten hebt is de eindcompressie. wat je gelezen hebt in de technische info is de compressieverhouding.
Daffy

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 16 dec, 2004 14:42

Lucht zet uit als het warm is en je weet nu hoeveel !

Gebruikersavatar
mavdsteen
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 5 apr, 2004 15:28
Locatie: Bunnik

Bericht door mavdsteen » do 16 dec, 2004 22:21

Ok dus nog geen rede tot paniek,

waaruit bestaat die verhouding dan (compressie verhouding), kun je die berekenen of moet je die op een andere manier meten? Met andere woorden hoe kom je op die 1: 8.5?

Bedankt voor de reacties trouwens,

Marcel

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » vr 17 dec, 2004 00:16

die 8.5 is alleen de verhouding tussen de (verbrandingsruimte + slagvolume)/ de verbrandingsruimte. Puur theoretisch zou je metertje (bij perfecte kleppen en zuigerveren en zonder enige weerstand), wanneer je de zuiger heel langzaam naar het b.d.p. brengt 8,5 keer de heersende luchtdruk in de ruimte aan moeten geven. In werkelijkheid pers je de lucht snel samen en wordt ie snel verwarmd, en zijn er in de cilinder ook nog golfbewegingen van hoge en lagere drukken. Je metertje geeft daarom meer aan dan je zou verwachten. Hoeveel is moeilijk te bepalen, richtwaarden zijn soms opgenomen in garagehandboeken, maar meestal staat er alleen dat de waarden ongeveer gelijk moeten zijn. Als er een uitschieter naar beneden is, is daar een probleem. Door een beetje olie in de cilinder te doen kun je nagaan of het aan defecte kleppen of zuigerveren ligt.

Gesloten