verwijderen koets 2CV
verwijderen koets 2CV
Een vriend van me is een eend aan het restaureren en heeft nu een probleem hij krijgt de koets niet van het chassis door het stuur, de stuurstang die niet los wil,
Zijn er nog tips of doet hij iets verkeerd,
Groet sander
Zijn er nog tips of doet hij iets verkeerd,
Groet sander
EEND 2CV6 special 1982
VOLVO 245 1982
Solex 1968
VOLVO 245 1982
Solex 1968
De stuurstang verwijderen kan een lastige klust zijn. Je moet eerst de bout beneden aan het stuurhuis/as uit de beugel halen zie dat de beugel goed los zit.
Verder moet je ook de ring rond de stuurstang van het stuurslot verwijderen.
Het stuur kun je best op de stuurstang laten dan kan je beter wringen.
Je kan best een dag op voorhand de dop in het midden van het stuur er effe afhalen en veel kruipolie in de stuurstang spuiten, zodat deze naar onder kan lopen.
Indien je dit hebt gedaan kan je de stuurstang normaal loskloppen.
Verder moet je ook de ring rond de stuurstang van het stuurslot verwijderen.
Het stuur kun je best op de stuurstang laten dan kan je beter wringen.
Je kan best een dag op voorhand de dop in het midden van het stuur er effe afhalen en veel kruipolie in de stuurstang spuiten, zodat deze naar onder kan lopen.
Indien je dit hebt gedaan kan je de stuurstang normaal loskloppen.
Laatst gewijzigd door ArneBrys op vr 14 aug, 2009 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Veelvuldig poster
- summersnoek
- Regelmatige poster
koets eraf
Er is een stuk speciaalgereedschap om je stuurhuis los te halen. Dat stuk speciaalgereedschap heeft ook een nummer. Ik zal eens zoeken of ik het terug kan vinden.
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
Bij ons is het uiteindelijk ook gelukt, vooral met veel geduld en veel kruipolie. Spuit inderdaad ruim van tevoren veel kruipolie (desnoods meerdere keren) in de stuurstang. Het stuur moet je vooral laten zitten, anders heb je weinig om aan de trekken/duwen/wrikken. Desnoods onderaan bij de beugel de boel warm stoken en weer afkoelen met remmen reiniger. Dat wil ook helpen.
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970
Remmen reiniger om af te koelen?? dit spul is behoorlijk brandbaar dus pas op..Blik schreef:Desnoods onderaan bij de beugel de boel warm stoken en weer afkoelen met remmen reiniger. Dat wil ook helpen.
Zie dat dit topic van augustus is, dus ik neem aan dat de stuurstang reeds los is

Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
Je kan blijkbaarvrij gemakkelijk zelf een soort trekker hiervoor maken.
Je maakt een plaatje met het gatenpatroon van je stuur en in het midden een groter gat waar je een moer op last.
Als je nu eerst een staaf of draadstang (iets korter dan de stuurstang) in de stuurstang steekt en dit plaatje op de stuurstang monteert ipv het stuur kan je met een bout in de opgelaste moer de stuurstang van het stuurhuis trekken.
Voor het geval dat de uitleg niet helemaal duidelijk is heb ik een tekening bij gemaakt.

Ik heb dit nog niet zelf geprobeerd naar dit lijkt mij toch een relatief eenvoudige manier om de stuurstang te verwijderen.
Je maakt een plaatje met het gatenpatroon van je stuur en in het midden een groter gat waar je een moer op last.
Als je nu eerst een staaf of draadstang (iets korter dan de stuurstang) in de stuurstang steekt en dit plaatje op de stuurstang monteert ipv het stuur kan je met een bout in de opgelaste moer de stuurstang van het stuurhuis trekken.
Voor het geval dat de uitleg niet helemaal duidelijk is heb ik een tekening bij gemaakt.

Ik heb dit nog niet zelf geprobeerd naar dit lijkt mij toch een relatief eenvoudige manier om de stuurstang te verwijderen.