warmlopende bobine en startprobleem

Plaats reactie
arjan vd laan
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: di 4 nov, 2008 18:55

warmlopende bobine en startprobleem

Bericht door arjan vd laan » di 20 okt, 2009 12:40

Mijn bobine wordt warm tijdens het rijden waardoor ik na het afzetten van de motor niet meer kan starten (totdat de bobine is afgekoeld). Bij de reserve bobine (kwam ongebruikt uit de verpakking) gebeurt hetzelfde. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Bericht door Pistachke » di 20 okt, 2009 12:58

hoi,

een mogelijke oorzaak van een bobine die te warm wordt is je contactpunt-afstand. Als de puntjes te nauw staan, loopt er langer stroom door het primaire circuit en duurt het te lang eer de bobine zich kan ontladen. Een andere mogelijkheid is dat de onderbrekernok versleten is. Best even nakijken en gewoon een nieuwe onderbrekernok en puntjes plaatsen.
Greetz
Pistachke
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

arjan vd laan
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: di 4 nov, 2008 18:55

Bericht door arjan vd laan » di 20 okt, 2009 22:44

ik heb 123 ontsteking dus aan de puntjes kan het niet liggen...

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » di 20 okt, 2009 23:27

Trap je bij het starten met warme motor het gaspedaal wel volledig in?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

arjan vd laan
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: di 4 nov, 2008 18:55

Bericht door arjan vd laan » wo 21 okt, 2009 23:22

AK350 schreef:Trap je bij het starten met warme motor het gaspedaal wel volledig in?
Ja dat doe ik! En als ik de andere bobine erop zet (die dan nog koud is) start de motor gelijk. Totdat ik ook daarmee weer een aantal kilometers heb gereden... De motor draait netjes rond met starten maar maakt geen enkele poging om aan te slaan. Het lijkt alsof de boegies niet vonken.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 22 okt, 2009 00:06

Kan zijn dat je verkeerde bobine gebruikt voor je 123 of dat de 123 niet goed werkt.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » do 22 okt, 2009 07:17

arjan vd laan schreef:
AK350 schreef:Trap je bij het starten met warme motor het gaspedaal wel volledig in?
Ja dat doe ik! En als ik de andere bobine erop zet (die dan nog koud is) start de motor gelijk. Totdat ik ook daarmee weer een aantal kilometers heb gereden... De motor draait netjes rond met starten maar maakt geen enkele poging om aan te slaan. Het lijkt alsof de boegies niet vonken.
Dat laatste valt vrij eenvoudig te controleren, trek een bougie, laat bij een warme motor iemand anders starten en kijk of ie vonkt.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » do 22 okt, 2009 07:48

Het kan zijn dat de 123 te vroeg staat afgesteld. Stel hem af of laat hem afstellen met een stroboscoop.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 22 okt, 2009 14:55

Op het forum staat ook een stukje over klotsende bobines, dat je bij sommige nieuwe bobines zelf de olie die er in zit hoort klotsen.
controleer dit eens door met de bobine te schudden. De olie in de bobine zorgt namelijk voor de koeling,
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Ealse
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 12 mar, 2003 23:01
Locatie: Almere

Bericht door Ealse » zo 25 okt, 2009 23:32

Ik heb gehoord dat je het bobine probleem kunt oplossen met de bobine van een Harly Davidson motorfiets. Zo'n bobine schijnt circa 80 euri te kosten. Elders op het forum wordt het merk Accel genoemd

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 26 okt, 2009 05:42

Is de reserve bobine misschien ook niet goed? Is die niet bewaard als reserve nadat hij is vervangen omdat hij te warm werd in het gewone gebruik? Probeer voor de zekerheid een derde bobine, eentje die met 100% zekerheid goed is van iemand die z'n eend ff niet gebruikt.

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 26 okt, 2009 09:53

Ik heb het probleem ook gehad met een hele nieuwe bobine. Die klotste niet maar was van Argentijnse afkomst. Dat zegt ook wel iets. Ik heb nu een ducellier bobine en geen problemen meer. Als je een nieuwe bobine koopt, koop dan een Valeo of Ducellier.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

arjan vd laan
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: di 4 nov, 2008 18:55

Bericht door arjan vd laan » di 3 nov, 2009 21:42

BasvanEerden schreef:Ik heb het probleem ook gehad met een hele nieuwe bobine. Die klotste niet maar was van Argentijnse afkomst. Dat zegt ook wel iets. Ik heb nu een ducellier bobine en geen problemen meer. Als je een nieuwe bobine koopt, koop dan een Valeo of Ducellier.

Ik ga een nieuwe bobine proberen...

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 3 nov, 2009 21:57

Ik heb het zelfde gehad, maar uiteindelijk bleek het toch aan de 123 te liggen..... :shock:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

2cv1988
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 31 dec, 2008 13:51

Bericht door 2cv1988 » di 22 dec, 2009 21:58

als de bobine van een 2cv te warm loopt en je staat hopeloos te starten, dan hoef je gewoon de 2 draadjes op de bobine te verwisselen dus - wordt + en + wordt - ...
dan zal ze wel terug een tijdje lopen...

Plaats reactie