Projectje voorruitframe herstellen

Alles in, over, rond en op de koets.
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Projectje voorruitframe herstellen

Bericht door deusjevo » vr 6 nov, 2009 11:47

Van de week begonnen aan het herstellen van m'n voorruitframe.
Had behoorlijke lekkage binnen, ventilatieklep was zo rot als een mispel en rond het raam waren een paar roestplekken/gaatjes ontstaan.
Voor ventilatieklep had ik voor de zomer al een nieuw RVS ding op de kop getikt.

Raam verwijderd (zat helemaal in de zwarte kit, hoort dat :?: ), ventilatieklep verwijderd, wat een klo..werk met al die kleine maat 5.5 moertjes.
Heb een dopje 5.5 een stuk moeten afslijpen om die moertjes los te krijgen.
Maandag langs carroseriebedrijven/autospuiterijen gereden om een prijsopgaaf voor een nieuw voorruitframe op te vragen.
Varieerde van 400 tot 600 euro exclusief nieuw frame maar incl. spuitwerk.
Voorruitframe kost meen ik minimaal 200 euro = dus totaal 600 euro en dat gaat bruintje niet trekken en ga nu zelf maar aan de slag....

Vandaag de Dremel maar eens ter hand genomen en gestart met ontroesten van het frame.

Kleine voorstelling:
Afbeelding

Afbeelding

Ergste gat zit bij één van de ruitenwisser doorgangen.
Iemand tips voor het herstellen van dit gat, autospuiters wilden niets herstellen maar alleen nieuwvoorruitframe inlassen, dit ivm garantieperikelen...
Afbeelding

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » vr 6 nov, 2009 12:09

Het voorruit hoort niet in kit te zitten. Gewoon in rubber monteren is prima je kan wel wat tectiel tussen rubber en ijzer spuiten om het beter waterdicht te krijgen en om het wat soepeler te kunnen monteren en tevens tegen roest te beschermen.

Dat gat zou ik, als je zelf kan lassen (ik kan dat helaas niet :oops: ), gewoon uitslijpen tot je schoon metaal hebt en dan een plaatje inlassen.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » vr 6 nov, 2009 12:14

Stukje plaat op een zetbank omzetten en er in lassen, strakplamuren indien nodig, cr pimer, filler/primer, aflakken.
Kit kan wel, maar zou niet nodig kunnen zijn.
Ruiten worden soms ingezet met ruitenkit. Bij moderne auto's zitten ruiten soms verlijmd met een PU kit.
Hier gewoon terugzetten met wat tectyl ml. (roestpreventie + wat afdichting)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 6 nov, 2009 12:30

Jeroen-citroen schreef:Het voorruit hoort niet in kit te zitten. Gewoon in rubber monteren is prima je kan wel wat tectiel tussen rubber en ijzer spuiten om het beter waterdicht te krijgen en om het wat soepeler te kunnen monteren en tevens tegen roest te beschermen.
Ik had ook al het idee dat geen kit tussen hoort.
Bij m'n oude eend heb ik de voorruit ook eens verwijderd en daar zat ook geen kit tussen.
Verwijderen van het raam ging toen een stuk makkelijker en ik heb nooit lekkage gehad in dat ding.
Jeroen-citroen schreef:Dat gat zou ik, als je zelf kan lassen (ik kan dat helaas niet :oops: ), gewoon uitslijpen tot je schoon metaal hebt en dan een plaatje inlassen.
Lassen is helaas niet m'n ding... :?
Plaatje erin laten lassen zou misschien wel kunnen maar ik begrijp dat het staal van het frame erg dun is om te lassen :?:
Is het misschien een optie om er aan de achterzijde glasvezelmatjes tegenaan te frotten en met 2k plamuur af te werken :?:

Ben nooit zo'n voorstander geweest van plamuur ivm dingen die erachter kunnen gebeuren en die ik vervolgens niet kan zien... :wink:

Heb nu alle losse roest verwijderd en de ontroestte plekken en gaten in de Corroless no. 1 gezet, heb wel goede ervaringen met dat spul.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door deusjevo op vr 6 nov, 2009 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » vr 6 nov, 2009 13:43

ericsaskia schreef: Is het misschien een optie om er aan de achterzijde glasvezelmatjes tegenaan te frotten en met 2k plamuur af te werken :?:
metaal werkt anders dan glasvlezel met warm/koud en met torderen, komen dus onherroepelijk scheurtjes in. vocht erbij wat niet meer weggaat en de ellende begint opnieuw, helaas. kan je nog beter een plaatje metaal op maat kinippen en er in plakken met sikaflex, dat blijft flexibel en komt echt nooit meer los.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door landloper » vr 6 nov, 2009 15:18

Van binnen vandaan kan je er precies een 20x20 of 15x15 mm stalen (weet de maat even niet uit mijn hoofd) buis in plakken. Eerst alles goed ontroesten en behandelen. Dan ruim in de epoxylijm de buis er in plakken en de buitenkant afwerken met epoxyplamuur. Schuren en spuiten. Zit bij mij al jaren heel netjes en stevig.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 6 nov, 2009 15:33

onderste helft kost 60 euro, daar de delen uit halen welke je nodig hebt en deze er in lassen. Of gehele onderste helft overzetten. Kijk op mijn site naar voorbeeld.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » vr 6 nov, 2009 16:22

Backfire,

Heb op je link gekeken, maar vind geen voorbeeld van een voorruitframe....
Ligt misschien aan mij :shock:

Greetz

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 6 nov, 2009 17:27

landloper schreef:Van binnen vandaan kan je er precies een 20x20 of 15x15 mm stalen (weet de maat even niet uit mijn hoofd) buis in plakken. Eerst alles goed ontroesten en behandelen. Dan ruim in de epoxylijm de buis er in plakken en de buitenkant afwerken met epoxyplamuur. Schuren en spuiten. Zit bij mij al jaren heel netjes en stevig.
Gelukt :!:
Ik had nog een ronde 20 mm stalen pijp liggen, hoefde ik niet eens op lengte te zagen en zit nu klemvast in het frame.
Gaatjes zijn gelijk "gevuld" en heb nu gelijk een extra torsiestaaf in m'n voorruitframe... :D :D
Ga 'm nog wel verlijmen als ik een goede lijm heb.
Ruitenwissermotor gepast en dat gaat allemaal precies, of die pijp ervoor gemaakt is.

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 6 nov, 2009 17:30

Nog wel een vraagje:
Beetje moeilijk uit te leggen maar het rubber van de ventilatieklep (van BCC) heeft aan 1 kant een ribbeltje zitten en is aan de andere kant helemaal glad.
Ik neem aan dat de kant met de ribbel de kant is die naar boven komt te liggen :?:

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 6 nov, 2009 17:52

David schreef:Backfire,

Heb op je link gekeken, maar vind geen voorbeeld van een voorruitframe....
Ligt misschien aan mij :shock:

Greetz
Das dan ook de link naar Visa Turbo project

Voor de rest moet je hier kijken:
http://home.tiscali.nl/backfire/album/

Kopje revisie vanaf pagina 3.

Of te wel op mijn WWW knopje klikken 8)

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » vr 6 nov, 2009 18:52

OKE! :D :D

Gevonden :!:
Gave foto's :!:

Heb weer even wat te zien.

Thanx en greetz.

David

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door landloper » vr 6 nov, 2009 21:13

Het past inderdaad wonderwel. Let er wel op dat je alles goed ontroest en voorbehandelt. Goede lijm haal je bij polyservice.nl Ga niet lijmen en plamuren met polyesterspul maar ga voor epoxy: veel betere hechting. Ook primer en plamuur van epoxy.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 6 nov, 2009 21:41

backfire schreef:onderste helft kost 60 euro, daar de delen uit halen welke je nodig hebt en deze er in lassen. Of gehele onderste helft overzetten. Kijk op mijn site naar voorbeeld.
Had ik ook voorgesteld aan de spuiterijen maar ze vrezen voor de passing van het raam begrijp ik :?:
Vandaar dat ze liever het hele deel willen vervangen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 6 nov, 2009 23:14

Zoals je bij mij kunt zien sluit het perfect aan, gewoon goed aftekenen en goed lassen. Voordeel is dat je de achterste balk kunt laten zitten en als basis gebruikt voor het overzet stuk. Daarbij heb ik de rottte delen bewaart en als mal gebruikt voor het boren van de gaatjes voor de ventielatieklep en voor de ruitenwisser gaten,

Hier zit ie in de epoxy

Afbeelding

Plaats reactie