2cv motor in boot??

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » zo 8 nov, 2009 11:02

Ramon schreef:heb je die pijp gezien! veel herrie en diesel stank hahaha
Welke pijp bedoel je????
(van de boot van Sinterklaas of zo??????????????) :lol:

Greetz David :lol:

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » zo 8 nov, 2009 12:55

SaXoKe schreef:ik weet niet of het wel echt goed is voor een automotor om die op een boot te bouwen.

De motor van een boot draait vaak lang achter elkaar een redelijk hoog toerental en ik denk niet dat dat goed is voor een motor van een auto...
??????????? eerder omgekeerd, tenzij je heel aso vaart en heel truttig rijdt.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » di 10 nov, 2009 23:33

Het gsst helemaal niet om toerentallen en/of dat de motor het niet aan zou kunnen .
Het gaat om koeling, uitlaatsysteem, geluidsniveau en de gevoeligheid voor vocht (ontsteking zit laag en is daardoor gevoelig voor vocht).

Ik zou niet willen varen in een boot met een eendenmotor.
Mij teveel lawaai en stank!!

David

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 11 nov, 2009 10:25

ben het helemaal met david eens. 1000x liever een oude lister of wat dan ook

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » do 12 nov, 2009 23:35

dyane_maniac schreef:ben het helemaal met david eens. 1000x liever een oude lister of wat dan ook
Precies :lol:

Een Lister of een oude Sab of een Fairyman, prachtige oude scheepsdiesels.
Kunststukjes van eenvoud en betrouwbaarheid :) :)

Een eendenmotor is niet ontwikkeld voor een boot, simpel. :shock:

Greetz David

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Casonline » do 12 nov, 2009 23:50

Leuk idee/project en volgens mij best te realiseren, maar;

Toerental is in dit geval erg belangrijk, ik denk dat die sabb nu max z'on 1500 toeren draait en dan doet een eendmotor nog vrij weinig qua vermogen (misschien net aan de 8pk die je nu hebt). Bij hogere toerentallen gaat je schroef dus te snel, dus je zult een andere keerkoppeling moeten hebben en waarschijnlijk dan ook een andere schroef (je gaat tenslotte van 8 naar 28 pk).

Daarnaast zit je met een staionair van een eendmotor van toch zo 750rpm, waar je sabb een heel stuk lager zit en toch al vermogen heeft. Waar de eendmotor dat bij 750rpm echt nog niet heeft. (nog een reden voor een andere keerkoppeling)

Wat de koeling betreft lijkt me idd ook geen probleem hoor, ik denk zelfs dat je met de oliekoeler in het visgat zelfs al veel te veel koeling hebt, maar dat is een kwestie van uitproberen.

En vocht, ik denk zolang je de bobine, bougies(kabels) en je luchtfilter droog kunt houden zou het geen probleem moeten zijn. Onder een eenden kap is het nu ook niet bepaald de droogste plek op aarde en de meeste eenden starten ook nog prima met het gemiddelde nederlandse hondenweer.

Al met al;
Ik denk dat je die sabb het beste kunt (laten) reviseren, dat kost je uiteindelijk een stuk minder en je kunt op het water vaak veel beter diesel krijgen dan benzine (dan is tenminste mijn ervaring). En het klinkt natuurlijk fantastisch z'on oude ploffer aan boord.

Succes

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » do 12 nov, 2009 23:56

Best te realiseren misschien, maar toch....een eendenmotor is niet gemaakt voor een boot :?

david

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Casonline » vr 13 nov, 2009 00:19

Een motor is een motor of tie nou in een auto ligt of in een boot dat maakt niet uit. Je moet alleen de goede aandrijving aansluiten op die motor voor het geen dat je wilt aandrijven.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » vr 13 nov, 2009 10:21

Casonline schreef: Wat de koeling betreft lijkt me idd ook geen probleem hoor, ik denk zelfs dat je met de oliekoeler in het visgat zelfs al veel te veel koeling hebt, maar dat is een kwestie van uitproberen.
die oliekoeler groeit binnen een week dicht en koelt dan niet meer

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » vr 13 nov, 2009 13:01

Casonline schreef:Een motor is een motor of tie nou in een auto ligt of in een boot dat maakt niet uit. Je moet alleen de goede aandrijving aansluiten op die motor voor het geen dat je wilt aandrijven.
Sorry Casonline.
Beetje gebrek aan kennis jouwerzijds denk ik. Een scheepsmotor heeft duidelijk andere karakteristieken als een automotor.

Ik heb een watersportbedrijf en restaureer ook oude schepen en ben daarnaast al 40 jaar eendengek.
Vandaar dat ik het redelijk kan vergelijken en er ook wel eens over heb nagedacht.

Denk alleen maar eens aan koppelkrommes..... Nogal een verschil of het om een boot of om een auto gaat.
Zelfs scheepsmotoren onderling verschillen enorm qua karakter, afhankelijk van de rompvorm van het schip waar ze in moeten.

Bijvoorbeeld een Mercruiser of een Sabb diesel, een wereld van verschil, totaal ander karakter van de motor.

Als je een eendenmotor al zou willen gebruiken dan het best in een snel bootje zoals op de eerder getoonde foto in dit topic.
Als je goed naar die foto kijkt zie je ook dat zowel het uitlaatsysteem als de koeling totaal verschillen van wat er in een eend zit.

Ik wil niet de oude wijze schoolfrik uithangen, maar ga niet zeggen dat een motor een motor is en dat je hem overal voor kunt gebruiken....

Als dat zo was, was ik ook nooit verliefd geworden op een 2cv, dat is techniek met karakter :D :D

Greetz David

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 13 nov, 2009 13:15

Let wel dat de eendmotor op de snelle boten, het merendeel voorzien is van turbo's en het oliereservoir aangepast is, omddat het blok op zijn kant er achter hangt. Maar dat is alleen maar omdat je dan makkelijker een staart aan de krukas kunt bouten.

Wij hebben veel gevaren met een BB motor van 20PK en deze vervangen door een eend motor is een goede oplossing, mits de juiste schroef wordt gebruikt. Alleen schroefasje naar buiten leggen is best lastig klusje, boel moet tenslotte waterdicht zijn. En een betaalbare keerkoppeling vinden is ook een klus, want die dingen zijn duurder als een complete auto versnellingsbak.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » vr 13 nov, 2009 15:05

maar we hebben het hier wel over een inboard motor, die veel minder toeren maakt. een buitenboordmotor (met een veel kleinere schroef en spoed) achtig iets zou kunnen. maar juist een binnenboord (helemaal zo'n oude diesel met flink vliegwiel) is zo fijn.

lekker plofplofplof, ipv dat henghengheng. ik wou dat mijn bootje:

Afbeelding

groot genoeg was voor een listertje. ik heb gelukkig al wel de oude luchtgekoelde yamaha ingeruild voor een watergekoelde. ben je na een dagje varen tenminste niet doof

david heeft (wederom) gelijk.

bij een schip wordt (als je het goed doet) de motor en de schroef bij elkaar gezocht op toeren, koppelkromme, ideale toerental v/d motor, spoed en diameter en het toerental van de schroef waarop het rendement van de schroef het beste is. ik werk ook in de scheepsbouw en een schroef / motor berekening is zeker geen makkelijke hele schroeftabellen gebasseerd op rompvorm scheepssnelheid ed.

bij een auto heb je dit ook wel, maar door tussenkomst van een versnellingsbak heb je hier minder last van

maar het wordt zeker lastig een eendenmotor te gebruiken als je bijvoorbeeld de schroef niet wilt aanpassen, die twee moeten echt op elkaar afgestemd zijn!!!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 13 nov, 2009 16:04

Dat bootje van jou is toch mooi maatje voor 2cv blok en schroefasje

Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Wammes Waggel » vr 13 nov, 2009 16:11

Misschien een wat wazige gedachte van mij, maar is het dan niet mogelijk motor met versnellingsbak in de boot te zetten?
Eindelijk een ACA ;-) (Roestoratie tijdelijk on hold)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » vr 13 nov, 2009 17:06

ja dat IS mogelijk. maar dan lijkt het me wel handig om voetpedalen te hebben voor gas en koppeling en DAT lijkt me nu weer niet handig met varen

Plaats reactie